Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 21 november 2017 - klockan 12:47
Frågor och svar från Setterwalls

Kan vi använda någon annans produkter i vår marknadsföring för att på så sätt marknadsföra vår varas egenskaper?


Setterwall Advokatbyrå 2016-04-15


FRÅGA: Vi ska påbörja marknadsföring av en ny produkt. Denna produkt är dock ett komplement till en annan relativt känd produkt. Kan vi använda någon annans produkter i vår marknadsföring för att på så sätt marknadsföra vår varas egenskaper?

SVAR: Detta är en aktuell fråga som berör många näringsidkare. Huvudregeln är självfallet att man inte får använda annans varukännetecken i marknadsföring.
Det är i svensk lag dock klart att det kan finnas undantag från denna huvudregel och därmed situationer där ensamrätten till ett varukännetecken inte hindrar någon annan att använda detta varukännetecken i sin marknadsföring.
Lagstiftaren har uttryckt undantaget så att annans varukännetecken får användas om det är nödvändigt för att ange varans eller tjänstens avsedda ändamål, särskilt när det rör sig om tillbehör eller reservdelar.
Förutsättningen för att få använda annans varumärke i detta sammanhang är att man handlar i enlighet med god affärssed.

Vad som menas med detta är dock kanske inte helt självklart. Vilka typer av varor avses? Vilken användning kan anses som nödvändig? Och vad menas med ”god affärssed”?
Tillbehör och reservdelar är endast exempel på varor som kan bli aktuella för undantagsregeln. Det avgörande för om ni får använda annans varukännetecken i er marknadsföring är att ni måste använda detta för att visa hur er vara ska användas.

Vad menas då med att användningen är nödvändig, alltså att ni måste använda annans varumärke för att kunna marknadsföra era produkter?
I ett rättsligt avgörande har det klarlagts att en användning är nödvändig för det fall användning av annans varumärke i praktiken är det enda sättet att ge allmänheten begripliga och fullständiga upplysningar om det avsedda ändamålet med er vara.
Därmed är det tillåtet att använda annans varumärke i samband med tillbehör eller liknande om det i praktiken inte finns något annat sätt för er att upplysa allmänheten om hur er vara ska användas.

Därtill så får er användning inte vara i strid med ”god affärssed”.
En användning anses vara i strid med god affärssed exempelvis om det används på ett sådant sätt att det kan ge intryck av att det föreligger ett affärsmässigt samband mellan er och varumärkesinnehavaren, användningen påverkar det andra varumärkets värde genom att ni drar otillbörlig fördel av varumärkets särskiljningsförmåga eller renommé, ni därigenom misskrediterar eller uttrycker er nedsättande om någon annans varumärke eller om ni framställer er vara som en imitation eller ersättning för den vara som bär annans varumärke.

Vad som menas med detta har förtydligats i ett relativt nytt avgörande från Sveriges högsta domstol. Där var en näringsidkarens affärsidé att sälja byggnadsställningar som inte enbart var beroende av bolagets egna komponenter utan man kunde även blanda in komponenter från en konkurrent.
Näringsidkaren hade därmed i sin produktkatalog använt en bild där både deras och konkurrentens byggnadsställningar, med konkurrentens dekal på, syntes.
Domstolen uttalade här att för att användningen ska vara otillåten måste det visas att det äldre varumärket lidit någon form av skada.

Detta betyder att användningen, förutom att inte anses nödvändig, måste skada konkurrentens varumärke för att det ska vara otillåtet användande.
Varumärket kan, i enlighet med vad som nämnts ovan, lida skada exempelvis om allmänheten får intrycket att det föreligger ett affärsmässigt samband mellan näringsidkaren och varumärkeshavaren.
I det aktuella fallet var det enligt domstolen tydligt att produkterna i katalogen kom från två olika näringsidkare och därmed ansågs ingen skada ha skett.
Det var därmed tillåtet att använda bilderna på konkurrentens byggnadsställningar på sätt som här hade gjorts.

Sammanfattningsvis så finns det alltså en begränsad möjlighet för er att använda annans varukännetecken i er marknadsföring.
Det är dock en undantagsregel där samtliga kriterier, som dessutom kan tyckas något vaga, måste vara uppfyllda för att användningen ska vara tillåten.
Utvärdera därmed om användningen är nödvändig för att förmedla ändamålet med er vara samt gör noggranna avväganden så att er marknadsföring inte skadar eller drar otillbörlig fördel av någon annans varukännetecken.
Lycka till!

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer.
Lovisa Nelson är advokat, huvudsakligen verksam inom marknadsförings och immaterialrätt. Du når henne på lovisa.nelson@setterwalls.se
www.setterwalls.se
eller 010–690 04 00.

Tipsa en vän     Skriv ut



Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Vad gäller vid direktmarknadsföring i och med den nya dataskyddsförordningen?


Vi har förstått att den nya dataskyddsförordningen ska börja tillämpas i Sverige i slutet av maj nästa år och därmed kommer att ersätta den nu gä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Vad gäller för direktmarknadsföring?


Jag får mängder av reklam från företag genom olika marknadsföringskanaler.
Vad är det som gäller för detta och hur blir jag av med det?

Läs mer
Wistrand-Gazette
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Hur får man använda fotografier och bilder på internet?


Jag har hittat en bild på internet som jag skulle vilja använda på mitt företags hemsida, får jag det?


Utgångspunkten är att användning av bilder som ä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Könsdiskriminerande reklam


FRÅGA: Vilka lagar och regler gäller för könsdiskriminerande reklam?


SVAR: Frågan om lagreglering avseende könsdiskriminerande reklam har utretts och...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Konsumentombudsmannen har stämt en bloggare för otydlig reklam.


För att vara på den säkra sidan – vad ska vi som företag tänka på vid marknadsföring i bloggar?


SVAR:Det stämmer att Konsumentombudsmannen (”...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam?


FRÅGA:Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam? Ord som ”gratis”, ”utan avgift” och liknande är vanligt förekommande i annonser. Men...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

I samband med lanseringen av en ny produkt planerar vi att anordna ett lotteri på ett evenemang med vår nya produkt i vinstpotten. Är detta tillåtet?


 


SVAR: Vad roligt att du frågar om just detta. Det är nämligen nya lagändringar på gång vad gäller lotterier.
I Marknadscheferna SYD nr 2,...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Kan vi använda någon annans produkter i vår marknadsföring för att på så sätt marknadsföra vår varas egenskaper?


FRÅGA: Vi ska påbörja marknadsföring av en ny produkt. Denna produkt är dock ett komplement till en annan relativt känd produkt. Kan vi använda någon annans...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa