Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 21 november 2018 - klockan 01:06
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1, 2016

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport


Feedkit 2016-04-15


Jag ser ofta företag där marknadsavdelningen, säljavdelningen och kundsupporten arbetar på helt olika håll. Aldrig har det varit så viktigt att avdelningarna integreras i varandra och hjälps åt för att leverera både nya affärer men också för att bygga företagets varumärke.

MARKNADSAVDELNINGEN ARBETAR, som bekant, med marknadsföring.
Säljavdelningen ska med hjälp av marknadsföringen sälja företagets produkter eller tjänster. Kundsupporten ska därefter hjälpa befintliga och nya kunder och agerar, precis som säljavdelningen, som ansiktet utåt.
Men alla dessa avdelningar är egentligen sammankopplade och det är en miss att inte se potentialen i att avdelningarna inte bara kommunicerar med kunden utan också med varandra.

Så, varför ska tre avdelningar sitta på helt olika håll utan att utnyttja denna potential?
Ett scenario skulle kunna vara:

>> En kampanj lanseras på Facebook av marknadsavdelningen
>> Befintliga och nya följare börjar interagera med kampanjinlägget
>> Det kommer in nyfikna frågor
>> Kundsupporten svarar på frågorna alternativt skickar frågan vidare till en säljare
>> Säljaren tar vidare kontakt och har möjlighet att sälja in företagets produkter eller tjänster

Bristande rutiner eller att man helt enkelt inte sett kopplingen gör att säljarna kanske går miste om leads, marknad får ingen feedback från kunderna på sina kampanjer, säljarna som jobbar ute på fältet rapporterar inte feedback från kampanjerna till marknad och det gör förmodligen inte personalen på kundsupport heller.

FÖR ATT FÅ DETTA att fungera måste man givetvis sätta sig ner och strukturera upp hur kommunikationen ska fungera. Någon på varje avdelning behöver vara ansvarig och framför allt behöver man rutiner för hur saker ska ske. Detta är något man bör ha med i företagets digitala strategi.
En annan viktig faktor för att lyckas är att hitta ett bra verktyg att arbeta med. Jag rekommenderar att man jobbar med ett social media management verktyg som hanterar både omvärldsbevakning, hantering av företagets sociala kanaler och kampanjplanering.


SANDRA FRIBERG
MARKNADSANSVARIG FEEDKIT AB
SANDRA@FEEDKIT.COM,
WWW.FEEDKIT.COM

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa