Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 09:33
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr:2 2016

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA


Olsson & CO 2016-09-19


I årtionden har marknadschefer och mediebyråer mätt och undersökt effekten och värdet av de resurser som investeras i olika mediekanaler, allt från TV-reklam, till stortavlor och DR-utskick. Men effekten av produktmedia har ingen brytt sig om att analysera, granska eller värdera. Förrän nu…

Det är TNS Sifo som på uppdrag av Svensk branschförening för profil- och reklamprodukter (SBPR) som nu genomfört en unik undersökning som visar tydlig styrka i produktmediet. Produktmedia är det nya samlade namnet på vad man förr kallade profilreklam eller give aways. Undersökningen visar bland annat att nästan tre gånger fler konsumenter är positiva till produktmediet jämfört med TV-reklam.

Olsson & Co, som är ett av de ledande företagen i Sverige med ett heltäckande utbud av expomaterial, trycksaker, profilkläder och produktmedia, har tittat närmare på undersökningen, vad den egentligen säger och hur företag kan dra nytta av resultatet.
– I grunden visar undersökningen att produktmediet är en oerhört stark reklambärare jämfört med de stora mediekanalerna. Få andra kanaler har så positiv effekt på konsumenten och det mest imponerande är kanske att en av tre personer, som någon gång har fått produktmedia, använder det varje dag, säger Katarina Brink, marknadsansvarig på Olsson & Co.

MEN I GRUNDEN är det mest spännande att produktmediet går att skräddarsy till varje person eller målgrupp som man riktar sig mot. Det krävs, som i all marknadsföring, att budskapet är genomtänkt och att det finns ett naturligt skäl till att ge bort den produkt som man tagit fram, men lyckas man med det är produktmedia svårslaget.

SOM MARKNADSCHEF HAR man många frågor att finna svar på. Vilken kanalmix är den optimala för det som ska åstadkommas? Hur fördelas resurserna mellan kanalerna och hur anpassas budskapet till respektive kanal? Det man kan se i den här undersökningen är att produktmediet framförallt är starkt när det kommer till att stärka varumärkeserinran. Produktmedia är tillsammans med TV de mediekanaler som bäst bygger varumärkeserinran jämfört med de stora mediekanalerna så som annonsering i dagspress och magasin, radioreklam eller annonser i digitala medier.
– Produktmediet har en unik egenskap med att det syns så många gånger. Ofta under mycket lång tid, både för den som fått produkten men ofta också för andra som ser när produkten används. De som fått produkten har ofta en historia runt den, när de fick den, av vem och varför. Det gör att det skapas en relation mellan mottagaren och givaren – precis det som många företag eftersträvar i sin kommunikation med kunder och konsumenter, säger Katarina Brink.

KONSUMENTEN BLIR ALLT svårare att nå med traditionell reklam och många gånger är de föga intresserade av eller är positivt inställda till reklam. Men att produktmedia tas emot på ett positivt sätt kan man tydligt se i den här undersökningen. Det är bara bioreklam som konsumenten uppskattar mer av de traditionella mediekanalerna. Många som får produktmedia använder gärna produkterna de fått, men det finns krav på produkten för att den inte ska gå rakt i papperskorgen. Det viktigaste är att den är användbar för mottagaren, men nästan lika viktigt är att produkten är av bra kvalitet.
– Det är viktigt att komma ihåg att det lönar sig att lägga lite mer resurser på kvalitet och med det få mottagaren att använda produkten istället för att dra ner på kvalitet och riskera att den aldrig används eller än värre slängs med en gång.

OLSSON & CO har många kunder som har produktmedia som en strategisk del i sin mediemix. Att använda produktmediet på ett innovativt och smart sätt för att nå de kommunikativa målen är en utmaning, men det finns många goda exempel. Solar, ett sourcing- och serviceföretag inom el och VVS, är ett exempel på företag som använder sig av produktmedia för att visa att de står för alla människors lika värde.
– Under årets Göteborgsvarv sprang närmare 700 rörmokare och elektriker med våra regnbågsfärgade tröjor. Deltagarna fick själva rösta på vilken färg tröjan skulle ha och regnbågströjan vann med bred marginal. El- och VVS-branschen är väldigt mansdominerad och kan uppfattas som grabbig. Vi vill med tröjan framhålla allas lika värde och styrkan i människors unika egenskaper och olikheter. När vi fick se resultatet av alla dessa löpare med våra tröjor kände vi stolthet över att så många ville stå bakom våra tankar. Att vi dessutom fick en massa publicitet kring det var både överraskande och en ren bonus, säger Fredrik Reis, marketing manager Solar Sverige AB.

Vill du veta mer?
■ För att få veta mer om Olsson & Co:s summering av SBPR:s undersökning om produktmedia, kontakta Katarina Brink,
katarina@olssonoco.se
alt. 031-749 58 07.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa