Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 04:31
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring domäner.


Magnus Friberg 2015-04-19


FRÅGA: Någon har registrerat vårt varumärke som domännamn. Vi vill ha domänen, hur gör vi?

SVAR: Så kallade ”domänpirater” har härjat runt länge på webben.
Ibland handlar det om att enbart själva domännamnet ”stjäls” men ibland går det längre och hela hemsidor kapas.
I det senare fallet reproduceras exempelvis en hemsida med såväl registrerade varumärken som upphovsrättsligt skyddat material i form av text och bilder.
I ett sådant fall finns det möjlighet att gå på dem på flera juridiska grunder såsom varumärkesintrång, upphovsrättsintrång och vilseledande marknadsföring.
Det vanligaste är dock att någon har registrerat domännamnet men att själva sidan är tom.
Om man anser sig ha bättre rätt till ett domännamn, exempelvis genom att det innehåller ens registrerade varumärke, kan följande ”step plan” vara till hjälp:

Vem har registrerat domänen? Detta kontrolleras enklast i de domännamnsregister som finns tillgängliga. I detta fall är det en .se-domän och man kan då få fram ägarinformation via Stiftelsen för Internetinfrastrukturs register på www.iis.se.
Handlar det om en .com-domän eller någon annan av de andra större toppdomänerna kan man exempelvis gå via www.whois.com.

Kontakta innehavaren. Ofta brukar ett så kallat varningsbrev från en advokat ha god effekt.
Brukar inkludera hot om rättsliga åtgärder för det fall intrånget inte upphör och en begäran om att överföra domännamnet till er. ATF-förfarande.
Om varningsbrev inte ger önskvärd effekt så kan man gå vidare med ett så kallat ATF-förfarande via Stiftelsen för Internetinfrastruktur. ATF (alternativt tvistelösningsförfarande) är ett alternativ till domstolsprocess för dem som anser att deras rättighet (till exempel varumärke eller firma) felaktigt har registrerats som domännamn av någon annan.
Det är ett tämligen enkelt och snabbt förfarande som alla med en rättighet kan ansöka om att inleda. Så gott som alla nationella toppdomäner har sina egna varianter av ATF.
Tre rekvisit prövas och samtliga måste vara uppfyllda för att man ska nå framgång med sin ansökan:
 * Sökanden måste ha en rättighet (till exempel släktnamn, varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
 * Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet.
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet. Det tål att upprepas: bevaka dina rättigheter på nätet och ta för vana att även kolla upp hur det ser ut på domännamnsfronten.

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer.
Magnus Friberg är Specialist Counsel, Advokat.
Du når honom på magnus.friberg@setterwalls.se eller 010–690 04 00

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa