Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 20 oktober 2018 - klockan 12:59
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


PeO Axelsson 2018-09-30


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivförslag. Efter att Europaparlamentet röstade nej till förslaget i juli i år ska det nu omarbetas innan det ska diskuteras i parlamentet igen i mitten av september.

Förslaget har gett upphov till stort medborgerligt engagemang. På ena sidan i debatten står rättighetsinnehavare (t.ex. musikindustrin) och på andra sidan står de stora internetplattformarna (t.ex. Youtube och Facebook). Kritikerna befarar att förslaget riskerar leda till internetcensur och förespråkarna menar att förslaget möjliggör att rättighetsinnehavare får ta del av de stora plattformarnas intäkter.

Framförallt bestämmelserna om det som kallas för ”länkskatt” och ”innehållsfilter” har visat sig kontroversiella. Bestämmelsen om länkskatt innebär att de ekonomiska rättigheterna att framställa exemplar av ett verk, och att göra det tillgängligt för allmänheten, utvidgas till att även omfatta presspublikationer. Det innebär att mediehus och andra som producerar digitalt innehåll ges rätt att ta ut en avgift för digital användning av deras artiklar.

Att lagra eller kopiera någon del av texten utgör exempel på användning som mediehuset enligt förslaget skulle kunna ta ut en avgift för. Om ni i er marknadsföring eller annars i er aktivitet på sociala medier länkar till en artikel eller t.ex. skriver ut en nyhetsrubrik skulle ni därför i framtiden kunna bli skyldiga att betala utgivaren för att ni använder dennes publikation.

Genom bestämmelsen om innehållsfilter ges plattformar, såsom Youtube, en skyldighet att förhindra att upphovsrättsskyddat material sprids på deras plattform. Enligt gällande lagstiftning är utgångspunkten att plattformarna inte är ansvariga för det innehåll som användare lägger upp och endast behöver vara reaktiva vid påpekanden om otillbörlig användning av upphovsrättsskyddat material. Utgångspunkten enligt det nuvarande förslaget är i stället att plattformarna är ansvariga för innehåll som läggs upp av dess användare.

För att undgå ansvar måste plattformarna vidta proaktiva lämpliga åtgärder för att förhindra att upphovsrättsskyddat material sprids. Ett sätt för plattformarna att göra detta är att utveckla algoritmer som aktivt filtrerar bort upphovsrättsskyddat material. Om exempelvis en tavla finns med i en video ska alltså algoritmen göra tavlan suddig så att man inte ser hur den ser ut. Flera av de stora aktörerna har redan utvecklat sådana verktyg.

Om förslaget går igenom är det alltså extra viktigt att kontrollera att ni inte använder er av upphovsrättsligt skyddat material i er marknadsföring på sociala medier, så att er marknadsföring även efter publicering för era följare ser ut så som ni har tänkt er, utan att någon del exempelvis ”suddats” bort och förutsatt att det skulle negativt påverka ert marknadsföringsbudskap.

Eftersom förslaget ska omarbetas är det svårt att ge svar på exakt hur, och när, ni kommer att påverkas av kommande harmonisering av den digitala upphovsrätten vid er marknadsföring på sociala medier. Både rådet och parlamentet måste godkänna det omarbetade förslaget som i sin nuvarande form sedan ger medlemsstaterna 24 månader på sig att implementera direktivet i sin nationella lagstiftning. Inga omedelbart förestående förändringar alltså. Vi hoppas att vi har kunnat ge er en överblick av förslagets status, syfte samt dess två mest kontroversiella artiklar.

Som ett sista medskick vill vi poängtera att det förstås alltid är viktigt att respektera andras immateriella rättigheter – oavsett framtiden för direktivet om digital upphovsrätt.

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer. Per Lidman och Lovisa Dahl Nelson är affärsjuridiska advokater, huvudsakligen verksamma inom marknadsförings- och immaterialrätt.

Du når dem på: per.lidman@setterwalls.se, lovisa.nelson@setterwalls.se eller 010-690 04 00.

Tipsa en vän     Skriv ut



Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Wistrand-Gazette
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Reklamidentifiering i sociala medier


En dom har kommit angående reklamidentifiering vid marknadsföring i sociala medier – ändrar denna dom vad som gäller idag?


Det stämmer att Patent- och marknadsdomstolen...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Stötande reklam - Vilka lagar och regler gäller?


Frågor rörande stötande reklam faller inte inom marknadsföringslagens tilllämpningsområde och är inte heller annars lagreglerad i Sverige.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Vad har vi för ansvar för de påståenden som kunderna, utan vår inverkan, gör i en kampanj?


Vårt företag är på väg att lansera en kampanj där vi använder oss av kunder som berättar om hur våra produkter har påverkat dem. Vad har vi...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Domännamnstvister


Ibland händer det att någon registrerar domäner med bolagsnamn, varumärken eller kändisars namn för att använda domänen till något helt annat. Vad kan...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Vad gäller vid direktmarknadsföring i och med den nya dataskyddsförordningen?


Vi har förstått att den nya dataskyddsförordningen ska börja tillämpas i Sverige i slutet av maj nästa år och därmed kommer att ersätta den nu gä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Vad gäller för direktmarknadsföring?


Jag får mängder av reklam från företag genom olika marknadsföringskanaler.
Vad är det som gäller för detta och hur blir jag av med det?

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Hur får man använda fotografier och bilder på internet?


Jag har hittat en bild på internet som jag skulle vilja använda på mitt företags hemsida, får jag det?


Utgångspunkten är att användning av bilder som ä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Könsdiskriminerande reklam


FRÅGA: Vilka lagar och regler gäller för könsdiskriminerande reklam?


SVAR: Frågan om lagreglering avseende könsdiskriminerande reklam har utretts och...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Konsumentombudsmannen har stämt en bloggare för otydlig reklam.


För att vara på den säkra sidan – vad ska vi som företag tänka på vid marknadsföring i bloggar?


SVAR:Det stämmer att Konsumentombudsmannen (”...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam?


FRÅGA:Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam? Ord som ”gratis”, ”utan avgift” och liknande är vanligt förekommande i annonser. Men...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

I samband med lanseringen av en ny produkt planerar vi att anordna ett lotteri på ett evenemang med vår nya produkt i vinstpotten. Är detta tillåtet?


 


SVAR: Vad roligt att du frågar om just detta. Det är nämligen nya lagändringar på gång vad gäller lotterier.
I Marknadscheferna SYD nr 2,...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Kan vi använda någon annans produkter i vår marknadsföring för att på så sätt marknadsföra vår varas egenskaper?


FRÅGA: Vi ska påbörja marknadsföring av en ny produkt. Denna produkt är dock ett komplement till en annan relativt känd produkt. Kan vi använda någon annans...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Wistrands advokatbyrås fem tips för kontakt med bloggare.


Att som annonsör använda sig av utomstående bloggare vid marknadsföringen av sina produkter eller tjänster är i sig tillåtet – så länge...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Lagar och regler kring att någon olovligen använder ert företags varumärke.


FRÅGA: Jag har upptäckt att någon annan använder vårt varumärke. Vad gör jag nu?


SVAR: Det ni bör börja med är att se över...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Vad gäller för den som arrangerar tävlingar i reklamsyfte?


FRÅGA: På internet och i sociala medier är det vanligt att företag anordnar spel och tävlingar för att marknadsföra produkter eller tjänster. Är detta...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring tävlingar och lotteri.


FRÅGA: Vi ska anordna en tävling för att marknadsföra en ny produkt. Vi har förstått att man ska vara försiktig för att detta inte ska anses vara ett lotteri...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Upphovsrätt i konkurs.


FRÅGA: En upphovsman har överlåtit alster med fri dispositionsrätt till kund. Vad gäller avseende copyrighten om kunden går i konkurs? Är förvaltaren fri...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring domäner.


FRÅGA: Någon har registrerat vårt varumärke som domännamn. Vi vill ha domänen, hur gör vi?


SVAR: Så kallade ”domänpirater”...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå.

Lagar och regler kring placering av Cookies


FRÅGA: Från och med den 1 juli 2011 måste en ägare av en sajt inhämta tillstånd från besökare innan de placerar en cookie på deras dator. Detta...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring bildinköp


FRÅGA: Vi har köpt bilder från vår bildbyrå till vår kommande kampanj. Kampanjen avser barnmat och det är således barn som är modeller på...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Vi har planer på att börja marknadsföra oss i sociala medier. Är det några särskilda regler som gäller för detta?



SVAR: Det är inte vilda västern på internet utan de allmänna reglerna för marknadsföring, såsom god marknadsföringssed, gäller även här.

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Lagar och regler kring content marketing och native advertising


Vilka juridiska faktorer avgör om redaktionell marknadskommunikation i form av exempelvis content marketing eller native advertising är att anse som reklam eller information? Om det är...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring otillbörlig marknadsföring


FRÅGA: Är det jag som bär ansvaret för otillbörlig marknadsföring?


SVAR: Oftast säger man ”annonsören” när man svarar på...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring citat och upphovsrätt


FRÅGA: Vi vill använda en strof ur en känd låt i vår kommande reklam. Textraden kommer att anges som ett citat vid sidan av en bild. Kan vi använda textstrofen utan...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa