Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 22 augusti 2018 - klockan 07:02
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening


Helena Kimber 2016-12-11


Trendanalyser och framtidsspaningar är ofta en källa till både stress och glädje för oss marknadsförare. Ett sätt att förenkla vår vardag är att omvandla komplexa beteendemönster till lättillgängliga ord, som ingen riktigt vet vad de betyder. På så vis kan var och en skapa sin egen innebörd av både orden och omvärlden. Snabbt? Absolut! Smart? Nej, inte direkt.

Vi har under hösten rest när och fjärran för att ta reda på vad som egentligen döljer sig bakom begrepp som “Big Data”, “Marketing Automation” och “Content Marketing”. Det vi kom fram till är inte alls vad vi väntat oss. De glättiga och tvetydiga begreppen är på utdöende. Istället kommer vi under kommande år mötas av en, för vår tidsålder, ny diskurs.

SÄG HEJ TILL DEN AUTENTISKA AUTENTICITETEN
Vi går in i en tid där komplexa frågor förväntas få kompetenta och djupgående svar. Vi säger adjö till slagdängor och välkomnar filosofiska åskådningar och substantiell långsiktighet till marknadsavdelningarna. Det autentiska blir riktigt, på riktigt. Här är några teman du behöver ta med till både morgonfikat och kundmötet för vara med på banan 2017.

FRÅN DIREKT TILL DATA…
Att prata data är ju inget nytt, men nu ser vi nya effekter av att data tar allt större plats i marknadsförarens vardag. Vi går från möjlighet till nödvändighet. I USA pratas det mycket om att kunderna förväntar sig att företagen använder den kunskap de har om dem som personer för att möta deras personliga behov. DMA (Direct Marketing Association) manifesterade detta konkret på sin årliga konferens &Then som hölls i Los Angeles i oktober med att byta namn. Direct byts ut mot Data. Vad innebär det för din direktmarknadsföring?

…FRÅN DATA TILL MÄNNISKA
Vi har gått från Big data till Smart data för att nu möta Human data. Det betyder att vi behöver gå ett steg längre för att lära känna våra kunder. Inte som en homogen målgrupp, utan som de unika individer de faktiskt är. För att möta människors behov behöver vi våga fråga vad de faktiskt vill ha. Marknadsavdelningarna behöver ha ett större fokus på kundupplevelsen. Det är i de små mikroögonblicken som de stora besluten tas. Det är i de små ögonblicken dina kunder avgör om du är värdig en fortsatt relation.

EMPATHY IS THE NEW BLACK
Empatin sägs vara nyckeln till relationer, och det är här perspektiven vänds. Människan och helhetsbeteende framför data. Relationen framför fragmenterad uppmärksamhet. Fysiska möten framför korta digitala interaktioner. Empati före dataanalys för att förstå bakomliggande faktorer för beteenden.

DEN AUTENTISKA FÖRSTÅELSEN för människor sägs vara grunden till både välmående och framgång. Framför allt när det gäller de unga vuxna, så kallade millennials, som vuxit upp i en experimentell tidsålder där olika faktorer tillsammans skapar en generation som i hög grad lider av stress, depression och en oförmåga att förstå förhållandet mellan insats och utkomst.
För att möta den här åldersgruppen både som arbetstagare och som kunder behöver företag inte bara ställa om sig, utan även förstå. På djupet förstå hur de kan svara på de skriande behov av trygghet och att ingå i ett djupare sammanhang som finns hos morgondagens talanger och kunder.

GET OVER THE PERFECT PLAN – SÄTT IGÅNG
Att vi lever i en tid som är mitt emellan det vi vet om gårdagen och det vi gissar om morgondagen kan ju omöjligt vara unikt för vår era. Men de snabba skiftningarna och osäkerheten inför framtiden har aldrig varit större. Vi behöver vänja oss vid att leva ”in-between” och återerövra förståelsen av ”Panta Rei”.
I det antika Grekland fanns dock tid att under år utforska vad det egentligen kan betyda att allt flyter. I vår mellanålder, där det som är näst definierar vårt nu, har vi inte samma möjlighet. Vi behöver både förstå och agera. Lägg perfektionen åt sidan och gör det du vet behöver göras.

OCH KOM IHÅG
– vikten av förstå andra människor och beteenden på djupet är ju inget nytt för oss marknadsförare. Det nya här är snarare att frågorna lyfts med nytt fokus i ledningen. Och att de får ta plats. Så ta för dig. Dela med dig av din kunskap. 2017 är ditt år!

SKRIBENT Helena Kimber Director of Strategy and Marketing Compost Marketing

För mer information:
www.compost.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa