Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 12:52
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Just Rivista 2014-11-27


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det en nödvändighet och en stor fördel att ha båda världarna och de olika perspektiven, säger han.


Det är många som reagerar på Erik Modigs breda repertoar.
Han arbetar både som forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och som konstnär.
Hans forskning undersöker konsumentpsykologin bakom effektiv kommunikation och tillhör Europas ledande center inom området.
– Mitt stora intresse är att förstå hur hjärnan fungerar och hur den styr vårt beteende och bearbetar den kommunikation vi utsätts för. Hur hjärnan påverkas av olika typer av budskap. Jag har svårt att släppa jobbet, funderar och observerar ständigt olika sälj - och köpbeteende.

Varför köpte hon den varan, varför ser menyn ut som den gör, varför har man placerat reklamen på det sättet? För mig är de tankarna en naturlig del av mitt liv.

ERIK MODIG ÄR i Göteborg över dagen för att göra den här intervjun som dels blir text, dels film som läggs upp på www. marknadsbiblioteket.se.
Vi ses på Röda Sten Konsthall en förmiddag för att prata om hans författarskap, hur det är att kombinera så olika yrken och om hans forskning.

Just nu har han fullt fokus på sin kommande bok, Kontroll- Kommunikation och kampen om våra tankar, som ges ut i februari och är riktad mot marknadschefer.
Boken blir hans tredje och en förlängning av doktorsavhandlingen Understanding Advertising Creativity.
– Det ska vara en ickeakademisk bok om ny forskning om hur hjärnan fungerar och hur man kan förhålla sig till och använda de nya kommunikationskanalerna.
En ny studie visar att endast 55 procent av Sveriges marknadschefer anser att de får ut tillräckligt av sin marknadsinvestering och hela 91 procent anser att man kan bli effektivare.

TIDIGARE HAR ERIK Modig skrivit boken, Värdet av konst, och den kommande boken är frukten av 5-6 års faktasamlande, föreläsningar, undervisning, diskussioner, stötande och blötande.
– I många frågor finns inga givna svar, ofta handlar det om ”best guesses”.
Jag gillar motstånd och argumentation, att min forskning och mina åsikter blir ifrågasatta.
Det är utvecklande och jag har inga problem med att byta åsikt.

I sin blogg på Dagens Media talar Erik Modig om vikten av onödig kreativitet och kreativt kaos för att inte fastna i ett alltför strukturerat, logiskt, argumentativt, linjärt tänk.
Han menar att kreativitet går att träna upp, ungefär som tesen att man blir bra på något först efter 10 000 timmars träning.
– För mig är kreativitet förmågan att skapa något nytt inom en ram. Onödig kreativitet är att våga släppa på ramarna, något som är nödvändigt för att utvecklas.
Riktigt kreativa människor är de som kan tänka snabbt på beställning och upprepa processen om och om igen.
En loop med idé- utvärdering, ny ide- utvärdering, ytterligare en idé som utvärderas...

EFTER GYMNASIET SÖKTE Erik Modig både Handelshögskolan och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han kom in på Handels och utbildade sig till civilekonom.
Men fortsatte att måla.
– Att måla är en härlig känsla, det finns inga måsten som att sälja eller föra ut ett specifikt budskap. Men jag kan vara en svår människa att leva med när jag målar eftersom jag glömmer tiden helt. Jag är mer social när jag forskar, skriver, undervisar och föreläser.

I MARS KOMMER Erik Modig till Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan.
Med sig har han sin nyss släppta bok och en föreläsning med massa tips och råd till Sveriges marknadschefer.
– Jag tror inte att det är svårare att vara marknadsförare dag än för 10-15 år sedan om man har rätt kunskap och vågar lita på den.
Däremot är det svårare att sticka ut, det finns fler kanaler och fler utmaningar.
Generellt tror jag att folk tycker om reklam som är ärlig och som uppfattas som värdefull information.
Konsumenten vill inte bli påprackad, istället vill man bli inspirerad och själv komma fram till vad man vill köpa och varför.

SE HONOM LIVE PÅ MARKNADSCHEFSDAGARNA!

ERIK MODIGS TRE TIPS TILL MARKNADSCHEFER FÖR EFFEKTIV OCH LYCKAD KOMMUNIKATION
1 Anpassa kommunikationen efter hjärnans villkor.
Ska produkten lösa ett problem, argumentera i text och tal hur ni löser det på bästa sätt. Handlar det om att förändra kundens självbild måste vi visa på den självbilden i reklamen i form av trovärdiga bilder, stämning eller musik.
Reklamen ska inspirera kunden att göra er produkt eller varumärke till hjälten i sitt framtida liv.

2 Anpassa kommunikationen efter kanalen. Bearbetar kunden informationen med högt engagemang såsom branschpress, organisk sök var specifik och tydlig.

Led till köp. Är det lågt engagemang i form av tv-tittande eller outdoor spela mer på känslor, varumärkesimage samt ren varumärkesexponering vilket bearbetas mer av vår perifera uppmärksamhet.

3 Resursoptimera. Det är viktigare att göra något bra än att göra allt.
Finns det ingen social aspekt på er produkt så kanske ni inte ska lägga så mycket krut på sociala medier.
Utvärdera vilken kanal som skapar försäljning och våga minska budgeten för de som inte gör det, även om de lyckas skapa massa likes, views etc.
Idag måste marknadschefen vara den som säger nej och kan prioritera de kanaler som fungerar, oavsett om det är print, tv, PR, mobilt, socialt eller events etc.
Välj din väg.

EXEMPEL PÅ BRA REKLAM Volvo Lastvagnar med Van Damme, ICA:s långsiktiga miniserier och Delicatos- Garanterat fritt från fullkorn.
– Vill inte nämna någon specifikt dålig reklam, men jag tror inte på att bara köra med prisargument.
Dessutom måste man förstå vilket varumärke som är avsändare. Jag gillar inte heller riktad reklam till ungdomar. 

ERIK MODIG Forskare vid Center för Konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.
Utbildad på Handelshögskolan i Stockholm
Aktuell med ny bok i februari, Kontroll- Kommunikation och kampen om våra tankar.
Är även konstnär med eget galleri
Född 1980
Bor i Stockholm med fru och son
Fritid: se på film och odla växter

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa