Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Med kunden i fokus.


Tore Lund 2017-12-19



De har tidigare, och var för sig, varit med om att bygga upp etablerade mediaföretag. Nu har Patric Ullaeus och Johan Jörneman slagit sina påsar ihop och ambitionen är att deras nystartade bolag ska bli ett full production house för reklam, tv-produktion, fotografering, uthyrning av studior, utrustning, anpassade miljöer, rekvisita och personal. – Vi har hämtat inspiration från USA och vill med vårt sätt att jobba skapa något som tidigare inte funnits i Sverige, säger Johan Jörneman.

Produktionsbolaget Jörneman & Ullaeus drog i gång sin verksamhet så sent som i september och har sedan dess iordningställt sina iögonfallande lokaler vid Papyrus gamla Pappersbruk nära Mölndals centrum.

– När vi hittade det här slog vi till med en gång, säger Johan Jörneman. Här har vi ju miljöer som doftar mer av New York än till och med New York självt.

– Det var helt enkelt läge att förverkliga de idéer vi burit med oss länge. Det gamla bruket erbjuder miljöer man inte hittar någon annanstans. Å ena sidan ruffigt och coolt i de gamla fabriksbyggnaderna, å andra sidan uppbyggda studior där miljöerna kan skifta beroende av produktionen.

Lokalerna ger också möjligheter för fotograferingar, events och utställningar. Om vi backar bandet några år för att skapa en fond till porträtten av Jörneman och Ullaeus, är det såklart givet att berätta att den förstnämnde var med om att dra igång Metro i Göteborg och sedan startade Wallstreet, giganten inom utomhusreklam som sedermera såldes till Stampen och vid den tidpunkten, 2010, gått från noll till 100 miljoner i omsättning.

Patric Ullaeus å sin sida var en av dem som etablerade TV4:s nyhetsverksamhet i Göteborg, har bolaget Revolver Film Company där han bland många, många andra jobbat med sådana som Europe, Petra Marklund, Eric Saade, In Flames och Arch Enemy – och säger vi 700 miljoner visningar på Youtube och nämner att Patric är flerfaldigt prisbelönt, fattar alla att det gått bra för honom.

– Men det har också blivit mycket reklam- och företagsfilmer genom åren, säger Patric. När nu Jörneman och Ullaeus gör gemensam sak är planerna breda och målen höga. Avsikten är att bygga ett full production house där reklam och tv och alla aspekter av dylik produktion är inkluderade.

– Vi har en djup branschkunskap och kan erbjuda allt från egna produktioner till klippning och uthyrning av studior, personal, rekvisita och utrustning, säger Johan Jörneman. Vi vill vara en del av ett kreativt kluster där nya och innovativa idéer får fritt spelrum.

– Det kan handla om allt från att skapa nya tv-format själva eller ihop med andra till att göra en intervjuserie för tv med spännande människor. I styrelsen för Produktionsbolaget Jörneman & Ullaeus sitter välkända och renommerade företagare som Christer Wallin (Intersport, Esprit, Desigual), Lars Magnusson (Stylt) och Anders Berntsson (Wallenstam).

– Det ger oss tyngd med dem i bolaget, säger Johan Jörneman.

Patric fortsätter:
– Då Johan har ett brett kontaktnät och alltid är full av idéer, kan jag koncentrera mig på skapandet och det konstnärliga, det jag är bäst på helt enkelt. Johan Jörneman:

– Vi är ett full production house. Vi erbjuder support till kunden. Allt från från idé till färdig produkt eller mitt i kedjan som studio, redigering eller crew. Det här är ett vanligt sätt att jobba i USA, nu blir vi först i Sverige.

/ TORE LUND tore@yellowshark.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa