Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 09:07
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.


Marknadsinformation Sverige 2017-12-18

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.



De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns ännu mer sofistikerade verktyg för att lyckas ännu bättre.

Marknadsinformation är branschledande när det gäller digitala tjänster för målgruppsurval, kundanalys och registervård och deras kontaktyta sträcker sig mot och når ut till de viktigaste beslutsfattarna i den svenska företagsfaunan. Bland uppdragsgivarna finns bland andra giganter som PostNord, Apple och Microsoft.

Tillsammans med danska Geomatic har man nu introducerat ett verktyg för analys av konsumenter som leder till djupare kunskap om befintliga kunder.

– Vi är inte nere på individuell nivå utan avgränsar till väldigt små geografiska områden och i vart och ett av dem kan vi läsa in mycket information utan att påverka den personliga integriteten, säger Niklas Linder.

– Instrumenten för att ringa in potentiella kunder blir helt enkelt bättre med den här typen av livsstilsanalys.

LINDER OCH HANS kolleger har märkt ett ökat intresse av de nya möjligheterna. I en hårdare konkurrens i de flesta branscherna ställs det högre krav på att anpassa budskapen till respektive målgrupp.

– Ja, det ligger ju i varje marknadschefs ansvar att veta så mycket som möjligt om sina kunder. De flesta har bra koll redan idag, men vi visar hur man kommer till nästa nivå.

Geomatic beskrivs som den moderna uppstickaren i en bransch som tidigare kört på i invanda hjulspår. Att just Marknadsinformation AB jobbar med Geomatic ser Niklas Linder inte som en slump.

– Vi vill gå i bräschen, säger han. De flesta av oss som jobbar här har mer än 15 års erfarenhet men att vi hela tiden tagit kliv framåt och vuxit med 30 procent varje år under de senaste åren, hänger så klart samman med att vi aldrig velat sitta still i båten, att vi alltid velat vara i framkant.

MED LIVSSTILSANALYSEN GÅR det nu att ringa in allt från fritidsintressen och miljömedvetenhet till öppenhet för ny teknik, internetanvändande, mediavanor, användande av sociala medier, politisk hemvist, motionsvanor och hälsa med mera.

– Våra kunder får en helt annan insyn i sina egna kundstrukturer, menar Peter Lindhe, försäljningsansvarig hos Marknadsinformation.

– Utifrån det kan vi skapa målgrupper eller livsstilstyper som ’aktiva barnfamiljer’, ’köpstarka seniorer’, ’guldkant i tillvaron’ och ’välbeställda livsnjutare’. Totalt har vi nu 34 sådana olika livsstilstyper.

– Och utan att slå mig för bröstet vill jag påstå att livsstilsanalys är den stora grejen för de svenska företagens marknadschefer i dag, menar Peter Lindhe.

– Vi skriver aldrig någon på näsan om hur de ska jobba, men vi ger en vägledning till att skapa så bra resultat som möjligt.


LIVSSTILSANALYS
- Ett sätt att få mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad

Ju mer du vet om de befintliga kunderna desto lättare kommer du att välja rätt målgrupper. Aktiva barnfamiljer och köpstarka seniorer är två av totalt 34 olika livsstilsgrupper som alla utmärker sig på olika sätt. Konsumtionskraft, medievanor, intressen och utbildning är några av de områden som varierar mellan de olika livsstilsgrupperna.

Analyserna i conzoom bygger på en mängd olika informationsdatabaser, bland andra hela Orvesto Konsumentdatabas, SCB statistik, folkbokföringsregistret samt fastighets- och fordonsinformation.

Marknadsinformation Sverige AB, i samarbete med Geomatic a/s, hjälper dig att analysera befintliga kunder och ta fram nya målgruppsurval inför din DR- och TM-kampanj.


MER INFORMATION PÅ www.marknadsinformation.se

 


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa