Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 20 oktober 2017 - klockan 01:37
Föredrag Marknadschefsdagarna 2016

"KUNDUPPLEVELSE OCH LOJALITET MED SMART, AUTOMATISK KOMMUNIKATION”


Olof Lidh 2016-04-11


Ibland kan någon annan göra jobbet åt dig. Med automatiserade meddelanden, skräddarsydda för var en kund befinner sig i processen och vad den behöver ökar konverteringsgraden. Om det pratade Martin McKenna från iZettle.

Han är CRM Communications Manager och har utvecklat och implementerat en händelsestyrd kundkommunikation som är personlig och relevant på en nivå som saknar motstycke på den nordiska marknaden.
– Förr sa man att robotar skulle göra allt jobb åt en och jag har ett sånt jobb. Medan jag står här på scen går det ut 500 riktade meddelanden till rätt kunder.

Med ett stort fokus på kundkommunikation har iZettle både stärkt varumärket och ökat kundlojaliteten.
Genom att studera var sina kunder befinner sig i processen skickar man hela tiden ut riktade meddelanden där man genom undersökningar, produktanalyser och content marketing får sina kunder att enkelt använda deras produkt.

Vilka var de tre viktigaste sakerna du berättade på Marknadschefsdagarna?
– Satsa på kundkommunikation. Om ni har möjlighet, så ta interna resurser för om ni kan ha heltidsanställda in-house som arbetar med detta kommer du närmare dina kunder och de förstår ditt företags utmaningar bättre.
Samtidigt blir möjligheterna till att nå de här resultaten bättre och de har varit avgörande för att vi har kunnat göra det.
– Automatisera. Det är en jättestor skillnad på automatisk kommunikation och ett ad hoc-nyhetsbrev man skickar en gång i veckan.
För ett nyhetsbrev försvinner efter 24 timmar, jämfört med ett automatiskt mejl som skickas varje dag i flera år, då kan du vinna på det hela tiden.
– Tredje viktigaste grejen är – lyssna på dina kunder, förstå dina kunder. Använd alla verktyg du har för att förstå dina kunder. Lyssna in på kundtjänsten, använd surveys på ett bra sätt och kolla även på hur de använder din produkt genom användardata. Därifrån kan ni bygga relevanta kommunikationsstrategier.

Tipsa en vän     Skriv ut



Artiklar

Det finns inga artiklar.
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa