Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 18 november 2018 - klockan 23:50
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Kvinnor är i stort sett alltid din viktigaste målgrupp


Kim Juul Andersen 2014-04-24

Artikel från \
Bild: Kim Svensson, Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Artikel från "MC Marknadscheferna", Nummer 1 2014



En rad undersökningar visar att kvinnor har avgörande inflytande på cirka 80 procent av alla köpbeslut. Det finns också en mängd data som visar att det skiljer sig mellan kvinnors och mäns sätt att ta beslut i köpprocesser samt inhämta information. Det är bakgrunden till att Bodil Czarnecki tillsammans med danska LoweFriends startade &Friends communication, Sveriges första reklambyrå med fokus på kommunikation till kvinnor.

KVINNOR SOM MÅLGRUPP har en fantastisk tillväxtpotential. Det är numera långt fler kvinnor än män som tar högskoleexamen, kvinnor får allt högre befattningar och därmed också ökad köpkraft. I storstäder har kvinnor över 30 år högre genomsnittlig inkomst än män. I en internationell undersökning har det sagts att kvinnor som målgrupp har större tillväxtpotential än BRICländerna tillsammans.

Hur ser det då ut i Sverige?
– Tendenserna med fler högutbildade kvinnor är den samma även i Sverige. Och även hos oss finns grundläggande skillnader i manligt och kvinnligt sätt att inhämta information och ta beslut i köpprocesser som i resten av världen, säger Bodil Czarnecki.

– Det är här som &Friends Communication kan göra en stor skillnad genom att besitta en unik, djup kunskap om hur man ska kommunicera för att bättre nå fram till kvinnan som konsument och målgrupp och på så sätt hjälpa de företag som vill få ökad försäljningseffekt. Bodil fortsätter:

– I en del branscher som till exempel dagligvaruhandeln, är man duktiga på att bemöta kvinnliga och manliga kunder utifrån deras olika önskemål i säljsituationen – men i marknadskommunikationen utgår man ofta från ett generellt manligt perspektiv och förbiser det kvinnliga helt. I andra branscher tänker man inte på det kvinnliga perspektivet vare sig när det gäller produktutveckling, marknadsförings- eller försäljningssituationen och missar på så sätt potentiell försäljning.

– En viktig sak att notera, menar Bodil, är att det inte handlar om att värdera manligt och kvinnligt sätt att bete sig, utan istället om att lyssna till de olika förhållningssätten, bejaka skillnaderna och därefter kommunicera på ett sätt som verkligen når fram. One size doesn’t fit all.

Mindre fakta mer kontext och nytta
Bodil Czarnecki förklarar en av skillnaderna som handlar om att kvinnor snabbare tar åt sig information om man presenterar nyttan och inte bara fakta, och ger ett exempel:

– Män och kvinnor köper båda smartphones och vill gärna veta hur stor lagringskapacitet som finns i deras telefon och får därför information om antal gigabyte. För många är informationen svårtolkad, kvinnor vill istället veta hur många musikstycken, filmer eller bilder den rymmer. Det här missförstås ibland av produktutvecklare som misstolkar önskan om att få färre fakta som samma sak som färre produktegenskaper. Men så är ju inte fallet. Kvinnor vill ha lika bra produkter som män, men definitionen på vad som är bra kommunikation för att presentera produkten är oftast lite olika mellan könen.

Kvinnor köper inte bara produkten utan även företaget bakom
För kvinnor är det viktigare hur företaget bakom en produkt eller tjänst agerar. Står hon i en valsituation med likadana produkter väljer hon i högre grad produkten där företaget bakom gör något gott för samhället, är mest etiskt eller ekologiskt tänkande. Kvinnor är helt enkelt mer altruistiska och gemenskapsorienterade än män.

Kvinnor letar alltid efter den optimala lösningen
De flesta män har en linjär beslutsprocess där man fokuserar på målet ”en bra lösning” genom att ta ett steg i taget. Kvinnors mål är istället att nå ”en optimal lösning” vilket hon gör genom att leta mycket mer brett efter information för att försäkra sig om att hon verkligen kollat alla möjligheter innan hon tar beslut. Kan man som företag hjälpa till att underlätta denna process når man långt. Inspiration, miljö och bemötande ger engagerad kund

Inspiration, miljö och bemötande ger engagerad kund
För att få en kvinnlig kund att bli engagerad räcker det dock inte att sälja bra produkter och tjänster. Bemötande och köpinspiration är väsentliga för att hon ska känna sig riktigt nöjd. De företag som lever upp till detta kan räkna med lojala kunder.

ÄVEN OM EXEMPLEN är generella är kvinnor helt enkelt en affärspotential som är inte kan förbises. Och, understryker Bodil Czarnecki, tänk på att kvinnor i genomsnitt delar en god (och dessvärre även en dålig) upplevelse 22 gånger mer än män som endast delar fyra gånger. Det gör dem mycket viktiga i sociala media och oerhört viktiga som ambassadörer för de företag de tycker om.

Utesluter man då männen? Nej, erfarenheten visar att det kvinnor appellerar även till män, dock är det inte alltid så tvärtom.

KIM JUUL ANDERSEN

MER INFO:
www.andfriendscommunication.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa