Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 21 november 2017 - klockan 12:42
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Könsdiskriminerande reklam


Erik Ullberg/Christel Rockström 2016-12-11


FRÅGA: Vilka lagar och regler gäller för könsdiskriminerande reklam?

SVAR: Frågan om lagreglering avseende könsdiskriminerande reklam har utretts och debatterats vid flera tillfällen men någon sådan har aldrig antagits. Könsdiskriminerande reklam omfattas därför inte av marknadsföringslagens tillämpningsområde och är inte heller annars lagreglerad i Sverige.

Relevanta bestämmelser återfinns istället i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) och regelefterlevnaden är föremål för självreglering genom Reklamombudsmannens (RO) granskning. Enligt artikel 4 första stycket i ICC:s regler får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bland annat kön.

OBJEKTIFIERANDE OCH SCHABLONISERANDE REKLAM
Av RO:s praxis anses reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande vara könsdiskriminerande (objektifierande reklam). Reklam som ger en stereotyp bild av könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt anses enligt praxis också vara könsdiskriminerande (schabloniserande reklam).

AVKLÄDDA MODELLER I REKLAM SKA HA EN KOPPLING TILL PRODUKTEN
Det kan exempelvis vara kränkande när en kvinna eller en man framställs som ett sexobjekt utan någon koppling till den marknadsförda produkten. Utformningen av reklamen, till exempel val av klädsel, modell, poser och miljöer, påverkar bedömningen.
Däremot har annonsörer normalt sett en ganska stor frihet att använda modeller som visar bar hud och kan anses utgöra blickfång om det finns en naturlig koppling till den marknadsförda produkten (t.ex. bad­ eller underkläder). I avsaknad av sådan koppling anses det emellertid vara opåkallat att använda exempelvis lättklädda eller nakna modeller. Då är möjligheterna att försvara marknadsföringen ytterst liten.

RO saknar befogenhet att besluta om ekonomiska sanktioner eller förbud. Alla friande och fällande beslut publiceras dock på RO:s hemsida, varför den primära sanktionen kan sägas vara potentiell badwill genom den spridning som RO:s beslut får. Många annonsörer följer också självmant RO:s beslut.

Vill du veta mer, kontakta:
Erik Ullberg
erik.ullberg@wistrand.se
+46 31-771 21 76

Christel Rockström
christel.rockstrom@wistrand.se
+46 08-50 72 00 45

www.wistrand.se

Wistrand är en av Sveriges största advokatbyråer med närmare 200 medarbetare på kontoren i Stockholm och Göteborg. Sedan 1915 har vi levererat affärsjuridisk rådgivning av högsta kvalitet till privata och offentliga aktörer i svenskt och internationellt näringsliv.



Tipsa en vän     Skriv ut



Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Vad gäller vid direktmarknadsföring i och med den nya dataskyddsförordningen?


Vi har förstått att den nya dataskyddsförordningen ska börja tillämpas i Sverige i slutet av maj nästa år och därmed kommer att ersätta den nu gä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Vad gäller för direktmarknadsföring?


Jag får mängder av reklam från företag genom olika marknadsföringskanaler.
Vad är det som gäller för detta och hur blir jag av med det?

Läs mer
Wistrand-Gazette
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Hur får man använda fotografier och bilder på internet?


Jag har hittat en bild på internet som jag skulle vilja använda på mitt företags hemsida, får jag det?


Utgångspunkten är att användning av bilder som ä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Könsdiskriminerande reklam


FRÅGA: Vilka lagar och regler gäller för könsdiskriminerande reklam?


SVAR: Frågan om lagreglering avseende könsdiskriminerande reklam har utretts och...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Konsumentombudsmannen har stämt en bloggare för otydlig reklam.


För att vara på den säkra sidan – vad ska vi som företag tänka på vid marknadsföring i bloggar?


SVAR:Det stämmer att Konsumentombudsmannen (”...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam?


FRÅGA:Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam? Ord som ”gratis”, ”utan avgift” och liknande är vanligt förekommande i annonser. Men...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

I samband med lanseringen av en ny produkt planerar vi att anordna ett lotteri på ett evenemang med vår nya produkt i vinstpotten. Är detta tillåtet?


 


SVAR: Vad roligt att du frågar om just detta. Det är nämligen nya lagändringar på gång vad gäller lotterier.
I Marknadscheferna SYD nr 2,...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Kan vi använda någon annans produkter i vår marknadsföring för att på så sätt marknadsföra vår varas egenskaper?


FRÅGA: Vi ska påbörja marknadsföring av en ny produkt. Denna produkt är dock ett komplement till en annan relativt känd produkt. Kan vi använda någon annans...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa