Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 06:39
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen


SAP 2014-09-24


Mjukvaruföretaget SAP har gått från att vara synonymt med ERP-system för stora företag till att satsa på att väva ihop nya teknologier till lättanvända företagslösningar för alla tänkbara användningsområden och företagsstorlekar. I en marknad, där inte längre bara CIOn beslutar och köper mjukvara utan alla affärsområden i växande grad lägger budget på IT och därmed blir målgrupper, har SAP’s marknadsföring förändrats radikalt. Det gäller att ändra ett traditionellt B2Bupplägg inom branding och marknadskommunikation till att nå ut till slutkunderna – användarna av mjukvara – och skapa en upplevelse.



Var står ni i förändringen idag? – Marknadsvisionen är tydlig: vi vill inspirera företag överallt att SAP kan frigöra deras affärspotential. Just 2014 har vi tagit flera stora steg som kommer att ge vårt varumärke en ordentlig skjuts åt rätt håll över tid. Det gäller framförallt vilka värden SAPs varumärke är laddat med, definition av målgrupper, vilka teman vi satsar på, vår digitala marknadsföring och den totala mixen.

Konkret: vad har ni ändrat och vad har ni uppnått?
– Vi når nu ut till användarna inom alla affärsområden – alltså personalansvariga, säljare, inköpare och marknad etc. – istället för att fokusera på CIOn.
Det har gett enormt mycket större kontaktyta och därmed ökat våra marknadsingångar.
Vi har sedan några år ställt om från produktorienterad till en värde- och nyttoorienterad kommunikation som utgår från din roll, dina behov och dina mål.

Därför håller vi också på att bygga om den digitala upplevelsen helt och hållet, med dynamiskt innehåll och enkel navigering. Vi sköter content management globalt, men har fått större möjligheter att anpassa lokalt, vilket ökar relevansen.

Vi satsar även mer på pull-format än push. Våra stora sponsringar inom fotboll, segling, tennis mm drivs i dag som så kallad »technology showcases«, alltså hur mycket bättre våra sponsringspartner blir genom att använda SAP.

Ifall någon missat det: SAP bidrog till Tysklands VM-seger genom att tillhandahålla spelarna och tränarna en app som analyserar både den egna och det andra lagets speltaktik.

Något vi är mycket stolta över! Men vi har en hel del kvar. Något som sysselsätter mina tankar är: hur kan vi bli ännu bättre på att segmentera kunder efter intresse och beteende, inte funktioner.

Vad behöver man ha med sig som marknadsförare i dag?
– Ett ärligt intresse att nå ut till den enskilde kunden på hans eller hennes förutsättningar och en aldrig sinande nyfikenhet på att göra invanda saker på ett nytt sätt.

Och att tänka strategiskt från A till Ö!

Det räcker inte att vara specialist på en typ av media eller marknadsföring längre.
Jobbar man inom marketing idag, behöver man framförallt vara mycket affärskunnig. Marknadsfunktionen inom företag har blivit klart strategisk och spelar en pådrivande roll i att utveckla företaget, det märker jag tydligt i min egen roll.
Länken till företagsledningen och försäljningen samt serviceavdelningen har blivit mycket tajtare.

Det är ett resultat av ändrat informations- och köpbeteende hos kunderna och deras förväntningar, som i sin tur förändrats genom omvälvande fenomen som social media och globaliserade affärsmodeller. Inget nytt i sig, men det tar upp mer fart nu.

Hur gör ni för att få medarbetarna inom marketing med er på den nya resan?
– Företaget har förstått att om vi vill vara framgångsrika med att ge 261 000 kunder i 130 länder en bra upplevelse, så kan inte 1 600 marknadsmedarbetare ensamt ansvara för det. Med andra ord: marketing handlar inte längre om marknadsavdelningen, utan att få alla våra knappt 67 000 medarbetare till att bli och agera som ambassadörer oavsett roll och funktion.

För att få med folk på resan krävs det bra ledare, mycket utbildning, och fantastisk content.

Här har vi faktiskt kommit en bra bit på väg! Numera kan alla medarbetare företagsstrategin i sömnen med att både generera och sprida intressanta, relevanta och förhoppningsvis även roliga innehåll på alla möjliga kanaler, både internt som externt.

Vilken roll spelar IT-stöd för dig som marknadschef idag?
– Utan smart IT-stöd har du som marknadschef idag inte en chans att göra ditt jobb, så enkelt är det. Och det kommer bara bli viktigare.

Tre stora drivkrafter: du behöver tillgång och insikt i dynamisk extern data om marknaden, om trender, om bestående och potentiella kunder.
Det köper de flesta in dyrt i dag. Och kunder använder långt fler kanaler i dag, både till information, nöje och köp – och oftast samtidigt.

Till sist behöver man som marknadschef kunna plocka fram nyckeltal och statistik i större omfattning än tidigare. Man kan omöjligt ha koll på allt detta utan teknikstöd. Men sen är det lite som med bagarnas barn…Vi använder naturligtvis vår egen mjukvara, framförallt då vårt CRM-system, som vi just har lagt upp i vårt eget moln för att snabbare få tillgång till nya funktioner.

Men vi vill såklart också ha stöd för multikanal och dynamisk målgruppsbildning, nåt som åtskilliga av våra kunder redan kör…vi jobbar på det.

Några tankar som du vill dela med dig av till dina marknadskollegor ute i landet?
– Att skapa en kundupplevelse istället för att kränga produkter har blivit något av den heliga marknadsgralen, men jag ser också att rätt många marknadskollegor känner sig osäkra hur de ska ta tag i det för sin del.

För det innebär till en del att man måste släppa taget om att varje enskild marknadsaktivitet måste ha en kopplad outcome.

En enkät visar att 57 procent av marknadsförarna i dag inte har någon tydlig multikanalstrategi, och att bara 10 procent av marknadsavdelningarna idag nyttjar intern och extern data till insikt på ett systematiskt sätt.

Jag tror vi marknadskollegor behöver nätverka långt mer över alla branscher och profiler, för att utbyta »best practices« just inom den delen.
Hur gör jag alltså helt konkret, vad är första, andra, tredje steget?

Detta berör alla branscher. Själv vill jag också lära mig mer om hur andra gör. Kanske nåt Marknadscheferna kan ta tag i om intresse finns?


OM: Anders Freijs, 42 år
Gör: Marknadschef SAP Norden och medlem i SAP`s europeiska marknadsledningsgrupp.
Favoritmotto: " Business has only two functions: marketing and innovation" ( Millan Kundera)
Dröm: Att Big Data hjälper att hantera och lösa riktiga världsproblem inom
medicin, miljö, säkerhet.
Bästa/ värsta egna upplevelsen som kund: Hotell/ bröllop

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa