Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 22 april 2018 - klockan 16:22
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Håkan Aludd/ IHM Business School 2017-12-18


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders använder Facebook allt mindre, med mera, med mera. Men är det sant?


Sedan år 2000 har Internetstiftelsen i Sverige, IIS, levererat en årlig rapport om hur den svenska befolkningen använder informations- och kommunikationsteknik samt hur detta påverkar enskilda individer, familjer och samhället. För ett tag sedan kom årets rapport, och vill du hellre grotta ner dig i den själv, gå in på soi2017.se. Om inte, får du här mina reflektioner i sammandrag.

Facebook behåller sin plats som den absolut största plattformen och ökar med 3%, vilket innebär att 74% av svenska befolkningen är där. Mina egna reflektioner kring Facebook är att den värsta yran har lagt sig, och att man har ett sundare förhållningssätt till sin närvaro på plattformen.

TAPPAR DE YNGSTA MEN SENIORERNA ÖKAR

Ett argument från dem som förutspår Facebooks död är att de yngsta inte hittar dit, och visst har antalet minskat. I åldersgruppen 12-15 år (man får inte vara med på FB förrän man fyllt 13 egentligen) så har man tappat från 67% till 54% av målgruppen, men man ser också att när de når gymnasieåldern så är hela 93% av alla med. Från 26 år och uppåt ökar det i alla åldersgrupper och allra mest i gruppen över 76 år. Jag nämnde tidigare att beteendet på Facebook har förändrats ganska mycket, och jag tror att man i större utsträckning idag hittar sina intressesfärer (63% anger att de deltar i grupper) och det är där man umgås. Flödet har nog till viss del tappat i attraktionskraft, för att det fylls med en hel del sponsrade inlägg där antingen målgruppsdefinitionen är fel, eller där kommunikationsansatsen är fel.

MARKETPLACE OCH MESSENGER TAR MARK

I åldersgrupperna 16–54 år anger 55–76% att de är på Facebook dagligen, och jag tror det här kommer att öka i och med att Facebooks Marketplace - köp- och säljsidor - ser ut att öka för varje dag. Vi är många i landet som är sugna på att återanvända och göra fynd. Själv missade jag två gamla fina däckstolar med bara några minuter, och fin stenbeläggning med en halvtimma, och sedan dess är jag mer på hugget.

Facebook Messenger är kanske det som tydligast håller oss kvar i Facebooksfären just nu. 62% av befolkningen uppger att de använder Messenger, och förra året mättes det inte alls. Frågar man vad folk gör på Facebook, uppger 81% att de använder just Messenger.

Tittar man på WhatsApp, en meddelandetjänst lik Messenger, uppger 29% att de använder tjänsten, 8% dagligen. I kategorin är också Kik intressant med ca 25% av de yngre användarna upp till 25 år för att sedan rasa till ca 3% av resterande befolkning.

Här växer marknadsföringsmöjligheterna, men frågan är vad vi konsumenter tycker om att bli påhoppade även där? 

VÄLGÖRENHETSORGANISATIONERNA FLYTTAR IN

Andra intressanta nyheter på Facebook är verktyget för insamling av pengar för ideella organisationer. Det har gått väldigt bra i USA och har nu lanserats i Europa. Barncancerfonden är en av de första svenska aktörerna ut, men det kommer nog många fler när verifieringarna blivit klara; kontrollen är minutiös. Detta kommer nog också att bidra till att insamlingsgalor och liknande i större grad kommer att ske på Facebook.

Samarbetet mellan Facebook och Eventbrite som möjliggör biljettköp direkt i Facebook, kommer att leda till att man kommer att spendera mer tid där. Eventbrite och Spotify har sedan i somras ing.ått ett samarbete, så nu kommer båda dessa aktörer sannolikt synas mer på Facebook. Sammantaget tror jag att många av oss kommer att hitta nya anledningar till vår närvaro på Facebook.

INSTAGRAM OCH SNAPCHAT

Facebook äger också Instagram, som är den näst största plattformen, med 53% av svenskarna som i olika utsträckning använder sig av kanalen, 31% dagligen.

Tillsammans med Snapchat står de för den största ökningen sedan förra året med ca 9%. De stora ökningarna för Instagram gäller i huvudsak åldersgrupperna 36 år och uppåt, då de redan hade stor penetration i de yngre grupperna.

SNAPCHAT ÄR ABSOLUT störst i åldersgruppen 12–25 år, där man har nästan 90% penetration. Aktivitetsgraden tenderar dock att minska i takt med att åldern stiger, och den kraftiga ökningen hos generationerna från 56+ är sannolikt ett resultat av att man vill kommunicera med sina barnbarn. Hela 2% av befolkningen över 76 år uppger att de använder Snapchat, spännande!

LINKEDIN OCH TWITTER

LinkedIn har visserligen en liten ökning från föregående år, och nu uppger ca 30% av svenskarna att de använder det i viss mån, men aktivitetsgraden är fortsatt låg. Störst är den i åldersgruppen 26–45 år och kvinnorna dominerar ganska kraftigt. Frågan är om det ens är en social plattform?

Förra året var Twitter den första av plattformarna som backade i antalet användare, de verkar dock ha hämtat igen det i år. Det dagliga användandet är dock fortfarande på låga 16%, och det ser ut som om den gamla sanningen står sig: 10% av användarna genererar 90% av innehållet. Det betyder att väldigt många bara läser innehåll utan att göra mycket annat än just det. Hur socialt är det?

LÄS MER

Det var en liten överblick över nuläget, men om du tyckte att detta var intressant, tycker jag du ska gå in på soi2017.se. Här finns hur mycket som helst att grotta och gotta sig i.


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.


>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa