Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 07:28
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

LÄNGRE RÄCKVIDD & STÖRRE EFFEKT!


PeO Axelsson 2014-05-07

Bild: Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Många kanaler, stort mediabrus och tuffa sparkrav? Dags att konsolidera, få ihop helheten och nå större effekt!

MARKNADCHEFEN HAR FLER BRÄNDER ATT SLÄCKA ÄN NÅGONSIN
Ingen marknadschef kan undgå att antalet kanaler att kommunicera genom har mångfaldigats de senaste åren. Den yngre generationen använder Youtube som sin primära sökmotor så kommunicerar du inte via film och sökoptimering så finns du inte om några år. Samtidigt förväntas vi producera proffsiga och uppmärksammade event, uppdatera hemsidor, kampanjsidor och appar, vi ska skicka epost och sms och svara snabbt, effektivt och trovärdigt i medier som Facebook, Twitter, Flickr och Instagram.

HR ropar efter hjälp kring branding på Linkedin och försäljningsavdelningen vill utveckla vårt gemensamma arbete med CRM. Hur får vi ihop vår CSR-kommunikation och vad gör våra konkurrenter i alla kanaler? Det är svårt att hinna med att vara strategisk när så många bränder ska släckas samtidigt. Känner du igen dig?

AGERA SMART – FÅ IHOP HELHETEN I KOMMUNIKATIONEN
När både tid och i viss mån budget är en avgörande faktor, finns det bara ett sätt att överleva. Du måste agera smart. Det går inte längre att ha för många leverantörer att möta, utvärdera och samarbeta med. Det är samtidigt viktigt att ta ansvar för helheten i varumärkesbyggandet.

Se till att konsolidera resurserna till färre leverantörer och säkerställ att dessa få har erfarenhet och möjlighet att ta ansvar för helheten. Gör inte flera olika kampanjer i olika medier, utan få ihop eventstrategin med sociala mediestrategin genom att använda eventet som ett content i kampanjen som rullas i sociala medier – då vinner du både kontroll, tid och effekt. Använd content i sociala medier för att attrahera nya kunder och bemöt dem sedan i en positiv lojalitetsdialog så att du inte blir en one-hit-wonder utan en livspartner. Kanske genom en fab-app som faktiskt löser kundens livspussel?!

LÄNGRE RÄCKVIDD OCH STÖRRE EFFEKT MED SAMLAT GREPP
Genom att arbeta strategiskt med ett samlat grepp över eventstrategi, content management och sociala medier når du fler och får en både starkare och längre effekt. Applicera med framgång denna modell i arbete med kundbearbetning, rekryteringsprocesser, lojalitetsdialoger och i viss mån även affärsutveckling.

Det kräver visserligen en djupare analys av målgrupp och kundbeteende, det kräver strategisk kommunikation i alla kanaler, både live och online och det kräver en efterbearbetning som skapar förtroende. Å andra sidan, med denna strategiska investering är du och ditt varumärke vinnare! I vissa fall krävs ett internt förändringsarbete för att få ihop de olika kommunikationsprocesserna. Rygga inte för detta – det bygger både team och värdegrund och får därmed effekt i flera led.

ACT-ING TOGETHER
Ett exempel på detta samlade sätt att arbeta är konceptet ACT (Analyze, Communicate, Trust) , ett samarbete mellan Inspired Minds, en event- och kommunikationsbyrå med strategisk inriktning och Walking Mountain, ett digitalt konsultbolag med expertis inom lojalitets- och förändringsarbete.

Grunden till deras arbete ligger i uppdragsgivarens behov, mål och förutsättningar. En omfattande analys och ett 100%-igt engagemang för varje kund är andra framgångsfaktorer. Vilka kanaler och medier som används är högst olika och unika för varje situation och uppdrag. En gemensam helhetssyn och ett kreativt mindset är avgörande för ett positivt slutresultat. Varumärken de arbetat med är bland annat Länsförsäkringar Skåne, INDISKA och EON.

”Idag går det inte att satsa halvhjärtat. Vi överöses av marknadsbudskap flera tusen gånger per dag. Vill du synas gäller det att sticka ut – men på rätt sätt för varumärket. Att skapa engagemang i alla led, internt såväl som externt, är ett måste och då krävs både kreativitet och mod”, säger Jessica Östman, VD Inspired Minds.

”Vi ser en klar trend bland de stora varumärkena att content marketing idag inte är enbart skriven text. Varumärken måste fylla sitt content med bilder, filmer och upplevelser. Och det starkaste content man kan använda sig av är ett event som är skapat för att kunna spridas i alla kanaler. Strategin kring hur det sprids och vad detta leder till (både internt över funktionerna och externt hos kunderna) är det som avgör hur stark och långsiktig effekt man får", säger Mia Rolf, VD Walking Mountain.


VÅGA VARA RICHARD BRANSON!
Ta intryck av Richard Branson, grundare av Virgin, som är känd för att alltid förenkla för sina kunder (oavsett bransch). Han använder enkel kommunikation i alla kanaler och älskar att synliggöra event med rätt strategisk inriktning.

RICHARD BRANSON’S 5 RULES FOR GOOD BUSINESS

1. If you don’t enjoy it, don’t do it. You must love what you do.

2. Be innovative: Create something different that will stand out.

3. Your employes are your best asset. Happy employees make for happy customers.

4. Lead by listening: Get feedback from your staff and customers on a regular basis.

5. Be visible: Market the company and its offers by putting yourself or a senior person in front of the cameras.


MER INFO:
www.walkingmountain.se
www.inspiredminds.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa