Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 13:02
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Konsumentombudsmannen har stämt en bloggare för otydlig reklam.


Setterwalls Advokatbyrå 2016-12-11


För att vara på den säkra sidan – vad ska vi som företag tänka på vid marknadsföring i bloggar?

SVAR:Det stämmer att Konsumentombudsmannen (”KO”) nyligen stämt bloggaren Kissie och hennes samarbetspartner Tourn Media AB för olaglig marknadsföring.

Enligt marknadsföringslagen måste det tydligt framgå att ett reklaminlägg är just reklam samt vem som står bakom reklamen. KO själv har uppgivit att anledningen till stämningen är att det just nu är oklart hur tydligt det måste framgå av marknadsföringen att det är just reklam och det är detta som KO nu vill få ett svar på.

I aktuellt ärende har KO uttalat att Kissie på sin blogg och på sitt Instagramkonto har gjort reklam för företaget Mobilåtervinning och att det av inlägget framstår som att Kissie är konsument av Mobilåtervinnings tjänster. Därutöver anser KO att det varken framgår tydligt, vare sig på Kissies blogg eller Instagramkonto, att det är fråga om reklam eller att det är Mobilåtervinning som står bakom reklamen.

KO har även stämt Tourn Media AB då de enligt KO får anses medskyldiga då de förmedlat reklamuppdraget från Mobilåtervinning till Kissie. Enligt marknadsföringslagen är nämligen inte endast den som marknadsför en produkt ansvarig för marknadsföringen. Även det företag (eller dess anställda) som står bakom marknadsföringen, eller andra som väsentligen bidragit till marknadsföringen, är ansvariga för marknadsföringen.

Som sagt ska förhoppningsvis aktuellt ärende leda till tydligare riktlinjer för hur marknadsföring ska urformas för att följa lagens bestämmelser. Viktigt för er som företag att tänka på är att ni är ansvariga för att lagens bestämmelser följs när en bloggare får en vara, tjänst, ersättning eller annan kompensation från er för att skriva om denna vara eller tjänst.

För det fall ni givit bort en vara eller tjänst eller betalat ersättning för att någon ska skriva om dessa är det, i avvaktan på klargöranden och ur ett riskperspektiv, en allmän rekommendation att se till att läsaren, eller betraktaren om det är en videoblogg, av bloggen genast och enkelt kan identifiera inlägget som reklam. Enligt riktlinjer utarbetade av KO räcker det inte att i slutet av ett inlägg informera om att inlägget är reklam. För att vara på säkra sidan kan man exempelvis märka hela inlägget som ”Annons” eller ”Reklam” eller i rubriken och i början på inlägget uppmärksamma läsaren på att det är reklam. Därutöver är det viktigt att även ha i åtanke vem marknadsföringen riktar sig till. Om reklamen kan väcka uppmärksamhet hos barn och unga ställs ännu högre krav på att det tydligt ska framgå att det är fråga om reklam.

Vi vill dock här påminna om att det dessutom alltid ska framgå vem som står bakom denna annonsering/reklam. Ni ska därför i ovan exempel identifieras som avsändare. Vi hoppas att detta hjälper er en bit på vägen men uppmanar er att följa den spännande rättsutvecklingen på området!


Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer.
Per Lidman och Lovisa Nelson är advokater, huvudsakligen verksamma inom marknadsförings- och immaterialrätt.

Du når dem på per.lidman@setterwalls.se,
lovisa.nelson@setterwalls.se eller 010-690 04 00.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa