Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 18 november 2018 - klockan 23:37
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Setterwalls

Lagar och regler kring domäner.


Magnus Friberg 2015-04-19


FRÅGA: Någon har registrerat vårt varumärke som domännamn. Vi vill ha domänen, hur gör vi?

SVAR: Så kallade ”domänpirater” har härjat runt länge på webben.
Ibland handlar det om att enbart själva domännamnet ”stjäls” men ibland går det längre och hela hemsidor kapas.
I det senare fallet reproduceras exempelvis en hemsida med såväl registrerade varumärken som upphovsrättsligt skyddat material i form av text och bilder.
I ett sådant fall finns det möjlighet att gå på dem på flera juridiska grunder såsom varumärkesintrång, upphovsrättsintrång och vilseledande marknadsföring.
Det vanligaste är dock att någon har registrerat domännamnet men att själva sidan är tom.
Om man anser sig ha bättre rätt till ett domännamn, exempelvis genom att det innehåller ens registrerade varumärke, kan följande ”step plan” vara till hjälp:

Vem har registrerat domänen? Detta kontrolleras enklast i de domännamnsregister som finns tillgängliga. I detta fall är det en .se-domän och man kan då få fram ägarinformation via Stiftelsen för Internetinfrastrukturs register på www.iis.se.
Handlar det om en .com-domän eller någon annan av de andra större toppdomänerna kan man exempelvis gå via www.whois.com.

Kontakta innehavaren. Ofta brukar ett så kallat varningsbrev från en advokat ha god effekt.
Brukar inkludera hot om rättsliga åtgärder för det fall intrånget inte upphör och en begäran om att överföra domännamnet till er. ATF-förfarande.
Om varningsbrev inte ger önskvärd effekt så kan man gå vidare med ett så kallat ATF-förfarande via Stiftelsen för Internetinfrastruktur. ATF (alternativt tvistelösningsförfarande) är ett alternativ till domstolsprocess för dem som anser att deras rättighet (till exempel varumärke eller firma) felaktigt har registrerats som domännamn av någon annan.
Det är ett tämligen enkelt och snabbt förfarande som alla med en rättighet kan ansöka om att inleda. Så gott som alla nationella toppdomäner har sina egna varianter av ATF.
Tre rekvisit prövas och samtliga måste vara uppfyllda för att man ska nå framgång med sin ansökan:
 * Sökanden måste ha en rättighet (till exempel släktnamn, varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
 * Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet.
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet. Det tål att upprepas: bevaka dina rättigheter på nätet och ta för vana att även kolla upp hur det ser ut på domännamnsfronten.

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer.
Magnus Friberg är Specialist Counsel, Advokat.
Du når honom på magnus.friberg@setterwalls.se eller 010–690 04 00

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa