Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 25 september 2018 - klockan 17:14
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 2015

KONSTEN ATT SKAPA STARKA UPPLEVELSER


Jernhusen Media 2015-12-08


Vi är i början av en upplevelserevolution. Människors syn på vad som är viktigt i relationen till företag och företeelser förändras i grunden. Det blir en guldgruva för företag som lyckas se på sig själva som en meningsfull upplevelse och bli experter på att iscensätta den i alla möjliga kontaktytor. Detta skriver Arvid Axland om i den kommande boken Jakten på känslan.

>> Se filmat föredrag här

ARVID AXLAND ÄR GRUNDARE till Pool kommunikationsbyrå och har en längre tid studerat samhällstrenderna och fenomenen bakom varför upplevelser blivit så framgångsrikt som konkurrensmedel.
Boken belyser vad som kommer att bli de viktigaste parametrarna för att skapa värde hos framtidens konsumenter.
– Människor går inte igång på traditionella marknadsföringsprinciper längre, utan lägger sin tid och plånbok på upplevelser som ger dem mening, säger han.

ETT BRA SÄTT att fånga uppmärksamhet och skapa upplevelser är naturligtvis i publika miljöer med stora flöden av människor. I sin research har Arvid studerat flera case som haft tågstationer som arena.
Detta har lett till ett samarbete med Ann Hermansson, marknadschef på Jernhusen Media, som ansvarar för centralstationernas event- och reklamytor.
Ann har tagit del av bokens 29 metoder för att skapa starka upplevelser och tillsammans med Arvid valt ut sju som är särskilt användbara för publika miljöer.
– De företag som använt sig av metoderna och haft tydliga upplevelseambitioner lyckats bättre, framförallt de som gör besökarna delaktiga i evenemangen. De får också bättre resultat i effektmätningar, konstaterar Ann.

ANN OCH ARVID har utifrån de sju metoderna satt ihop ett seminarium för Marknadscheferna som 150 marknadschefer i Malmö, Göteborg och Stockholm lyssnade på i oktober.
– Vi vill att alla besökare ska få en så bra totalupplevelse som möjligt på våra centralstationer och det är ju något som de aktörer som använder våra ytor kan bidra till. Därför är det viktigt för oss att inspirera fler att skapa positiva och starka upplevelser.

Tre av metoderna från Axlands och Hermanssons seminarium

ÖVERRASKA
■ Att iscensätta en oväntad upplevelse på en publik plats och fånga upp reaktioner som i sig sprids i andra kanaler funkar väldigt bra om man gör det rätt. Gröna Lunds lansering av House of Nightmares är ett omtalat exempel, där publiken på en biograf drabbades av en Zombieattack.

HITTA EN NY KONTEXT
■ Att synas i publika miljöer är en möjlighet att träffa kunder i ett nytt sammanhang och skapa nya värden och associationer. Det har Brothers gjort med framgång. ”If the suit fits” var en täv- ling som närmast kan beskrivas som en askungesaga för män.
Brothers turnerade med tre uppsydda kostymer på tågstationer och andra publika platser, där förbipasserande kunde bli uppmätta av Brothers personal. De som hade rätt mått vann kostymen och en resa till New York.
Mättillfället gav personalen en möjlighet att komma kunderna inpå skinnet, lära känna dem bättre samt bjuda på sin goda kunskap i ämnet passform, vilket radikalt förändrade inställningen och rekommendationsgraden för Brothers.

KOPPLA IHOP MÄNNISKOR
■ Att ta ställning för en större sak och designa upplevelser utifrån det är något som rönt stor framgång för många varumärken. Som till exempel när Coca Cola försökte bygga broar mellan Indien och Pakistan via en interaktiv läskautomat i respektive land som inspirerade till gemensamma handlingar.
”Om ett företag som säljer sockrat vatten kan skapa meningsfulla upplevelser så borde alla kunna göra det”, uppmanar Arvid.


SE FILMAT FÖREDRAG HÄR >>

www.jernhusenmedia.se




Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa