Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 23 juni 2018 - klockan 08:17
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.


Marknadsinformation Sverige 2017-12-18

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.



De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns ännu mer sofistikerade verktyg för att lyckas ännu bättre.

Marknadsinformation är branschledande när det gäller digitala tjänster för målgruppsurval, kundanalys och registervård och deras kontaktyta sträcker sig mot och når ut till de viktigaste beslutsfattarna i den svenska företagsfaunan. Bland uppdragsgivarna finns bland andra giganter som PostNord, Apple och Microsoft.

Tillsammans med danska Geomatic har man nu introducerat ett verktyg för analys av konsumenter som leder till djupare kunskap om befintliga kunder.

– Vi är inte nere på individuell nivå utan avgränsar till väldigt små geografiska områden och i vart och ett av dem kan vi läsa in mycket information utan att påverka den personliga integriteten, säger Niklas Linder.

– Instrumenten för att ringa in potentiella kunder blir helt enkelt bättre med den här typen av livsstilsanalys.

LINDER OCH HANS kolleger har märkt ett ökat intresse av de nya möjligheterna. I en hårdare konkurrens i de flesta branscherna ställs det högre krav på att anpassa budskapen till respektive målgrupp.

– Ja, det ligger ju i varje marknadschefs ansvar att veta så mycket som möjligt om sina kunder. De flesta har bra koll redan idag, men vi visar hur man kommer till nästa nivå.

Geomatic beskrivs som den moderna uppstickaren i en bransch som tidigare kört på i invanda hjulspår. Att just Marknadsinformation AB jobbar med Geomatic ser Niklas Linder inte som en slump.

– Vi vill gå i bräschen, säger han. De flesta av oss som jobbar här har mer än 15 års erfarenhet men att vi hela tiden tagit kliv framåt och vuxit med 30 procent varje år under de senaste åren, hänger så klart samman med att vi aldrig velat sitta still i båten, att vi alltid velat vara i framkant.

MED LIVSSTILSANALYSEN GÅR det nu att ringa in allt från fritidsintressen och miljömedvetenhet till öppenhet för ny teknik, internetanvändande, mediavanor, användande av sociala medier, politisk hemvist, motionsvanor och hälsa med mera.

– Våra kunder får en helt annan insyn i sina egna kundstrukturer, menar Peter Lindhe, försäljningsansvarig hos Marknadsinformation.

– Utifrån det kan vi skapa målgrupper eller livsstilstyper som ’aktiva barnfamiljer’, ’köpstarka seniorer’, ’guldkant i tillvaron’ och ’välbeställda livsnjutare’. Totalt har vi nu 34 sådana olika livsstilstyper.

– Och utan att slå mig för bröstet vill jag påstå att livsstilsanalys är den stora grejen för de svenska företagens marknadschefer i dag, menar Peter Lindhe.

– Vi skriver aldrig någon på näsan om hur de ska jobba, men vi ger en vägledning till att skapa så bra resultat som möjligt.


LIVSSTILSANALYS
- Ett sätt att få mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad

Ju mer du vet om de befintliga kunderna desto lättare kommer du att välja rätt målgrupper. Aktiva barnfamiljer och köpstarka seniorer är två av totalt 34 olika livsstilsgrupper som alla utmärker sig på olika sätt. Konsumtionskraft, medievanor, intressen och utbildning är några av de områden som varierar mellan de olika livsstilsgrupperna.

Analyserna i conzoom bygger på en mängd olika informationsdatabaser, bland andra hela Orvesto Konsumentdatabas, SCB statistik, folkbokföringsregistret samt fastighets- och fordonsinformation.

Marknadsinformation Sverige AB, i samarbete med Geomatic a/s, hjälper dig att analysera befintliga kunder och ta fram nya målgruppsurval inför din DR- och TM-kampanj.


MER INFORMATION PÅ www.marknadsinformation.se

 


Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa