Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 21 november 2018 - klockan 00:38
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


PeO Axelsson 2018-11-05


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa kanaler är inte de enda kommunikationskanalerna och ofta saknas kopplingen till CRM-data för dessa kanaler, vilket gör att du går miste om kunddimensionen i kommunikationen

Utmaningen inom marknadsföring är att omsätta dina kundinsikter i korrekt och effektiv marknadsföring, för bättre nykundsbearbetning och prospektering. Och ju mer du vet om dina existerande kunder, desto bättre blir resultatet av detta arbete. Även om Google och Facebook har väldigt bra annons- och insiktsprodukter så begränsas man som marknadsförare till att omsätta dessa insikter och data i respektive kanal.

Som marknadsförare måste man förstå begränsningarna i det media som man köper kommunikationen i. Exempelvis så innebär inte nyckelordet ”sneakers” i Google AdWords att det är med 100% säkerhet någon som vill köpa sneakers. Detta gör inte annonseringen irrelevant, men det finns alltid ett inbyggt potentiellt ”spill” som man måste vara medveten om.

Likaså med Facebook, om du väljer att styra mot ett särskilt intresse så innebär det inte att alla i målgruppen har exakt detta intresse. Man kanske har gillat en sida på grund av att man känner den som äger sidan, för att alla andra kompisar gillat den eller för att det finns en inbyggd status i att följa sidan.

Desto närmre du kan matcha din kunddata och dina kundinsikter mot dina kanalval och annonsstyrningarna som driver kanalen, desto mindre blir ”spillet” och desto bättre blir ROI:n på din marknadsföring.

Ett buzz-word just nu är ”Customer 360 view”, och detta är mycket viktigt. Särskilt i en tid där konsumenterna vill ha en hög grad av personalisering, även när konsumenten saknar en relation till varumärket. Faktorer som ”on-time” och ”on-que”, det vill säga att konsumenten vill ha information när det passar hen och i exakt rätt kontext, är ytterligare en utmaning.

Detta gör att du som marknadsförare måste knyta dina kunddata närmre din marknadsföring, för att få utväxling på vad du redan vet och även följa upp marknadsaktiviteterna kopplat mot nykundsförvärv och mätning av denna. Detta har sina egna utmaningar i form av teknik, kompetens och budget. Men framförallt så behövs det information som är pålitlig, i alla stegen. Så att du jämför äpplen med äpplen och päron med päron.

Så hur bygger man då detta lager av information som går att omsätta i alla kanaler? Som gör prospekteringen mätbar? Och hur gör man det med alla de krav som ställs på er genom GDPR?

Det handlar om att skapa 360-vyn, utifrån sina egna kunder och sin egen syn på dem. Och påföra information som är pålitlig och skalbar, på ett integritetsmässigt säkert sätt.

Det gäller att omsätta data till information, och informationen till insikter.

Digital Brain Nordic har tagit fram en spännande produkt som låter dig matcha in verifierad kunddata mot agerbar online-data och låter dig göra matchningen mellan CRM-data och prospektering. Tillsammans med verktyg för uppföljning och insikter bygger du din 360-vy av dina kunder.

Brain Insights är plattformsoberoende så att ni kan arbeta i era existerande system – lösningen gör data och information till en service istället för teknik.

Kontakta gärna Digital Brain Nordic för mer information eller för att boka ett möte för att diskutera era digitala möjligheter och vad ny digital teknik innebär för era affärer: contact@brainnordic.com
Martin Bergqvist, VD Digital Brain Nordic AB
LÄNK: http://brainnordic.com/hello/

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa