Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 22 september 2017 - klockan 19:09
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Lovisa Nelson/ Per Lidman 2017-04-09


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Tack för er fråga!
Uttryck såsom gratis, bäst och billigast kan absolut användas i marknadsföring. Det finns dock en del att tänka på vid användandet av uttryck som dessa.

Som vi tidigare nämnt i denna spalt får, enligt marknadsföringslagen, marknadsföring inte vara vilseledande. Marknadsföring är att anse som vilseledande exempelvis om den ger felaktig, i sammanhanget otillräcklig eller otydlig information.

För att använda ord som gratis måste det man marknadsför vara helt gratis för att inte vilseleda konsumenten. Detta innebär att konsumenten ska få den marknadsförda varan/tjänsten utan att betala någonting alls och utan att det krävs någon motprestation från konsumenten. Det är dock fastslaget att om den enda motprestationen består i att konsumenten ska betala leverensomkostnader (porto med mera) får fortfarande ordet gratis användas, förutsatt att nämnda kostnader inte överstiger säljarens ungefärliga självkostnad.

Vid användandet av ord som bäst och billigast gör annonsören en jämförelse med konkurrenters produkter och inte heller denna jämförelse får vara vilseledande. Vad gäller ordet bäst har Marknadsdomstolen slagit fast att ordet inte har en klar innebörd, utan kan uppfattas på olika sätt. Det gäller därmed att vara tydlig på vilka grunder, och under vilka förutsättningar, som ens vara/tjänst är bäst /billigast, så att ni på ett objektivt sätt kan bevisa att det ni marknadsför är just bäst /billigast. Uttryckets riktighet måste kunna styrkas utan dröjsmål, vilket ställer ett högt krav på marknadsföraren. Det mest använda sättet att bevisa uttryckens riktighet är att i sin marknadsföring hänvisa till en marknadsundersökning utförd av en objektiv tredje part. Här gäller det att varan/tjänsten ni jämför med svarar mot samma behov eller är avsedd för samma ändamål som er vara/tjänst. Jämförelsen ska därtill på ett objektivt sätt avse väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos den marknadsförda varan/ tjänsten. För det fall detta objektiva test visar att era varor/tjänster är bäst /billigast, utifrån nämnda egenskaper kan alltså dessa uttryck användas. Det måste dock då framgå utifrån vilket test varan/tjänsten är att anses som bäst/billigast. Tänk även på att test är en ”färskvara” och så fort ett nyare test utförts av testföretaget är det endast det nya testet som hänvisning kan göras till.

Det går inte att på några korta rader ge ett alltomfattande svar och sammanhanget kan påverka tillåtligheten av aktuella uttryck. Tänk därför noggrant igenom användandet av och se till att ni kan bevisa att er vara/tjänst är gratis, bäst eller billigast före det att ni använder dessa uttryck. Så länge det stämmer att det ni marknadsför är just gratis, bäst eller billigast finns det däremot inga hinder att använda orden i er marknadsföring.

Vi önskar er lycka till!

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer. Per Lidman och Lovisa Nelson är advokater, huvudsakligen verksamma inom marknadsförings- och immaterialrätt.

Du når dem på:
per.lidman@setterwalls.se
lovisa.nelson@setterwalls.se
eller 010-690 04 00.


Tipsa en vän     Skriv ut



Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Vad gäller vid direktmarknadsföring i och med den nya dataskyddsförordningen?


Vi har förstått att den nya dataskyddsförordningen ska börja tillämpas i Sverige i slutet av maj nästa år och därmed kommer att ersätta den nu gä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Vad gäller för direktmarknadsföring?


Jag får mängder av reklam från företag genom olika marknadsföringskanaler.
Vad är det som gäller för detta och hur blir jag av med det?

Läs mer
Wistrand-Gazette
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Hur får man använda fotografier och bilder på internet?


Jag har hittat en bild på internet som jag skulle vilja använda på mitt företags hemsida, får jag det?


Utgångspunkten är att användning av bilder som ä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Könsdiskriminerande reklam


FRÅGA: Vilka lagar och regler gäller för könsdiskriminerande reklam?


SVAR: Frågan om lagreglering avseende könsdiskriminerande reklam har utretts och...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Konsumentombudsmannen har stämt en bloggare för otydlig reklam.


För att vara på den säkra sidan – vad ska vi som företag tänka på vid marknadsföring i bloggar?


SVAR:Det stämmer att Konsumentombudsmannen (”...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam?


FRÅGA:Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam? Ord som ”gratis”, ”utan avgift” och liknande är vanligt förekommande i annonser. Men...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

I samband med lanseringen av en ny produkt planerar vi att anordna ett lotteri på ett evenemang med vår nya produkt i vinstpotten. Är detta tillåtet?


 


SVAR: Vad roligt att du frågar om just detta. Det är nämligen nya lagändringar på gång vad gäller lotterier.
I Marknadscheferna SYD nr 2,...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Kan vi använda någon annans produkter i vår marknadsföring för att på så sätt marknadsföra vår varas egenskaper?


FRÅGA: Vi ska påbörja marknadsföring av en ny produkt. Denna produkt är dock ett komplement till en annan relativt känd produkt. Kan vi använda någon annans...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa