Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 05:40
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


PeO Axelsson 2018-04-16


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar hela den svenska marknaden.

Traditionella målgruppsindelningar är inte relevant för alla. Svensk konsumtion är inte längre direkt kopplat till konsumentens ålder, bostadsort och inkomst. Nu är det istället våra värderingar, vilka vi vill uppfattas vara, som främst styr våra konsumtionsbeslut - och den livsstil som kanske bäst representerar denna nya tid heter LOHAS.

VILL LEVA LIVET FULLT UT
Det mest centrala i LOHAS-kulturen är hälsa och hållbarhet - att leva livet fullt ut utan att det sker på någon annans bekostnad. Utifrån denna tanke är det viktigt att vara medveten om hur ens egna vardagsval, inte minst konsumtionsval, påverkar Sverige och omvärlden. Livsstilens in ytande har lett marknaden till en punkt där ekologiskt och etiskt hållbara produkter säljer som smör. Som exempel kan nämnas att ekohandeln stod för 8,7 procent av den totala svenska livsmedelsförsäljningen 2017 - en ökning på över 200 procent sedan 2010.

MAN BÖRJADE PRATA om LOHAS redan på 80-talet och 2003 publicerade New York Times en artikel med rubriken “LOHAS – the largest market you have never heard of ” så fenomenet är inget nytt. Trots det har långt ifrån alla hört talat om livsstilen som varje svenskt företag bör känna till. För de som identierar sig som LOHAS är välinformerade och krävande konsumenter - och de är många. Uppskattningsvis utgör gruppen LOHAS cirka 4 miljoner svenskar och 2,4 miljoner av dem är kvinnor.

DEN TYPISKA LOHAS-KONSUMENTEN är en utåtriktad självständig och social kvinna som är mån om sin kropp och sin hälsa. Hon älskar vegetarisk mat, men är inte nödvändigtvis vegetarian, MSC- sk och ekologiskt kött någon gång ibland är en del av livets njutning och gärna ett glas vin till det. Hon är en fliitig användare av sociala medier där hon ofta delar bilder från sina hälsosamma aktiviteter och inlägg om social orättvisa. Hennes samhällsintresse märks också av hennes närvaro på Twitter och dagliga konsumtion av nyheter online. På fritiden besöker hon gärna lokala design-butiker, gärna vintage, arbetar i sin trädgård eller ser Cannes-vinnare på bio. Segling är även ett stort intresse, men motorbåtar trivs hon inte alls på - hon vill surfa på naturens krafter.

VÄXER MEST I SVERIGE
Sverige kan vara det land där LOHAS har störst utbredning. I EU är svenskarna de som konsumerar mest organisk mat och de som använder störst del förnyelsebar energi. Svenskarnas dragning till LOHAS märks också på billboards och reklampelare i hela landet. ICA, Hemköp, Coop, Willys tävlar i vem som kan ge störst ekologiskt intryck och Preem introducerar Svanenmärkt diesel. På sätt och vis kan man säga att livsstilen LOHAS lyckats med det de försöker åstadkomma: att genom köpkraft se till att svensk konsumtion i mindre utsträckning sker på bekostnad av klimat och andra människor.

En typisk LOHAS
• köper gärna närodlade eller ekologiska grönsaker men undviker billiga jeans från multinationella företag.
• bor gärna centralt i storstadsregionerna men älskar naturupplevelser.
• har tröttnat på svensk blockpolitik och vill hellre se nya hållbara politiska visioner än politiskt rävspel.
• festar med måtta, spenderar hellre tid på avslappningsmetoder som yoga och spa.
• kallar sig världsmedborgare och brinner för att resa - ekoturism är det som gäller.

4 saker att tänka på i marknadsföringen
Vi ringer upp Calle Peyron, grundare av LOHAS Sweden och IHM-lärare och frågade vilka råd han skulle ge marknadsförare som vill nå LOHAS. Här kommer hans tips:

TA STÄLLNING FÖR NÅGOT DU TROR PÅ
Om du har en gedigen värdegrund i organisationen – visa det i ord och handling. Ta ställning för något viktigt och kommunicera det – tjata inte bara rationella produktfördelar. Har ni ett syfte som innefattar hållbarhet, etik och social rättvisa så marknadsför dina varor och tjänster i en kontext där dessa värderingar är centrala. Stå för något mer än att enbart tjäna pengar.

INTE BARA EKOLOGISKA GRODDAR
En hälsosam livsstil i all ära, men LOHAS innebär inte enbart sunda matvanor. Det viktiga är inte valet mellan godis och frukt utan processen som står bakom respektive produkt – problemet med en påse chips är inte att den är onyttig, utan att den kan innehålla artificiella tillsatser eller produceras av ett samvetslöst bolag.

IF YOU FAKE IT - YOU WON’T MAKE IT!
LOHAS har en känslig radar för icke-sanningsenlig marknadsföring. De ratar sekundsnabbt reklam som försöker ”sminka grisen”, dvs försköna, överdriva fördelar eller dölja brister. Green-washing – metoden att hävda positiva miljöe ek- ter utan saklig grund är ett rött skynke för LOHAS. Var rättfram, transparent och agera med integritet. Det lönar sig.

LOHAS ÄR ”INFLUENCERS”, BÅDE ONLINE OCH OFFLINE
LOHAS ser dokumentärer, samhälls- och kulturprogram och kommenterar dem i inlägg på Twitter och Facebook. LOHAS läser kultursidorna i dagstidningen och delar recensioner vidare digitalt. De läser facklitteratur, yrkestidningar och populärvetenskapliga magasin i högre utsträckning än genomsnittet och diskuterar innehållet flitigt med sina vänner över en kopp Chai eller en god middag. De är alltså ivriga vidareförmedlare och påverkar många andra genom sina stora sociala nätverk. LOHAS kan vara dina viktigaste "Infuencers”.

SKAPA ETT KONCEPT FÖR BÅDE TRADITIONELLA OCH DIGITALA MEDIER
Det räcker alltså inte att med att köpa reklam i displaynätverken hos Facebook, Youtube, Instagram etc. Det fungerar ännu sämre att lägga alla pengar i reklam-tv. Du behöver hitta deras intressesfärer och göra dig till en drivande kraft med relevant content inom ett område som betyder något för en LOHAS. Då vinner du deras uppmärksamhet. Smart PR för ett trendigt sushihak kan riktas till LOHAS som uttalat sig om ämnet hälsosam internationell matkultur, men kanske inte gör så mycket nytta i en djurrättsaktivists facebook-föde.

BRA REKLAM RÄCKER INTE
Visa att ni är en av dem. De ser igenom annonser och litar inte på ett företag innan de gjort sin research, oavsett hur ekovänligt reklambudskapet är. De läser alla innehållsförteckningar, de googlar, de diskuterar på sociala medier och köper inte en produkt förrän det står glasklart att produkten representerar något äkta. Allt från produktion till placeringen på webbshopen eller butikshylla måste signalera hälsa, autenticitet och hållbarhet.

Källor:
www.lohas.se
http://www.ekoweb.nu/attachments/67/37.pdf

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa