Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 07:24
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Med kunden i fokus.


Tore Lund 2017-12-19



De har tidigare, och var för sig, varit med om att bygga upp etablerade mediaföretag. Nu har Patric Ullaeus och Johan Jörneman slagit sina påsar ihop och ambitionen är att deras nystartade bolag ska bli ett full production house för reklam, tv-produktion, fotografering, uthyrning av studior, utrustning, anpassade miljöer, rekvisita och personal. – Vi har hämtat inspiration från USA och vill med vårt sätt att jobba skapa något som tidigare inte funnits i Sverige, säger Johan Jörneman.

Produktionsbolaget Jörneman & Ullaeus drog i gång sin verksamhet så sent som i september och har sedan dess iordningställt sina iögonfallande lokaler vid Papyrus gamla Pappersbruk nära Mölndals centrum.

– När vi hittade det här slog vi till med en gång, säger Johan Jörneman. Här har vi ju miljöer som doftar mer av New York än till och med New York självt.

– Det var helt enkelt läge att förverkliga de idéer vi burit med oss länge. Det gamla bruket erbjuder miljöer man inte hittar någon annanstans. Å ena sidan ruffigt och coolt i de gamla fabriksbyggnaderna, å andra sidan uppbyggda studior där miljöerna kan skifta beroende av produktionen.

Lokalerna ger också möjligheter för fotograferingar, events och utställningar. Om vi backar bandet några år för att skapa en fond till porträtten av Jörneman och Ullaeus, är det såklart givet att berätta att den förstnämnde var med om att dra igång Metro i Göteborg och sedan startade Wallstreet, giganten inom utomhusreklam som sedermera såldes till Stampen och vid den tidpunkten, 2010, gått från noll till 100 miljoner i omsättning.

Patric Ullaeus å sin sida var en av dem som etablerade TV4:s nyhetsverksamhet i Göteborg, har bolaget Revolver Film Company där han bland många, många andra jobbat med sådana som Europe, Petra Marklund, Eric Saade, In Flames och Arch Enemy – och säger vi 700 miljoner visningar på Youtube och nämner att Patric är flerfaldigt prisbelönt, fattar alla att det gått bra för honom.

– Men det har också blivit mycket reklam- och företagsfilmer genom åren, säger Patric. När nu Jörneman och Ullaeus gör gemensam sak är planerna breda och målen höga. Avsikten är att bygga ett full production house där reklam och tv och alla aspekter av dylik produktion är inkluderade.

– Vi har en djup branschkunskap och kan erbjuda allt från egna produktioner till klippning och uthyrning av studior, personal, rekvisita och utrustning, säger Johan Jörneman. Vi vill vara en del av ett kreativt kluster där nya och innovativa idéer får fritt spelrum.

– Det kan handla om allt från att skapa nya tv-format själva eller ihop med andra till att göra en intervjuserie för tv med spännande människor. I styrelsen för Produktionsbolaget Jörneman & Ullaeus sitter välkända och renommerade företagare som Christer Wallin (Intersport, Esprit, Desigual), Lars Magnusson (Stylt) och Anders Berntsson (Wallenstam).

– Det ger oss tyngd med dem i bolaget, säger Johan Jörneman.

Patric fortsätter:
– Då Johan har ett brett kontaktnät och alltid är full av idéer, kan jag koncentrera mig på skapandet och det konstnärliga, det jag är bäst på helt enkelt. Johan Jörneman:

– Vi är ett full production house. Vi erbjuder support till kunden. Allt från från idé till färdig produkt eller mitt i kedjan som studio, redigering eller crew. Det här är ett vanligt sätt att jobba i USA, nu blir vi först i Sverige.

/ TORE LUND tore@yellowshark.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa