Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 23 januari 2018 - klockan 06:51
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Könsdiskriminerande reklam


Erik Ullberg/Christel Rockström 2016-12-11


FRÅGA: Vilka lagar och regler gäller för könsdiskriminerande reklam?

SVAR: Frågan om lagreglering avseende könsdiskriminerande reklam har utretts och debatterats vid flera tillfällen men någon sådan har aldrig antagits. Könsdiskriminerande reklam omfattas därför inte av marknadsföringslagens tillämpningsområde och är inte heller annars lagreglerad i Sverige.

Relevanta bestämmelser återfinns istället i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) och regelefterlevnaden är föremål för självreglering genom Reklamombudsmannens (RO) granskning. Enligt artikel 4 första stycket i ICC:s regler får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bland annat kön.

OBJEKTIFIERANDE OCH SCHABLONISERANDE REKLAM
Av RO:s praxis anses reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande vara könsdiskriminerande (objektifierande reklam). Reklam som ger en stereotyp bild av könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt anses enligt praxis också vara könsdiskriminerande (schabloniserande reklam).

AVKLÄDDA MODELLER I REKLAM SKA HA EN KOPPLING TILL PRODUKTEN
Det kan exempelvis vara kränkande när en kvinna eller en man framställs som ett sexobjekt utan någon koppling till den marknadsförda produkten. Utformningen av reklamen, till exempel val av klädsel, modell, poser och miljöer, påverkar bedömningen.
Däremot har annonsörer normalt sett en ganska stor frihet att använda modeller som visar bar hud och kan anses utgöra blickfång om det finns en naturlig koppling till den marknadsförda produkten (t.ex. bad­ eller underkläder). I avsaknad av sådan koppling anses det emellertid vara opåkallat att använda exempelvis lättklädda eller nakna modeller. Då är möjligheterna att försvara marknadsföringen ytterst liten.

RO saknar befogenhet att besluta om ekonomiska sanktioner eller förbud. Alla friande och fällande beslut publiceras dock på RO:s hemsida, varför den primära sanktionen kan sägas vara potentiell badwill genom den spridning som RO:s beslut får. Många annonsörer följer också självmant RO:s beslut.

Vill du veta mer, kontakta:
Erik Ullberg
erik.ullberg@wistrand.se
+46 31-771 21 76

Christel Rockström
christel.rockstrom@wistrand.se
+46 08-50 72 00 45

www.wistrand.se

Wistrand är en av Sveriges största advokatbyråer med närmare 200 medarbetare på kontoren i Stockholm och Göteborg. Sedan 1915 har vi levererat affärsjuridisk rådgivning av högsta kvalitet till privata och offentliga aktörer i svenskt och internationellt näringsliv.



Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa