Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

LÄNGRE RÄCKVIDD & STÖRRE EFFEKT!


PeO Axelsson 2014-05-07

Bild: Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Många kanaler, stort mediabrus och tuffa sparkrav? Dags att konsolidera, få ihop helheten och nå större effekt!

MARKNADCHEFEN HAR FLER BRÄNDER ATT SLÄCKA ÄN NÅGONSIN
Ingen marknadschef kan undgå att antalet kanaler att kommunicera genom har mångfaldigats de senaste åren. Den yngre generationen använder Youtube som sin primära sökmotor så kommunicerar du inte via film och sökoptimering så finns du inte om några år. Samtidigt förväntas vi producera proffsiga och uppmärksammade event, uppdatera hemsidor, kampanjsidor och appar, vi ska skicka epost och sms och svara snabbt, effektivt och trovärdigt i medier som Facebook, Twitter, Flickr och Instagram.

HR ropar efter hjälp kring branding på Linkedin och försäljningsavdelningen vill utveckla vårt gemensamma arbete med CRM. Hur får vi ihop vår CSR-kommunikation och vad gör våra konkurrenter i alla kanaler? Det är svårt att hinna med att vara strategisk när så många bränder ska släckas samtidigt. Känner du igen dig?

AGERA SMART – FÅ IHOP HELHETEN I KOMMUNIKATIONEN
När både tid och i viss mån budget är en avgörande faktor, finns det bara ett sätt att överleva. Du måste agera smart. Det går inte längre att ha för många leverantörer att möta, utvärdera och samarbeta med. Det är samtidigt viktigt att ta ansvar för helheten i varumärkesbyggandet.

Se till att konsolidera resurserna till färre leverantörer och säkerställ att dessa få har erfarenhet och möjlighet att ta ansvar för helheten. Gör inte flera olika kampanjer i olika medier, utan få ihop eventstrategin med sociala mediestrategin genom att använda eventet som ett content i kampanjen som rullas i sociala medier – då vinner du både kontroll, tid och effekt. Använd content i sociala medier för att attrahera nya kunder och bemöt dem sedan i en positiv lojalitetsdialog så att du inte blir en one-hit-wonder utan en livspartner. Kanske genom en fab-app som faktiskt löser kundens livspussel?!

LÄNGRE RÄCKVIDD OCH STÖRRE EFFEKT MED SAMLAT GREPP
Genom att arbeta strategiskt med ett samlat grepp över eventstrategi, content management och sociala medier når du fler och får en både starkare och längre effekt. Applicera med framgång denna modell i arbete med kundbearbetning, rekryteringsprocesser, lojalitetsdialoger och i viss mån även affärsutveckling.

Det kräver visserligen en djupare analys av målgrupp och kundbeteende, det kräver strategisk kommunikation i alla kanaler, både live och online och det kräver en efterbearbetning som skapar förtroende. Å andra sidan, med denna strategiska investering är du och ditt varumärke vinnare! I vissa fall krävs ett internt förändringsarbete för att få ihop de olika kommunikationsprocesserna. Rygga inte för detta – det bygger både team och värdegrund och får därmed effekt i flera led.

ACT-ING TOGETHER
Ett exempel på detta samlade sätt att arbeta är konceptet ACT (Analyze, Communicate, Trust) , ett samarbete mellan Inspired Minds, en event- och kommunikationsbyrå med strategisk inriktning och Walking Mountain, ett digitalt konsultbolag med expertis inom lojalitets- och förändringsarbete.

Grunden till deras arbete ligger i uppdragsgivarens behov, mål och förutsättningar. En omfattande analys och ett 100%-igt engagemang för varje kund är andra framgångsfaktorer. Vilka kanaler och medier som används är högst olika och unika för varje situation och uppdrag. En gemensam helhetssyn och ett kreativt mindset är avgörande för ett positivt slutresultat. Varumärken de arbetat med är bland annat Länsförsäkringar Skåne, INDISKA och EON.

”Idag går det inte att satsa halvhjärtat. Vi överöses av marknadsbudskap flera tusen gånger per dag. Vill du synas gäller det att sticka ut – men på rätt sätt för varumärket. Att skapa engagemang i alla led, internt såväl som externt, är ett måste och då krävs både kreativitet och mod”, säger Jessica Östman, VD Inspired Minds.

”Vi ser en klar trend bland de stora varumärkena att content marketing idag inte är enbart skriven text. Varumärken måste fylla sitt content med bilder, filmer och upplevelser. Och det starkaste content man kan använda sig av är ett event som är skapat för att kunna spridas i alla kanaler. Strategin kring hur det sprids och vad detta leder till (både internt över funktionerna och externt hos kunderna) är det som avgör hur stark och långsiktig effekt man får", säger Mia Rolf, VD Walking Mountain.


VÅGA VARA RICHARD BRANSON!
Ta intryck av Richard Branson, grundare av Virgin, som är känd för att alltid förenkla för sina kunder (oavsett bransch). Han använder enkel kommunikation i alla kanaler och älskar att synliggöra event med rätt strategisk inriktning.

RICHARD BRANSON’S 5 RULES FOR GOOD BUSINESS

1. If you don’t enjoy it, don’t do it. You must love what you do.

2. Be innovative: Create something different that will stand out.

3. Your employes are your best asset. Happy employees make for happy customers.

4. Lead by listening: Get feedback from your staff and customers on a regular basis.

5. Be visible: Market the company and its offers by putting yourself or a senior person in front of the cameras.


MER INFO:
www.walkingmountain.se
www.inspiredminds.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa