Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 08:21
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen


SAP 2014-09-24


Mjukvaruföretaget SAP har gått från att vara synonymt med ERP-system för stora företag till att satsa på att väva ihop nya teknologier till lättanvända företagslösningar för alla tänkbara användningsområden och företagsstorlekar. I en marknad, där inte längre bara CIOn beslutar och köper mjukvara utan alla affärsområden i växande grad lägger budget på IT och därmed blir målgrupper, har SAP’s marknadsföring förändrats radikalt. Det gäller att ändra ett traditionellt B2Bupplägg inom branding och marknadskommunikation till att nå ut till slutkunderna – användarna av mjukvara – och skapa en upplevelse.



Var står ni i förändringen idag? – Marknadsvisionen är tydlig: vi vill inspirera företag överallt att SAP kan frigöra deras affärspotential. Just 2014 har vi tagit flera stora steg som kommer att ge vårt varumärke en ordentlig skjuts åt rätt håll över tid. Det gäller framförallt vilka värden SAPs varumärke är laddat med, definition av målgrupper, vilka teman vi satsar på, vår digitala marknadsföring och den totala mixen.

Konkret: vad har ni ändrat och vad har ni uppnått?
– Vi når nu ut till användarna inom alla affärsområden – alltså personalansvariga, säljare, inköpare och marknad etc. – istället för att fokusera på CIOn.
Det har gett enormt mycket större kontaktyta och därmed ökat våra marknadsingångar.
Vi har sedan några år ställt om från produktorienterad till en värde- och nyttoorienterad kommunikation som utgår från din roll, dina behov och dina mål.

Därför håller vi också på att bygga om den digitala upplevelsen helt och hållet, med dynamiskt innehåll och enkel navigering. Vi sköter content management globalt, men har fått större möjligheter att anpassa lokalt, vilket ökar relevansen.

Vi satsar även mer på pull-format än push. Våra stora sponsringar inom fotboll, segling, tennis mm drivs i dag som så kallad »technology showcases«, alltså hur mycket bättre våra sponsringspartner blir genom att använda SAP.

Ifall någon missat det: SAP bidrog till Tysklands VM-seger genom att tillhandahålla spelarna och tränarna en app som analyserar både den egna och det andra lagets speltaktik.

Något vi är mycket stolta över! Men vi har en hel del kvar. Något som sysselsätter mina tankar är: hur kan vi bli ännu bättre på att segmentera kunder efter intresse och beteende, inte funktioner.

Vad behöver man ha med sig som marknadsförare i dag?
– Ett ärligt intresse att nå ut till den enskilde kunden på hans eller hennes förutsättningar och en aldrig sinande nyfikenhet på att göra invanda saker på ett nytt sätt.

Och att tänka strategiskt från A till Ö!

Det räcker inte att vara specialist på en typ av media eller marknadsföring längre.
Jobbar man inom marketing idag, behöver man framförallt vara mycket affärskunnig. Marknadsfunktionen inom företag har blivit klart strategisk och spelar en pådrivande roll i att utveckla företaget, det märker jag tydligt i min egen roll.
Länken till företagsledningen och försäljningen samt serviceavdelningen har blivit mycket tajtare.

Det är ett resultat av ändrat informations- och köpbeteende hos kunderna och deras förväntningar, som i sin tur förändrats genom omvälvande fenomen som social media och globaliserade affärsmodeller. Inget nytt i sig, men det tar upp mer fart nu.

Hur gör ni för att få medarbetarna inom marketing med er på den nya resan?
– Företaget har förstått att om vi vill vara framgångsrika med att ge 261 000 kunder i 130 länder en bra upplevelse, så kan inte 1 600 marknadsmedarbetare ensamt ansvara för det. Med andra ord: marketing handlar inte längre om marknadsavdelningen, utan att få alla våra knappt 67 000 medarbetare till att bli och agera som ambassadörer oavsett roll och funktion.

För att få med folk på resan krävs det bra ledare, mycket utbildning, och fantastisk content.

Här har vi faktiskt kommit en bra bit på väg! Numera kan alla medarbetare företagsstrategin i sömnen med att både generera och sprida intressanta, relevanta och förhoppningsvis även roliga innehåll på alla möjliga kanaler, både internt som externt.

Vilken roll spelar IT-stöd för dig som marknadschef idag?
– Utan smart IT-stöd har du som marknadschef idag inte en chans att göra ditt jobb, så enkelt är det. Och det kommer bara bli viktigare.

Tre stora drivkrafter: du behöver tillgång och insikt i dynamisk extern data om marknaden, om trender, om bestående och potentiella kunder.
Det köper de flesta in dyrt i dag. Och kunder använder långt fler kanaler i dag, både till information, nöje och köp – och oftast samtidigt.

Till sist behöver man som marknadschef kunna plocka fram nyckeltal och statistik i större omfattning än tidigare. Man kan omöjligt ha koll på allt detta utan teknikstöd. Men sen är det lite som med bagarnas barn…Vi använder naturligtvis vår egen mjukvara, framförallt då vårt CRM-system, som vi just har lagt upp i vårt eget moln för att snabbare få tillgång till nya funktioner.

Men vi vill såklart också ha stöd för multikanal och dynamisk målgruppsbildning, nåt som åtskilliga av våra kunder redan kör…vi jobbar på det.

Några tankar som du vill dela med dig av till dina marknadskollegor ute i landet?
– Att skapa en kundupplevelse istället för att kränga produkter har blivit något av den heliga marknadsgralen, men jag ser också att rätt många marknadskollegor känner sig osäkra hur de ska ta tag i det för sin del.

För det innebär till en del att man måste släppa taget om att varje enskild marknadsaktivitet måste ha en kopplad outcome.

En enkät visar att 57 procent av marknadsförarna i dag inte har någon tydlig multikanalstrategi, och att bara 10 procent av marknadsavdelningarna idag nyttjar intern och extern data till insikt på ett systematiskt sätt.

Jag tror vi marknadskollegor behöver nätverka långt mer över alla branscher och profiler, för att utbyta »best practices« just inom den delen.
Hur gör jag alltså helt konkret, vad är första, andra, tredje steget?

Detta berör alla branscher. Själv vill jag också lära mig mer om hur andra gör. Kanske nåt Marknadscheferna kan ta tag i om intresse finns?


OM: Anders Freijs, 42 år
Gör: Marknadschef SAP Norden och medlem i SAP`s europeiska marknadsledningsgrupp.
Favoritmotto: " Business has only two functions: marketing and innovation" ( Millan Kundera)
Dröm: Att Big Data hjälper att hantera och lösa riktiga världsproblem inom
medicin, miljö, säkerhet.
Bästa/ värsta egna upplevelsen som kund: Hotell/ bröllop

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa