Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 08:55
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

LÄNGRE RÄCKVIDD & STÖRRE EFFEKT!


PeO Axelsson 2014-05-07

Bild: Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Många kanaler, stort mediabrus och tuffa sparkrav? Dags att konsolidera, få ihop helheten och nå större effekt!

MARKNADCHEFEN HAR FLER BRÄNDER ATT SLÄCKA ÄN NÅGONSIN
Ingen marknadschef kan undgå att antalet kanaler att kommunicera genom har mångfaldigats de senaste åren. Den yngre generationen använder Youtube som sin primära sökmotor så kommunicerar du inte via film och sökoptimering så finns du inte om några år. Samtidigt förväntas vi producera proffsiga och uppmärksammade event, uppdatera hemsidor, kampanjsidor och appar, vi ska skicka epost och sms och svara snabbt, effektivt och trovärdigt i medier som Facebook, Twitter, Flickr och Instagram.

HR ropar efter hjälp kring branding på Linkedin och försäljningsavdelningen vill utveckla vårt gemensamma arbete med CRM. Hur får vi ihop vår CSR-kommunikation och vad gör våra konkurrenter i alla kanaler? Det är svårt att hinna med att vara strategisk när så många bränder ska släckas samtidigt. Känner du igen dig?

AGERA SMART – FÅ IHOP HELHETEN I KOMMUNIKATIONEN
När både tid och i viss mån budget är en avgörande faktor, finns det bara ett sätt att överleva. Du måste agera smart. Det går inte längre att ha för många leverantörer att möta, utvärdera och samarbeta med. Det är samtidigt viktigt att ta ansvar för helheten i varumärkesbyggandet.

Se till att konsolidera resurserna till färre leverantörer och säkerställ att dessa få har erfarenhet och möjlighet att ta ansvar för helheten. Gör inte flera olika kampanjer i olika medier, utan få ihop eventstrategin med sociala mediestrategin genom att använda eventet som ett content i kampanjen som rullas i sociala medier – då vinner du både kontroll, tid och effekt. Använd content i sociala medier för att attrahera nya kunder och bemöt dem sedan i en positiv lojalitetsdialog så att du inte blir en one-hit-wonder utan en livspartner. Kanske genom en fab-app som faktiskt löser kundens livspussel?!

LÄNGRE RÄCKVIDD OCH STÖRRE EFFEKT MED SAMLAT GREPP
Genom att arbeta strategiskt med ett samlat grepp över eventstrategi, content management och sociala medier når du fler och får en både starkare och längre effekt. Applicera med framgång denna modell i arbete med kundbearbetning, rekryteringsprocesser, lojalitetsdialoger och i viss mån även affärsutveckling.

Det kräver visserligen en djupare analys av målgrupp och kundbeteende, det kräver strategisk kommunikation i alla kanaler, både live och online och det kräver en efterbearbetning som skapar förtroende. Å andra sidan, med denna strategiska investering är du och ditt varumärke vinnare! I vissa fall krävs ett internt förändringsarbete för att få ihop de olika kommunikationsprocesserna. Rygga inte för detta – det bygger både team och värdegrund och får därmed effekt i flera led.

ACT-ING TOGETHER
Ett exempel på detta samlade sätt att arbeta är konceptet ACT (Analyze, Communicate, Trust) , ett samarbete mellan Inspired Minds, en event- och kommunikationsbyrå med strategisk inriktning och Walking Mountain, ett digitalt konsultbolag med expertis inom lojalitets- och förändringsarbete.

Grunden till deras arbete ligger i uppdragsgivarens behov, mål och förutsättningar. En omfattande analys och ett 100%-igt engagemang för varje kund är andra framgångsfaktorer. Vilka kanaler och medier som används är högst olika och unika för varje situation och uppdrag. En gemensam helhetssyn och ett kreativt mindset är avgörande för ett positivt slutresultat. Varumärken de arbetat med är bland annat Länsförsäkringar Skåne, INDISKA och EON.

”Idag går det inte att satsa halvhjärtat. Vi överöses av marknadsbudskap flera tusen gånger per dag. Vill du synas gäller det att sticka ut – men på rätt sätt för varumärket. Att skapa engagemang i alla led, internt såväl som externt, är ett måste och då krävs både kreativitet och mod”, säger Jessica Östman, VD Inspired Minds.

”Vi ser en klar trend bland de stora varumärkena att content marketing idag inte är enbart skriven text. Varumärken måste fylla sitt content med bilder, filmer och upplevelser. Och det starkaste content man kan använda sig av är ett event som är skapat för att kunna spridas i alla kanaler. Strategin kring hur det sprids och vad detta leder till (både internt över funktionerna och externt hos kunderna) är det som avgör hur stark och långsiktig effekt man får", säger Mia Rolf, VD Walking Mountain.


VÅGA VARA RICHARD BRANSON!
Ta intryck av Richard Branson, grundare av Virgin, som är känd för att alltid förenkla för sina kunder (oavsett bransch). Han använder enkel kommunikation i alla kanaler och älskar att synliggöra event med rätt strategisk inriktning.

RICHARD BRANSON’S 5 RULES FOR GOOD BUSINESS

1. If you don’t enjoy it, don’t do it. You must love what you do.

2. Be innovative: Create something different that will stand out.

3. Your employes are your best asset. Happy employees make for happy customers.

4. Lead by listening: Get feedback from your staff and customers on a regular basis.

5. Be visible: Market the company and its offers by putting yourself or a senior person in front of the cameras.


MER INFO:
www.walkingmountain.se
www.inspiredminds.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa