Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 17 november 2018 - klockan 07:35
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring citat och upphovsrätt


Josefin Leiman 2014-09-23


FRÅGA: Vi vill använda en strof ur en känd låt i vår kommande reklam. Textraden kommer att anges som ett citat vid sidan av en bild. Kan vi använda textstrofen utan vidare och är det något annat vi måste tänka på?

SVAR: När det gäller citat ska man alltid iaktta stor försiktighet. Citaträtten är trots allt en inskränkning i upphovsmannens ensamrätt. Grundtanken är att citat ska användas i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet vilket innebär att det inte är tillåtet att citera i vilket syfte och i vilken omfattning som helst.

Vad som menas med “god sed” och “motiveras av ändamålet” finns det dock inget klart svar på; en avvägning måste alltid göras från fall till fall. Mot bakgrund av nämnda krav är det är uppenbart svårt att hänvisa till citaträtten när man marknadsför en egen produkt eller tjänst.

Citat ska helt enkelt inte användas för att förgylla eller framhäva en egen produkt eller tjänst.
Att använda citat i reklam vållar således ofta stora problem och vissa anser att det överhuvudtaget aldrig skulle vara tillåtet.
Enligt min mening är det en väl sträng uppfattning men visst är utrymmet för citat i reklam mycket snävt. Dock är det inte alla citat som faktiskt uppnår verkshöjd och således åtnjuter upphovsrättsligt skydd.

Att en låt eller text är välkänd innebär inte per automatik att den uppnår verkshöjd. Är det en ”enkel” text som inte uppnår verkshöjd kan användandet alltså vara okej i det avseendet.
Uppnår citatet däremot verkshöjd så är användandet sällan okej.
Tänk också på att upphovsmannen alltid ska anges i samband med citatet vilket i sin tur triggar frågor om skyldigheter enligt lagen om namn och bild i reklam.

Slutligen; ibland lockas man att skriva om citatet något för att passa sammanhanget exempelvis ”Vi tar dig till havet och gör dig till kung!”. Detta kan emellertid göra situationen värre så att det inte bara handlar om ett upphovsrättsligt utnyttjande utan också en kränkning av upphovsman.



Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer.
Josefin Leiman är advokat med specialistkompetens inom immaterialrätt.
Du når henne på josefin.leiman@setterwalls.se eller 010–690 04 26.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa