Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 21 november 2018 - klockan 00:38
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 2015

Marknadschefens Innovationsutmaning


Innovastart 2015-12-08


INNOVATIONSINDUSTRINS olika delar, perspektiv och ansikten behöver samarbeta bättre och hitta nya vägar, detta är vad våra branschkollegor Dina, Åsa och Gabriel signalerar. Innovastart skapades för just detta syfte – en ny mötesplats för idéer. Via sajten innovastart.se kan man alltså enkelt och gratis visa upp sina ideer och hitta nya engagerade och innovativa medarbetare. Kan det här vara företagets moderna förslagslåda som marknadschefen och dennes medarbetare kan ta hjälp av? Vi på Innovastart tror det och intresset som visats sedan starten i november tyder på det. Vi vill såklart att ännu fler blir medlemmar för att det är spännande, roligt och inte minst – för att det kan bli riktigt lönsamt att engagera sig i nya innovationer// Claes Norinder- Grundare Innovastart

ÅSA LINDELL- Föreläsare, mötesledare och förändringsledare, Meetmarket
Innovationskultur – en fråga om mod och tillit
Alla organisationer vill ha den. Innovationskulturen som får hela verksamheten att leva i förnyelse och ständig ut- veckling. Men få har den, om ens någon.
Och kanske är det inte ens möjligt? Ett par kliv på vägen kan dock de allra flesta organisationer ta ganska enkelt, om man bara vill och vågar.
Ytterst handlar det om att bygga tillit i organisationen och få människor att vilja bidra, vilket gör det omöjligt att hantera innovationskulturen som en quick-fix.
Det är mer av ett kontinuerligt och långsiktigt arbete med att skapa en kultur som uppmuntrar, stimulerar och belönar nya idéer. Och en förmåga att rikta dem mot det som skapar värde för verksamheten.
Ett av de första stegen, som i allt förändringsarbete, är att definiera vad vi menar och vad vi vill ha innovationskulturen till. Med ett gemensamt språkbruk och tydliga mål kan man sedan skapa de miljöer, forum, villkor och strukturer som behövs.
Men glöm inte att ta minst ett par kliv utanför boxen; för det är inte i arkivet som innovationskulturen gror.



GABRIEL GHAVAMI CEO- GoMo Group
Hemligheten med SEO
Kommunicerar vi inte på konsumentens villkor så är vi inte längre med i matchen.
Idag är sökfrågan en drivande framgångsfaktor. Paradigmskiftet påverkar oss alla och traditionella affärsmodeller blir snabbt inaktuella.
Om man inte vill hamna på efterkälken måste all kommunikation anpassas till dagens konsument men framförallt till den media och teknik som används.
Som företagare är vi vana att driva våra egna frågor och diktera var och hur vi säljer våra produkter, men den bilden stämmer inte längre.
Jag träffar många kunder vars största utmaning brukar vara det faktum att konsumenten och tekniken driver utvecklingen, och inte tvärt om.
Digitaliseringen kräver en förändrad affärsmodell. Ett bra SEO-arbete för en innovationsplattform handlar om att bygga relationer, inte länkar.
Attrahera kapital online är inte något nytt och vi har många framgångsrika spelare både lokalt och globalt. Tricket är att addera något som är svårt att köpa för pengar, nämligen sakkunnighet och erfarenhet.
Något som idag i stor utsträckning erbjuds av Private Equity eller Venture Capital bolagen vilka tenderar att vara svårflörtade vid innovationsstadiet.



DINA KOUTSIKOURI- Biträdande Lektor i Informatik, Institutionen för Tillämpad IT vid Göteborgs Universitet och Chalmers
Den rätta grogrunden
Nyligen släpptes undersökningen Global Innovation Index 2015, där Sverige rankas som världens tredje mest innovativa land.
Bland framgångsfaktorerna räknas välutbildade människor, kunskapsintensiva företag, bra forskning, ett välutvecklat samhälle och öppen innovationskultur.
Som forskare inom samhällets digitalisering har jag kommit att intressera mig för innovationskultur och omställningen till den digitala kulturen.
Det kan handla om att mobilisera kreativitet och kompetens för att utveckla marknadsföringen, kommunikationen eller rekryteringen i en organisation.
En viktig inspirationskälla för min forskning är Abraham Maslow, som menade att innovationsförmågan är en vilande mekanism som blommar upp när de rätta förutsättningarna finns på plats.
Mina fältstudier av stora byggprojekt visar att en god innovationskultur behöver kultiveras fram från toppen
– chefer behöver skapa utrymme för delaktighet, öppenhet för nya idéer och inte minst rekrytera människor med olika bakgrund. I grund och botten handlar det om att odla fram en en miljö som inte bara uppmuntrar utan premierar kreativ problemlösning och samarbete över gränser, affärsutvecklare behöver bjuda in ingenjörer, designers osv till sina möten.
Med andra ord; en stark innovationskultur bygger på ett starkt engagemang från toppen till botten.

www.innovastart.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa