Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 17 juli 2018 - klockan 11:49
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring citat och upphovsrätt


Josefin Leiman 2014-09-23


FRÅGA: Vi vill använda en strof ur en känd låt i vår kommande reklam. Textraden kommer att anges som ett citat vid sidan av en bild. Kan vi använda textstrofen utan vidare och är det något annat vi måste tänka på?

SVAR: När det gäller citat ska man alltid iaktta stor försiktighet. Citaträtten är trots allt en inskränkning i upphovsmannens ensamrätt. Grundtanken är att citat ska användas i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet vilket innebär att det inte är tillåtet att citera i vilket syfte och i vilken omfattning som helst.

Vad som menas med “god sed” och “motiveras av ändamålet” finns det dock inget klart svar på; en avvägning måste alltid göras från fall till fall. Mot bakgrund av nämnda krav är det är uppenbart svårt att hänvisa till citaträtten när man marknadsför en egen produkt eller tjänst.

Citat ska helt enkelt inte användas för att förgylla eller framhäva en egen produkt eller tjänst.
Att använda citat i reklam vållar således ofta stora problem och vissa anser att det överhuvudtaget aldrig skulle vara tillåtet.
Enligt min mening är det en väl sträng uppfattning men visst är utrymmet för citat i reklam mycket snävt. Dock är det inte alla citat som faktiskt uppnår verkshöjd och således åtnjuter upphovsrättsligt skydd.

Att en låt eller text är välkänd innebär inte per automatik att den uppnår verkshöjd. Är det en ”enkel” text som inte uppnår verkshöjd kan användandet alltså vara okej i det avseendet.
Uppnår citatet däremot verkshöjd så är användandet sällan okej.
Tänk också på att upphovsmannen alltid ska anges i samband med citatet vilket i sin tur triggar frågor om skyldigheter enligt lagen om namn och bild i reklam.

Slutligen; ibland lockas man att skriva om citatet något för att passa sammanhanget exempelvis ”Vi tar dig till havet och gör dig till kung!”. Detta kan emellertid göra situationen värre så att det inte bara handlar om ett upphovsrättsligt utnyttjande utan också en kränkning av upphovsman.



Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer.
Josefin Leiman är advokat med specialistkompetens inom immaterialrätt.
Du når henne på josefin.leiman@setterwalls.se eller 010–690 04 26.

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa