Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 10:05
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


PeO Axelsson 2018-05-01


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för dem en självklarhet. I höstas valde man att köpa in ett digitalt säljverktyg och personlig säljträning via Göteborgsbaserade företaget Regium International. Denna mix har givit dem en helt ny förståelse för försäljning och genererat bättre service till kunderna.

Alvhem är en framgångsrik mäklarfirma specialiserad på fantastiska sekelskifteslägenheter i centrala Göteborg. På företaget jobbar ett team av mäklare, hantverkare, inredare, fotografer och kreatörer som alla brinner för äldre fastigheter. Eller hem med en historia. Hem som har patinerats och nötts, som företaget själv beskriver det.

Sedan starten 2006 har Alvhem gått sin egen väg. Man har valt en ganska smal nisch och ett begränsat området. Ett vägval som visat sig framgångsrikt. Drivet har alltid varit det genuina, det personliga. Kanske var det också därför företaget valde att satsa på en unik utbildning till sina mäklare, där kunden sätts i första rummet. Andreas Lundberg är en av fastighetsmäklarna på Alvhem. Han är en av de mäklare som genomgår utbildningen.
- Det är nästan svårt att sätta ord på hur mycket det har betytt för mig i mitt yrke. Jag har lärt mig att förstå människor på ett helt annat sätt och kan därför också hjälpa mina kunder mer effektivt och träffsäkert. Jag kan styra kommunikationen till det kunden är intresserad av. Det känns värdigt, berättar Andreas Lundberg.

Regium International är specialister på försäljning, med kunden som främsta fokus. De har genom ett nära samarbete med Alvhem, skräddarsytt ett upplägg som passar mäklarna perfekt. Samarbetet inleddes med tre tillfällen med intensiva workshops, en digital träningsplattform där mäklarna själva kan repetera sina nya kunskaper och dessutom personlig träning för att detaljerat gå in och plocka fram individens fulla potential.
- Jag har träffat Robert Bloom på Regium vid ett flertal tillfällen nu och jag märker effekt efter varje möte. Jag får en boost varje gång. Han är extremt kunnig och ibland tänker jag att han känner mig nästan bättre än jag själv gör... Och så är han så där lagom hård, skrattar Andreas.

Utbudet av säljträningar är idag väldigt brett, men de flesta fokuserar på hur man bäst säljer sin produkt eller tjänst. Få har tagit greppet om kundens agerande och vilka värderingar som styr deras köpbeslut. Detta har Regium International tagit fasta på. Och genom den personliga coachingen ges individen möjlighet att fördjupa sig i detta ytterligare. En intensiv träning som snabbt ger resultat.

- Jag har blivit så otroligt mycket bättre på att läsa av personer, vilket gör att jag förstår kunden och dess köpbeteende så mycket bättre, säger Andreas och fortsätter:

- Jag märker också stor skillnad när jag till exempel träffar ett par, som ju ofta har helt olika värderingar, hur jag kan styra min kommunikation till dem så att de båda förstår och kan ta bättre beslut baserat på den information jag ger dem. Tidigare vände jag mig ofta till den vars personlighet mest liknade min egen, det blev en slags trygg försäljning. Nu kan jag ge god service till alla, oavsett vilka värderingar som ligger till grund för kundens köpbeslut. Andreas utvecklingskurva har gått spikrakt uppåt sedan han tog steget och anlitade Regium för personlig säljträning.

- Jag har tidigare aldrig tänkt att jag ska "gå till någon". Men så erbjöds den här möjligheten till oss på Alvhem och nu kan jag bara konstatera att jag borde ha gjort detta tidigare. Det ger så mycket. Jag är betydligt mer självsäker i min roll idag, och vet hur jag kan styra mitt sätt att kommunicera beroende på vem jag möter. Det känns mer genuint och äkta att hjälpa kunden på deras premisser.

Robert Bloom från Regium International har arbetat med försäljning i över 20 år och är Europa-representant för Bankcode och metoden Why They Buy. Alvhem är ett av de företag som var först med att anamma Regiums säljutbildningar. - Vi har gjort en resa tillsammans och det är fantastiskt att se hur väl denna metod har slagit ut för Alvhem. Vi strävar åt samma håll - att ge kunden den service som hen förtjänar. Gänget på Alvhem har mött oss med öppna armar och följt våra råd till punkt och pricka. Det är ett skolboksexempel. Det är otroligt kul att få följa deras utveckling och se vilka resultat som faktiskt är möjliga, säger Robert Bloom.

Är ni också intresserade av att utveckla er försäljning och lära er mer om kundernas köpbeteenden? Kontakta Regium International här.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa