Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 18 november 2017 - klockan 11:03
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Kvinnor är i stort sett alltid din viktigaste målgrupp


Kim Juul Andersen 2014-04-24

Artikel från \
Bild: Kim Svensson, Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Artikel från "MC Marknadscheferna", Nummer 1 2014



En rad undersökningar visar att kvinnor har avgörande inflytande på cirka 80 procent av alla köpbeslut. Det finns också en mängd data som visar att det skiljer sig mellan kvinnors och mäns sätt att ta beslut i köpprocesser samt inhämta information. Det är bakgrunden till att Bodil Czarnecki tillsammans med danska LoweFriends startade &Friends communication, Sveriges första reklambyrå med fokus på kommunikation till kvinnor.

KVINNOR SOM MÅLGRUPP har en fantastisk tillväxtpotential. Det är numera långt fler kvinnor än män som tar högskoleexamen, kvinnor får allt högre befattningar och därmed också ökad köpkraft. I storstäder har kvinnor över 30 år högre genomsnittlig inkomst än män. I en internationell undersökning har det sagts att kvinnor som målgrupp har större tillväxtpotential än BRICländerna tillsammans.

Hur ser det då ut i Sverige?
– Tendenserna med fler högutbildade kvinnor är den samma även i Sverige. Och även hos oss finns grundläggande skillnader i manligt och kvinnligt sätt att inhämta information och ta beslut i köpprocesser som i resten av världen, säger Bodil Czarnecki.

– Det är här som &Friends Communication kan göra en stor skillnad genom att besitta en unik, djup kunskap om hur man ska kommunicera för att bättre nå fram till kvinnan som konsument och målgrupp och på så sätt hjälpa de företag som vill få ökad försäljningseffekt. Bodil fortsätter:

– I en del branscher som till exempel dagligvaruhandeln, är man duktiga på att bemöta kvinnliga och manliga kunder utifrån deras olika önskemål i säljsituationen – men i marknadskommunikationen utgår man ofta från ett generellt manligt perspektiv och förbiser det kvinnliga helt. I andra branscher tänker man inte på det kvinnliga perspektivet vare sig när det gäller produktutveckling, marknadsförings- eller försäljningssituationen och missar på så sätt potentiell försäljning.

– En viktig sak att notera, menar Bodil, är att det inte handlar om att värdera manligt och kvinnligt sätt att bete sig, utan istället om att lyssna till de olika förhållningssätten, bejaka skillnaderna och därefter kommunicera på ett sätt som verkligen når fram. One size doesn’t fit all.

Mindre fakta mer kontext och nytta
Bodil Czarnecki förklarar en av skillnaderna som handlar om att kvinnor snabbare tar åt sig information om man presenterar nyttan och inte bara fakta, och ger ett exempel:

– Män och kvinnor köper båda smartphones och vill gärna veta hur stor lagringskapacitet som finns i deras telefon och får därför information om antal gigabyte. För många är informationen svårtolkad, kvinnor vill istället veta hur många musikstycken, filmer eller bilder den rymmer. Det här missförstås ibland av produktutvecklare som misstolkar önskan om att få färre fakta som samma sak som färre produktegenskaper. Men så är ju inte fallet. Kvinnor vill ha lika bra produkter som män, men definitionen på vad som är bra kommunikation för att presentera produkten är oftast lite olika mellan könen.

Kvinnor köper inte bara produkten utan även företaget bakom
För kvinnor är det viktigare hur företaget bakom en produkt eller tjänst agerar. Står hon i en valsituation med likadana produkter väljer hon i högre grad produkten där företaget bakom gör något gott för samhället, är mest etiskt eller ekologiskt tänkande. Kvinnor är helt enkelt mer altruistiska och gemenskapsorienterade än män.

Kvinnor letar alltid efter den optimala lösningen
De flesta män har en linjär beslutsprocess där man fokuserar på målet ”en bra lösning” genom att ta ett steg i taget. Kvinnors mål är istället att nå ”en optimal lösning” vilket hon gör genom att leta mycket mer brett efter information för att försäkra sig om att hon verkligen kollat alla möjligheter innan hon tar beslut. Kan man som företag hjälpa till att underlätta denna process når man långt. Inspiration, miljö och bemötande ger engagerad kund

Inspiration, miljö och bemötande ger engagerad kund
För att få en kvinnlig kund att bli engagerad räcker det dock inte att sälja bra produkter och tjänster. Bemötande och köpinspiration är väsentliga för att hon ska känna sig riktigt nöjd. De företag som lever upp till detta kan räkna med lojala kunder.

ÄVEN OM EXEMPLEN är generella är kvinnor helt enkelt en affärspotential som är inte kan förbises. Och, understryker Bodil Czarnecki, tänk på att kvinnor i genomsnitt delar en god (och dessvärre även en dålig) upplevelse 22 gånger mer än män som endast delar fyra gånger. Det gör dem mycket viktiga i sociala media och oerhört viktiga som ambassadörer för de företag de tycker om.

Utesluter man då männen? Nej, erfarenheten visar att det kvinnor appellerar även till män, dock är det inte alltid så tvärtom.

KIM JUUL ANDERSEN

MER INFO:
www.andfriendscommunication.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa