Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 21 november 2017 - klockan 12:47
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Vad gäller för direktmarknadsföring?


PeO Axelsson 2017-09-14


Jag får mängder av reklam från företag genom olika marknadsföringskanaler.
Vad är det som gäller för detta och hur blir jag av med det?


All marknadsföring där näringsidkare marknadsför produkter eller tjänster genom att direkt kontakta en kund, via exempelvis post, mail, SMS, nyhetsbrev, direktadresserat brev eller telefon kan betecknas som direktmarknadsföring. Olika regler gäller beroende på vilken form av direktmarknadsföring det handlar om samt till vem marknadsföringen riktar sig.

ELEKTRONISK DIREKTMARKNADSFÖRING

– Riktad till konsument

Vid direktmarknadsföring genom e-post, SMS, telefax eller annan elektronisk kommunikation till en konsument krävs som huvudregel ett föregående samtycke från mottagaren, s.k. Opt-In. I samband med att samtycket inhämtas och i varje ytterligare meddelande ska mottagaren även ges en tydlig möjlighet att motsätta sig ytterligare marknadsföring, s.k. Opt-Out. Kravet på Opt-In gäller inte om annonsören fått konsumentens elektroniska adress i samband med försäljning av en produkt och marknadsföringen avser annonsörens egna, likartade produkter. Det beskrivna Opt-Out förfarandet måste dock respekteras även i dessa fall.

– Riktad till företag

Om marknadsföringen är riktad till ett företag gäller heller inte kravet på Opt-In men däremot kravet på möjlighet till Opt-Out.


ANDRA FORMER AV DIREKTMARKNADSFÖRING

– Riktad till konsument

Vid andra typer av direktmarknadsföring än elektronisk sådan (exempelvis direktreklam via brev eller telemarketing) gäller inte kravet på Opt-In. Istället är marknadsföringen i dessa fall tillåten så länge inte en konsument tydligt motsatt sig denna.

– Riktad till företag

Andra former av direktmarknadsföring än elektronisk, riktad till företag, är inte särskilt reglerat och generellt sett tillåtet.


AVSLUTANDE KOMMENTARER

Ett tillvägagångssätt för att undvika direktmarknadsföring är förstås att kontakta annonsören eller utnyttja den möjlighet till Opt-Out som i vissa fall ska erbjudas. Beträffande oadresserad direktmarknadsföring via brev kan man markera brevlådan med ”reklam undanbedes” och gällande telemarketing finns möjlighet att anmäla sitt telefonnummer till NIX-registret.

Förutom marknadsföringslagens regler måste annonsörerna också beakta reglerna i dataskyddslagstiftningen. Enligt denna har registrerade personer rätt att motsätta sig personuppgiftsbehandling som sker för direktmarknadsföring.

En annonsör som inte respekterar tillämpliga regler om Opt-In/ Opt-Out eller dataskyddslagstiftningen kan bli föremål för vitesförbud eller skadeståndskrav. I ljuset av förslaget till ny EU-förordning om integritet och elektronisk kommunikation kan vi dessutom förvänta oss ännu strängare sanktioner på området framöver.


Vill du veta mer, kontakta: 
Erik Ullberg
erik.ullberg@wistrand.se 
+46 31-771 21 76 

Christel Rockström
christel.rockstrom@wistrand.se
+46 08-50 72 00 45

Wistrand är en av Sveriges största advokatbyråer med närmare 200 medarbetare på kontoren i Stockholm och Göteborg. Sedan 1915 har vi levererat affärsjuridisk rådgivning av högsta kvalitet till privata och offentliga aktörer i svenskt och internationellt näringsliv.

Tipsa en vän     Skriv ut



Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Vad gäller vid direktmarknadsföring i och med den nya dataskyddsförordningen?


Vi har förstått att den nya dataskyddsförordningen ska börja tillämpas i Sverige i slutet av maj nästa år och därmed kommer att ersätta den nu gä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Vad gäller för direktmarknadsföring?


Jag får mängder av reklam från företag genom olika marknadsföringskanaler.
Vad är det som gäller för detta och hur blir jag av med det?

Läs mer
Wistrand-Gazette
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Hur får man använda fotografier och bilder på internet?


Jag har hittat en bild på internet som jag skulle vilja använda på mitt företags hemsida, får jag det?


Utgångspunkten är att användning av bilder som ä...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Könsdiskriminerande reklam


FRÅGA: Vilka lagar och regler gäller för könsdiskriminerande reklam?


SVAR: Frågan om lagreglering avseende könsdiskriminerande reklam har utretts och...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Konsumentombudsmannen har stämt en bloggare för otydlig reklam.


För att vara på den säkra sidan – vad ska vi som företag tänka på vid marknadsföring i bloggar?


SVAR:Det stämmer att Konsumentombudsmannen (”...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam?


FRÅGA:Hur får man använda ordet ”gratis” i reklam? Ord som ”gratis”, ”utan avgift” och liknande är vanligt förekommande i annonser. Men...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

I samband med lanseringen av en ny produkt planerar vi att anordna ett lotteri på ett evenemang med vår nya produkt i vinstpotten. Är detta tillåtet?


 


SVAR: Vad roligt att du frågar om just detta. Det är nämligen nya lagändringar på gång vad gäller lotterier.
I Marknadscheferna SYD nr 2,...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls

Kan vi använda någon annans produkter i vår marknadsföring för att på så sätt marknadsföra vår varas egenskaper?


FRÅGA: Vi ska påbörja marknadsföring av en ny produkt. Denna produkt är dock ett komplement till en annan relativt känd produkt. Kan vi använda någon annans...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa