Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.


Marknadsinformation Sverige 2017-12-18

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.



De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns ännu mer sofistikerade verktyg för att lyckas ännu bättre.

Marknadsinformation är branschledande när det gäller digitala tjänster för målgruppsurval, kundanalys och registervård och deras kontaktyta sträcker sig mot och når ut till de viktigaste beslutsfattarna i den svenska företagsfaunan. Bland uppdragsgivarna finns bland andra giganter som PostNord, Apple och Microsoft.

Tillsammans med danska Geomatic har man nu introducerat ett verktyg för analys av konsumenter som leder till djupare kunskap om befintliga kunder.

– Vi är inte nere på individuell nivå utan avgränsar till väldigt små geografiska områden och i vart och ett av dem kan vi läsa in mycket information utan att påverka den personliga integriteten, säger Niklas Linder.

– Instrumenten för att ringa in potentiella kunder blir helt enkelt bättre med den här typen av livsstilsanalys.

LINDER OCH HANS kolleger har märkt ett ökat intresse av de nya möjligheterna. I en hårdare konkurrens i de flesta branscherna ställs det högre krav på att anpassa budskapen till respektive målgrupp.

– Ja, det ligger ju i varje marknadschefs ansvar att veta så mycket som möjligt om sina kunder. De flesta har bra koll redan idag, men vi visar hur man kommer till nästa nivå.

Geomatic beskrivs som den moderna uppstickaren i en bransch som tidigare kört på i invanda hjulspår. Att just Marknadsinformation AB jobbar med Geomatic ser Niklas Linder inte som en slump.

– Vi vill gå i bräschen, säger han. De flesta av oss som jobbar här har mer än 15 års erfarenhet men att vi hela tiden tagit kliv framåt och vuxit med 30 procent varje år under de senaste åren, hänger så klart samman med att vi aldrig velat sitta still i båten, att vi alltid velat vara i framkant.

MED LIVSSTILSANALYSEN GÅR det nu att ringa in allt från fritidsintressen och miljömedvetenhet till öppenhet för ny teknik, internetanvändande, mediavanor, användande av sociala medier, politisk hemvist, motionsvanor och hälsa med mera.

– Våra kunder får en helt annan insyn i sina egna kundstrukturer, menar Peter Lindhe, försäljningsansvarig hos Marknadsinformation.

– Utifrån det kan vi skapa målgrupper eller livsstilstyper som ’aktiva barnfamiljer’, ’köpstarka seniorer’, ’guldkant i tillvaron’ och ’välbeställda livsnjutare’. Totalt har vi nu 34 sådana olika livsstilstyper.

– Och utan att slå mig för bröstet vill jag påstå att livsstilsanalys är den stora grejen för de svenska företagens marknadschefer i dag, menar Peter Lindhe.

– Vi skriver aldrig någon på näsan om hur de ska jobba, men vi ger en vägledning till att skapa så bra resultat som möjligt.


LIVSSTILSANALYS
- Ett sätt att få mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad

Ju mer du vet om de befintliga kunderna desto lättare kommer du att välja rätt målgrupper. Aktiva barnfamiljer och köpstarka seniorer är två av totalt 34 olika livsstilsgrupper som alla utmärker sig på olika sätt. Konsumtionskraft, medievanor, intressen och utbildning är några av de områden som varierar mellan de olika livsstilsgrupperna.

Analyserna i conzoom bygger på en mängd olika informationsdatabaser, bland andra hela Orvesto Konsumentdatabas, SCB statistik, folkbokföringsregistret samt fastighets- och fordonsinformation.

Marknadsinformation Sverige AB, i samarbete med Geomatic a/s, hjälper dig att analysera befintliga kunder och ta fram nya målgruppsurval inför din DR- och TM-kampanj.


MER INFORMATION PÅ www.marknadsinformation.se

 


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa