Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 17 juli 2018 - klockan 11:48
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Lagar och regler kring att någon olovligen använder ert företags varumärke.


Erik Ullberg/Christel Rockström 2016-04-15


FRÅGA: Jag har upptäckt att någon annan använder vårt varumärke. Vad gör jag nu?

SVAR: Det ni bör börja med är att se över skyddet för varumärket. Har ni registrerat märket eller kan ni förlita er på en inarbetning?
Om ni har registrerat varumärket – för vilka varor eller tjänster och var gäller skyddet?
Det finns också anledning att undersöka om ert firmanamn kan erbjuda alternativt skydd.
I det följande berörs endast varumärken, men i mångt och mycket gäller detsamma för firmor, även om firmor i regel ger ett snävare skydd.

Även utan registrering kan varumärket vara skyddat om det anses ”inarbetat”. För svensk del innebär det att varumärket ska vara känt som beteckning för de varor eller tjänster som tillhandahålls under märket, för en betydande del av den krets till vilken det riktar sig.
Det ställs relativt höga krav för att ett varumärke ska anses inarbetat så detta alternativ är inte något man bör förlita sig på utan endast ses som något man möjligen kan falla tillbaka på om man glömt att registrera sitt varumärke.

För att erhålla skydd i Sverige vänder du dig till Patent- och registreringsverket och för skydd i övriga EU-länder vänder du dig till Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet.
Efter att ni undersökt vilket skydd ni har måste ni avgöra hur detta förhåller sig till den ni menar gör intrång i ert varumärke.
Om intrångsgöraren har ett äldre skydd än vad ni själva har kan det visa sig att det är ni som gör intrång.

Vad innebär skyddet?
Om ni har ett skydd för ert varumärke kan ni hindra andra från att använda ett tecken som är identiskt med ert varumärke för varor och tjänster av samma slag. Ni kan även hindra användning av ett märke som liknar ert varumärke, om det finns risk för förväxling. Förväxlingsrisken avgörs efter hur en genomsnittlig konsument uppfattar varumärkena.

Exempel på otillåten användning är att förse varor eller förpackningar med märket, att bjuda ut varor till försäljning, bjuda ut eller tillhandahålla tjänster under märket, att importera eller exportera varor under märket eller att använda märket i affärshandlingar och reklam.

Vad kan ni göra?
Den första åtgärden vid varumärkesintrång brukar vara att skriftligen uppmana intrångsgöraren att upphöra med intrånget. Brevet måste vara formulerat med viss eftertanke eftersom onyanserade och alltför långtgående påståenden kan utgöra brott mot marknadsföringslagen.

Om uppmaningen inte åtföljs finns det möjlighet att starta en rättslig process mot intrångsgöraren. I domstol kan intrångsgöraren förpliktas att dels vid vite upphöra med intrånget, dels betala skadestånd för den skada innehavaren av varumärket har lidit på grund av intrånget.
I en rättsprocess kan domstolen även besluta om att säkra bevis hos intrångsgöraren. Varumärkesintrång kan även utgöra grund för åtal.


Wistrand är en av Sveriges ledande advokatbyråer med närmare 200 medarbetare på kontoren i Stockholm och Göteborg. Sedan 1915 har vi levererat rådgivning av högsta kvalitet inom samtliga affärsjuridiska områden till våra klienter.

Vill du veta mer?
kontakta: Erik Ullberg
erik.ullberg@wistrand.se
0706–626 21 76

Christel Rockström
christel.rockstrom@wistrand.se
0709–50 72 45




Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa