Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 19 augusti 2018 - klockan 21:47
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter


Åsa Tönne 2016-12-11


Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är vad – och varför vi gör olika insatser och till vem. Jag förstår hur viktigt det är att ha kontroll på allt från målgruppssegmentering till varumärkespositionering. Och hur och i vilka medier vi kan kommunicera. Ja, det är ett hantverk i sig. Och ja, jag förstår verkligen att för att kunna göra våra jobb – så måste vi ha gjort vår hemläxa grundligt och kontrollerat. Det är inte så konstigt. Det är ganska elementärt min käre Watson :o)

MEN, DET SOM saknas i denna ekvation är vår enastående förmåga att våga lyssna till vår intuition. Att faktiskt våga lyssna till vad vår magkänsla känner inför ett beslut eller en tanke. För vi vet och känner så otroligt mycket mer än vad vi faktiskt kan sätta ord på. Och visst är det svårt att sätta fingret på vad magkänslan egentligen är och står för. Men jag tänker att det är mer av en tyst kunskap som gror inom oss. Magkänslan finns bara där och utan att vi förstår hur det hänger ihop – så vet vår hjärna hur det hänger ihop – utan att vi vet.

DET ÄR VERKLIGEN ganska fantastiskt att när vi har tagit in all information, vägt dem i vågskålen, förstått alla hinder och möjligheter – att då till slut våga lita och lyssna på vad instinkten säger. Det är modigt och klokt.

DET ÄR ALLTSÅ allas ansvar att faktiskt låta vårt intuitiva sinne blomstra. Att låta det ta plats i vår egen klokskap. Att i en balans av fakta och intuition – våga lite mer. Och att våga lita på varandras kunskap.

OCH VET NI; jag tror – att de är bland annat just detta - som gör de riktigt duktiga ledarna till riktiga ledare. För de vågar!

Pixie dust!

Åsa Tönne
Ålder: 48 år.
Bor: Centrala Stockholm.
Gör: Driver sitt eget företag Springling Inspiration och kommunikation som populär föreläsare, projektledare och mentor. Förra året gav hon ut boken Jag gråter inte – det är bara tårarna som rinner.
Familj: Två barn, ny man och hans två barn.
Drivkraft: Känslan att jag kan få göra skillnad.

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa