Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 19 november 2018 - klockan 00:04
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 2015

KONSTEN ATT SKAPA STARKA UPPLEVELSER


Jernhusen Media 2015-12-08


Vi är i början av en upplevelserevolution. Människors syn på vad som är viktigt i relationen till företag och företeelser förändras i grunden. Det blir en guldgruva för företag som lyckas se på sig själva som en meningsfull upplevelse och bli experter på att iscensätta den i alla möjliga kontaktytor. Detta skriver Arvid Axland om i den kommande boken Jakten på känslan.

>> Se filmat föredrag här

ARVID AXLAND ÄR GRUNDARE till Pool kommunikationsbyrå och har en längre tid studerat samhällstrenderna och fenomenen bakom varför upplevelser blivit så framgångsrikt som konkurrensmedel.
Boken belyser vad som kommer att bli de viktigaste parametrarna för att skapa värde hos framtidens konsumenter.
– Människor går inte igång på traditionella marknadsföringsprinciper längre, utan lägger sin tid och plånbok på upplevelser som ger dem mening, säger han.

ETT BRA SÄTT att fånga uppmärksamhet och skapa upplevelser är naturligtvis i publika miljöer med stora flöden av människor. I sin research har Arvid studerat flera case som haft tågstationer som arena.
Detta har lett till ett samarbete med Ann Hermansson, marknadschef på Jernhusen Media, som ansvarar för centralstationernas event- och reklamytor.
Ann har tagit del av bokens 29 metoder för att skapa starka upplevelser och tillsammans med Arvid valt ut sju som är särskilt användbara för publika miljöer.
– De företag som använt sig av metoderna och haft tydliga upplevelseambitioner lyckats bättre, framförallt de som gör besökarna delaktiga i evenemangen. De får också bättre resultat i effektmätningar, konstaterar Ann.

ANN OCH ARVID har utifrån de sju metoderna satt ihop ett seminarium för Marknadscheferna som 150 marknadschefer i Malmö, Göteborg och Stockholm lyssnade på i oktober.
– Vi vill att alla besökare ska få en så bra totalupplevelse som möjligt på våra centralstationer och det är ju något som de aktörer som använder våra ytor kan bidra till. Därför är det viktigt för oss att inspirera fler att skapa positiva och starka upplevelser.

Tre av metoderna från Axlands och Hermanssons seminarium

ÖVERRASKA
■ Att iscensätta en oväntad upplevelse på en publik plats och fånga upp reaktioner som i sig sprids i andra kanaler funkar väldigt bra om man gör det rätt. Gröna Lunds lansering av House of Nightmares är ett omtalat exempel, där publiken på en biograf drabbades av en Zombieattack.

HITTA EN NY KONTEXT
■ Att synas i publika miljöer är en möjlighet att träffa kunder i ett nytt sammanhang och skapa nya värden och associationer. Det har Brothers gjort med framgång. ”If the suit fits” var en täv- ling som närmast kan beskrivas som en askungesaga för män.
Brothers turnerade med tre uppsydda kostymer på tågstationer och andra publika platser, där förbipasserande kunde bli uppmätta av Brothers personal. De som hade rätt mått vann kostymen och en resa till New York.
Mättillfället gav personalen en möjlighet att komma kunderna inpå skinnet, lära känna dem bättre samt bjuda på sin goda kunskap i ämnet passform, vilket radikalt förändrade inställningen och rekommendationsgraden för Brothers.

KOPPLA IHOP MÄNNISKOR
■ Att ta ställning för en större sak och designa upplevelser utifrån det är något som rönt stor framgång för många varumärken. Som till exempel när Coca Cola försökte bygga broar mellan Indien och Pakistan via en interaktiv läskautomat i respektive land som inspirerade till gemensamma handlingar.
”Om ett företag som säljer sockrat vatten kan skapa meningsfulla upplevelser så borde alla kunna göra det”, uppmanar Arvid.


SE FILMAT FÖREDRAG HÄR >>

www.jernhusenmedia.se




Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa