Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 16 december 2017 - klockan 02:32
Föredrag på Marknadschefsdagarna 2015

Kommunikation viktigare än någonsin


Daniel Vandor 2015-03-09

Referat av föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Erik Modig, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.
Referat av föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Erik Modig, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Är kommunikation viktigare än någonsin? Det tycker Erik Modig, kommunikationsforskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Många människor, mycket pengar och stora fabriker – det var nycklarna till framgång tidigare. I dag är det inte lika självklart. Hur framgångsrika vi är hänger inte längre ihop med hur många vi är, i dag kan det dessutom kosta att ha pengar på banken och den digitala eran vi är inne i ställer andra krav på hur vi ska hantera den information och kunskap vi har.

– Vi har så mycket information i dag att vi inte vet vad vi ska göra av den. Internet har utvecklats till en gigantisk härva av innehåll, säger Modig. Han menar att vad vi säger med hjälp av våra medarbetare och pengar blir viktigare och viktigare.

Globaliseringen har gjort att Asien har vaknat på allvar och de teknikfördelar som tidigare fanns kopieras nu blixtsnabbt. Att kommunicera är nödvändigt gör att inte halka efter och tappa marknadsandelar.

Hur tackar svenska börsbolag de nya kommunikationskraven? Inte vidare bra enligt de siffror som Modig visar upp. Av de börsvd:ar som finns i landet har bara en till två procent nödvändigt kunskap inom kommunikation, hälften tror inte att reklam påverkar försäljningen, åtta av tio marknadsdirektörer har svårt att förklara värdet av reklam och kommunikation för vd:n, bara åtta procent av kommunikatörerna har utbildning inom kommunikation och nio av tio marknadschefer försöker bli mer effektiva i sitt sätt att arbeta.

– Väldigt få vet vad det är som ger effekt, säger Modig, som menar att det finns två typer av strategier som företag använder. Han kallar det spaghettistrategierna, där varje strå är en budgetpost.
– En del stoppar ner allting i kastrullen, blandar runt och tar sedan allt och kastar mot väggen. Det mesta ramlar ner, men det som sitter kvar på väggen kan man mäta. De andra är de som aldrig kokar pastan, utan tar en pilbåge och skjuter spaghetteistrån mot specifika mål. Den senare strategin är förstås att föredra, så länge man har specifika mål att skjuta mot. Finns det ingen målbild, vet man inte vad man vill pricka, ja, då blir det bara slump.

Modigs forskning undersöker konsumentpsykologin bakom effektiv kommunikation och han säger att all kommunikation ska påverka en hjärna. Den måste förändra, annars fortsätter personer att ta samma beslut som tidigare.

Vad är det då som påverkar ett köpbeslut? Majoriteten av köpen görs på rutin där igenkänningsfaktorn oftast faller avgörandet. Vidare påverkar åsikter och emotioner besluten. Det är dock viktigt att skilja på känslor (när hjärnan tänker) och emotioner (vad du känner).

Effektiv kommunikation har störst effekt när emotionerna sätts i spel.
– Allt har en karaktär och en person bedömer färg och form på 0–0,2 sekunder. Vår hjärna måste ha något nytt att lägga uppmärksamheten på för att vara villig att bearbeta, säger Modig. Vad ska man sikta på när man står där med pilbågen och de råa spaghettistråna?

Det viktigaste är inte vad vi säljer, utan hur vi säljer det. Det viktigaste för att påverka ett köpbeslut är att få det att skapa bra associationer. Synlighet skapar också kännedom och de största företagen lyckas inte för att få köper mycket, utan för många köper återkommande.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa