Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 08:52
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Med kunden i fokus.


Tore Lund 2017-12-19



De har tidigare, och var för sig, varit med om att bygga upp etablerade mediaföretag. Nu har Patric Ullaeus och Johan Jörneman slagit sina påsar ihop och ambitionen är att deras nystartade bolag ska bli ett full production house för reklam, tv-produktion, fotografering, uthyrning av studior, utrustning, anpassade miljöer, rekvisita och personal. – Vi har hämtat inspiration från USA och vill med vårt sätt att jobba skapa något som tidigare inte funnits i Sverige, säger Johan Jörneman.

Produktionsbolaget Jörneman & Ullaeus drog i gång sin verksamhet så sent som i september och har sedan dess iordningställt sina iögonfallande lokaler vid Papyrus gamla Pappersbruk nära Mölndals centrum.

– När vi hittade det här slog vi till med en gång, säger Johan Jörneman. Här har vi ju miljöer som doftar mer av New York än till och med New York självt.

– Det var helt enkelt läge att förverkliga de idéer vi burit med oss länge. Det gamla bruket erbjuder miljöer man inte hittar någon annanstans. Å ena sidan ruffigt och coolt i de gamla fabriksbyggnaderna, å andra sidan uppbyggda studior där miljöerna kan skifta beroende av produktionen.

Lokalerna ger också möjligheter för fotograferingar, events och utställningar. Om vi backar bandet några år för att skapa en fond till porträtten av Jörneman och Ullaeus, är det såklart givet att berätta att den förstnämnde var med om att dra igång Metro i Göteborg och sedan startade Wallstreet, giganten inom utomhusreklam som sedermera såldes till Stampen och vid den tidpunkten, 2010, gått från noll till 100 miljoner i omsättning.

Patric Ullaeus å sin sida var en av dem som etablerade TV4:s nyhetsverksamhet i Göteborg, har bolaget Revolver Film Company där han bland många, många andra jobbat med sådana som Europe, Petra Marklund, Eric Saade, In Flames och Arch Enemy – och säger vi 700 miljoner visningar på Youtube och nämner att Patric är flerfaldigt prisbelönt, fattar alla att det gått bra för honom.

– Men det har också blivit mycket reklam- och företagsfilmer genom åren, säger Patric. När nu Jörneman och Ullaeus gör gemensam sak är planerna breda och målen höga. Avsikten är att bygga ett full production house där reklam och tv och alla aspekter av dylik produktion är inkluderade.

– Vi har en djup branschkunskap och kan erbjuda allt från egna produktioner till klippning och uthyrning av studior, personal, rekvisita och utrustning, säger Johan Jörneman. Vi vill vara en del av ett kreativt kluster där nya och innovativa idéer får fritt spelrum.

– Det kan handla om allt från att skapa nya tv-format själva eller ihop med andra till att göra en intervjuserie för tv med spännande människor. I styrelsen för Produktionsbolaget Jörneman & Ullaeus sitter välkända och renommerade företagare som Christer Wallin (Intersport, Esprit, Desigual), Lars Magnusson (Stylt) och Anders Berntsson (Wallenstam).

– Det ger oss tyngd med dem i bolaget, säger Johan Jörneman.

Patric fortsätter:
– Då Johan har ett brett kontaktnät och alltid är full av idéer, kan jag koncentrera mig på skapandet och det konstnärliga, det jag är bäst på helt enkelt. Johan Jörneman:

– Vi är ett full production house. Vi erbjuder support till kunden. Allt från från idé till färdig produkt eller mitt i kedjan som studio, redigering eller crew. Det här är ett vanligt sätt att jobba i USA, nu blir vi först i Sverige.

/ TORE LUND tore@yellowshark.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa