Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 16 december 2018 - klockan 20:35
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


PeO Axelsson 2017-12-18


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för morgondagens marknadsföring kräver nytänk och en hel del mod.


Den tid då vi kunde förlita oss på en byrå för att skapa en kampanj som vi tryckte ut med hjälp av en stor mediebudget är sedan länge förbi. Då, när medielandskapet präglades av ett fåtal kanaler och när konsumenten hade få valmöjligheter, kunde vi känna att vi styrde över den bild vårt varumärke förmedlade. Idag är vårt medielandskap fragmenterat och digitaliseringen ger globalisering, ett högt tempo, konkurrens från oväntat håll och krav på transparens.

Dagens konsument styr vad hon väljer att lyssna på och när, och det finns ingen möjlighet att, såsom tidigare, tvinga på ett budskap på någon som inte vill ta emot det. Idag bygger allt på att förtjäna uppmärksamhet genom relationer, nätverk och dialog.

Förändringen som kommer med digitaliseringen påverkar inte bara marknadsorganisationen. Den påverkar hela företaget, och framförallt sättet man fattar beslut. Med dagens förutsättningar kan man inte fatta beslut i stängda rum för att därefter delegera kommunikation kring beslutet till en kommunikationsavdelning. De två hänger ihop och sker samtidigt.

Företag med VD i spetsen måste förstå och anamma kommunikation som en affärskritisk funktion i beslutsfattande. Man behöver bli bättre på att lyssna och föra dialog med både medarbetare, kunder och omvärld. Det är i den dagliga dialogen man på riktigt förstår sina kunders behov och önskemål, det är där man produktutvecklar och bygger relationer. Och VD och ledningsgrupp måste gå i bräschen och bli kommunikativa för att maxa snacket fullt ut.

MEN HUR GÖR MAN? HUR BYGGER MAN EN KOMMUNIKATIV ORGANISATION, SOM MAXAR SNACKET?

1) Gör hemläxan.
Se till att ni har ett tydligt ”varför” – ett uppdrag i form av en mission som alla anställda känner sig delaktiga och engagerade i. Spika också ner er vision, så att ni vet vart ni är på väg och kan navigera dagliga beslut därefter. Jobba igenom era värderingar, det vill säga vad som är rätt och fel i sättet ni bedriver affären, innan man agerar ”fel” och ifrågasätts. Se till att alla anställda brinner för detta! Inget av detta får vara en pappersprodukt som arkiveras som ett ledningsgruppsdokument, det måste leva genom dagliga beslut och agerande.

2) Skapa kommunikativa ledare och kommunikativa medarbetare.
Se till att ha en enkel och begriplig Social Media Policy på plats och börja därefter utbilda och inspirera anställda kring de digitala plattformar som finns. Inför ett tillåtande klimat där man uppmuntrar att testa nytt. Använd gemensamma hashtags (se #lifeatspotify och #insideklarna) för att samla snacket, jobba med en innehållskalender för att undvika spretighet och lyft de kommunikativa stjärnor som finns på företaget så att de kan inspirera övriga.

3) Mät framgång.
Följ utvecklingen kring de människor ni når och det antal ni lyckas engagera. Fundera på att mäta hur era kommunikativa ledare och medarbetare bygger sina personliga nätverk via exempelvis Klout. Glöm inte att fira både framgång och misslyckanden.

LIDER NI AV en tyst organisation, där ingen vill kommunicera och bidra till företagets varumärkesbyggande? Då har ni med största sannolikhet misslyckats med punkt nummer ett, som faktiskt är det svåraste. Utan den kan man inte förtjäna utrymme i medarbetares sociala kanaler.

Ett exempel på en kommunikativ organisation är Max Hamburgare. Företaget grundades av en norrländsk entreprenör, och drivs idag av de två sönerna. De är oerhört duktiga på att lyssna och föra dialog med sina medarbetare, kunder och omvärld, och har gjort så under många års tid. Tack vare detta var de snabba på att anamma Vego-trenden, och de snappade enkelt upp kundernas önskemål om nya produkter i sortimentet.

När en grupp kunder startade ett upprop för att få ta del av ”Oumph-lådan” på alla Max Hamburgares restauranger hade de kunnat hänvisa till att det tar 9-10månader att lansera en ny produkt i restaurangen. Istället var de snabba att tillmötesgå kundernas önskemål genom att maila ut en instruktion till alla restauranger om vad rätten skulle innehålla, och därefter återkoppla detta till kunderna. Resultatet blev förstås en hel del fin PR, men framförallt enormt lojala och stolta kunder.

VAD HÄNDER MED MARKNADSAVDELNINGEN? FÖRSVINNER BEHOVET AV MARKNADSFÖRARE NU?

Även framöver kommer experter behövas, och de digitala plattformar som präglar vårt medielandskap kräver en hel del kompetens. För trots att vi frångår de tunga reklamkampanjerna kommer vi fortsatt behöva förstärka vår närvaro. Men vi gör det i form av ständig närvaro i kundens köpresa, där vi säkerställer att finnas med relevant innehåll som förstärks genom köpt media. Men det huvudsakliga uppdraget för morgondagens marknadsavdelning blir att bygga den kommunikativa organisationen som Maxar Snacket.


OM KARIN ZINGMARK

Karin Zingmark har över tjugo års erfarenhet av att driva förändring inom området kommunikation från bl.a. Microsoft, Viasat och MTG. Hon är en flitigt anlitad rådgivare och föredragshållare inom digital kommunikation och ledarskap. Maxa snacket är hennes debutbok.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa