Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen


SAP 2014-09-24


Mjukvaruföretaget SAP har gått från att vara synonymt med ERP-system för stora företag till att satsa på att väva ihop nya teknologier till lättanvända företagslösningar för alla tänkbara användningsområden och företagsstorlekar. I en marknad, där inte längre bara CIOn beslutar och köper mjukvara utan alla affärsområden i växande grad lägger budget på IT och därmed blir målgrupper, har SAP’s marknadsföring förändrats radikalt. Det gäller att ändra ett traditionellt B2Bupplägg inom branding och marknadskommunikation till att nå ut till slutkunderna – användarna av mjukvara – och skapa en upplevelse.



Var står ni i förändringen idag? – Marknadsvisionen är tydlig: vi vill inspirera företag överallt att SAP kan frigöra deras affärspotential. Just 2014 har vi tagit flera stora steg som kommer att ge vårt varumärke en ordentlig skjuts åt rätt håll över tid. Det gäller framförallt vilka värden SAPs varumärke är laddat med, definition av målgrupper, vilka teman vi satsar på, vår digitala marknadsföring och den totala mixen.

Konkret: vad har ni ändrat och vad har ni uppnått?
– Vi når nu ut till användarna inom alla affärsområden – alltså personalansvariga, säljare, inköpare och marknad etc. – istället för att fokusera på CIOn.
Det har gett enormt mycket större kontaktyta och därmed ökat våra marknadsingångar.
Vi har sedan några år ställt om från produktorienterad till en värde- och nyttoorienterad kommunikation som utgår från din roll, dina behov och dina mål.

Därför håller vi också på att bygga om den digitala upplevelsen helt och hållet, med dynamiskt innehåll och enkel navigering. Vi sköter content management globalt, men har fått större möjligheter att anpassa lokalt, vilket ökar relevansen.

Vi satsar även mer på pull-format än push. Våra stora sponsringar inom fotboll, segling, tennis mm drivs i dag som så kallad »technology showcases«, alltså hur mycket bättre våra sponsringspartner blir genom att använda SAP.

Ifall någon missat det: SAP bidrog till Tysklands VM-seger genom att tillhandahålla spelarna och tränarna en app som analyserar både den egna och det andra lagets speltaktik.

Något vi är mycket stolta över! Men vi har en hel del kvar. Något som sysselsätter mina tankar är: hur kan vi bli ännu bättre på att segmentera kunder efter intresse och beteende, inte funktioner.

Vad behöver man ha med sig som marknadsförare i dag?
– Ett ärligt intresse att nå ut till den enskilde kunden på hans eller hennes förutsättningar och en aldrig sinande nyfikenhet på att göra invanda saker på ett nytt sätt.

Och att tänka strategiskt från A till Ö!

Det räcker inte att vara specialist på en typ av media eller marknadsföring längre.
Jobbar man inom marketing idag, behöver man framförallt vara mycket affärskunnig. Marknadsfunktionen inom företag har blivit klart strategisk och spelar en pådrivande roll i att utveckla företaget, det märker jag tydligt i min egen roll.
Länken till företagsledningen och försäljningen samt serviceavdelningen har blivit mycket tajtare.

Det är ett resultat av ändrat informations- och köpbeteende hos kunderna och deras förväntningar, som i sin tur förändrats genom omvälvande fenomen som social media och globaliserade affärsmodeller. Inget nytt i sig, men det tar upp mer fart nu.

Hur gör ni för att få medarbetarna inom marketing med er på den nya resan?
– Företaget har förstått att om vi vill vara framgångsrika med att ge 261 000 kunder i 130 länder en bra upplevelse, så kan inte 1 600 marknadsmedarbetare ensamt ansvara för det. Med andra ord: marketing handlar inte längre om marknadsavdelningen, utan att få alla våra knappt 67 000 medarbetare till att bli och agera som ambassadörer oavsett roll och funktion.

För att få med folk på resan krävs det bra ledare, mycket utbildning, och fantastisk content.

Här har vi faktiskt kommit en bra bit på väg! Numera kan alla medarbetare företagsstrategin i sömnen med att både generera och sprida intressanta, relevanta och förhoppningsvis även roliga innehåll på alla möjliga kanaler, både internt som externt.

Vilken roll spelar IT-stöd för dig som marknadschef idag?
– Utan smart IT-stöd har du som marknadschef idag inte en chans att göra ditt jobb, så enkelt är det. Och det kommer bara bli viktigare.

Tre stora drivkrafter: du behöver tillgång och insikt i dynamisk extern data om marknaden, om trender, om bestående och potentiella kunder.
Det köper de flesta in dyrt i dag. Och kunder använder långt fler kanaler i dag, både till information, nöje och köp – och oftast samtidigt.

Till sist behöver man som marknadschef kunna plocka fram nyckeltal och statistik i större omfattning än tidigare. Man kan omöjligt ha koll på allt detta utan teknikstöd. Men sen är det lite som med bagarnas barn…Vi använder naturligtvis vår egen mjukvara, framförallt då vårt CRM-system, som vi just har lagt upp i vårt eget moln för att snabbare få tillgång till nya funktioner.

Men vi vill såklart också ha stöd för multikanal och dynamisk målgruppsbildning, nåt som åtskilliga av våra kunder redan kör…vi jobbar på det.

Några tankar som du vill dela med dig av till dina marknadskollegor ute i landet?
– Att skapa en kundupplevelse istället för att kränga produkter har blivit något av den heliga marknadsgralen, men jag ser också att rätt många marknadskollegor känner sig osäkra hur de ska ta tag i det för sin del.

För det innebär till en del att man måste släppa taget om att varje enskild marknadsaktivitet måste ha en kopplad outcome.

En enkät visar att 57 procent av marknadsförarna i dag inte har någon tydlig multikanalstrategi, och att bara 10 procent av marknadsavdelningarna idag nyttjar intern och extern data till insikt på ett systematiskt sätt.

Jag tror vi marknadskollegor behöver nätverka långt mer över alla branscher och profiler, för att utbyta »best practices« just inom den delen.
Hur gör jag alltså helt konkret, vad är första, andra, tredje steget?

Detta berör alla branscher. Själv vill jag också lära mig mer om hur andra gör. Kanske nåt Marknadscheferna kan ta tag i om intresse finns?


OM: Anders Freijs, 42 år
Gör: Marknadschef SAP Norden och medlem i SAP`s europeiska marknadsledningsgrupp.
Favoritmotto: " Business has only two functions: marketing and innovation" ( Millan Kundera)
Dröm: Att Big Data hjälper att hantera och lösa riktiga världsproblem inom
medicin, miljö, säkerhet.
Bästa/ värsta egna upplevelsen som kund: Hotell/ bröllop

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa