Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 20 september 2017 - klockan 09:36
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr.2.2015

Om konsten att kapitalisera på godhet.


Calle Österberg 2015-09-22


Nu tänker du kanske att detta kommer att handla om CSR och välgörenhet och att det där har du redan koll på. Men jag vill berätta om en fantastisk möjlighet du har att som marknadschef få ett ännu mer meningsfullt, inspirerande och spännande jobb. Och att du tillsammans med din reklambyrå kan förändra världen – eller i alla fall ge den en knuff i rätt riktning.

Ett varumärke med en åsikt.
Jag har under de senaste åren följt en utveckling där några varumärken sticker ut lite ifrån mängden på ett spännande sätt. Det är varumärken som laddats med mer än bara fantastiska fördelar och ett välpolerat yttre. De har en åsikt. Eller i alla fall ett tydligt ställningstagande, som gör dem till en del av samhällsdebatten.
Kanske är det just det som krävs för att man ska orka bry sig och lyssna. Alltså på riktigt.

Skapar du samtalsämnen eller blir du en del av ett samtalsämne?
I min roll som Creative Director pratar jag mycket med våra kunder om att skapa intressanta konversationer och samtalsämnen för deras produkter och varumärken.
Några av de som lyckats allra bäst med detta är just de som har en röst i debatten.
De har hittat ett ämne som för vårt samhälle i en positiv riktning som t.ex. jämställdhet, sunda kroppsideal eller människors lika värde.
Deras kommunikation blir en del av ett samtalsämne och när de kampanjar, sprider konsumenterna deras budskap mer än någonsin tidigare.

Det kan räcka med något så enkelt som att ställa ut skyltdockor med kroppsformen av en vanlig kvinna så är konversationen om ditt varumärke igång.
Men allra bäst blir det om man gör som Dove. Baserat på en stor global studie om hur kvinnor ser på skönhet lanserade Dove redan 2004 kampanjen Real Beauty.
Kampanjen startade ett globalt samtal om behovet av en bredare definition av skönhet.
Dove har sedan dess gjort flera exceptionellt lyckade kampanjer på temat.
Ett exempel är Real Beauty Sketches som i skrivande stund har över 66 miljoner visningar på Youtube.

Flera lyckade exempel.
Dove var tidiga men det finns flera färska exempel på företag som bygger sina varumärken med hjälp av samhällsdebatten. I Sverige tycker jag att Halebop-kampanj “Telefonkungarna” tydligt tar avstånd från nätmobbning och uppmuntrar till en vänligare samtalston.
Internationellt gick det amerikanska sportvarumärket Under Armours kampanj
”I Will What I Want” in på ungefär samma problematik när de lät supermodellen Gisele Bündchen boxas mot näthat.

En annan kampanj som står ut är Always helt fantastiska kampanj ”Run like a girl” som var en av de stora vinnarna när reklam-VM avgjordes i Cannes i somras.
Den är otroligt stark och får verkligen människor att tänka till kring våra cementerade könsroller.
Den är ett kraftfullt feministiskt ställningstagande och på det sättet klart politisk.
Något som hade varit omöjligt att tänka sig för ett tiotal år sedan. Genom att låta sitt varumärke ha en åsikt tar Always över en natt ett jättekliv in i sina kunders medvetande.
De går från att vara glada leenden och blå vätska till att bli någon som står upp för sina kunder. Nu vill kunderna plötsligt interagera och följa varumärket i sociala kanaler.
Always med flera lyckas alltså med konsten att kapitalisera på godhet, eller sunda värderingar om du så vill.

Att väcka känslor.
Ingen vill göra reklam som inte väcker några känslor. Det blir dyrt och ineffektivt.
Att göra ett ställningstagande av den typen som jag beskriver här innebär att du kommer att väcka känslor och beröra människor.
Det innebär också att en del kommer vara kritiska och arga. Då är det lätt att tro att satsningen är misslyckad och genast i panik dra tillbaka hela satsningen.
Men de som istället tagit ett djupt andetag och suttit stilla i båten har nästan alltid kommit ut som vinnare när stormen väl bedarrat.

Ett exempel på det är den omåttligt hyllade kampanjen ”Curators of Sweden” som hamnade i rejält blåsväder både en och två gånger, men som vågade lita på att grundinsikten, att släppa kontrollen och ge Sverige en mångfald av oredigerade röster, var ett framgångsrecept i det långa loppet.

Dags att dra ifrån dina konkurrenter.
Kraften i kommunikation är otrolig och du som marknadschef har här en fantastisk möjlighet. Sätt dig med din byrå och fundera över vilka ämnen och värderingar som rimmar med ditt varumärke.
Jobbar du med ett svenskt varumärke på en internationell marknad, kan du dra nytta av att vi i Sverige står längst fram vad gäller jämställdhet och människors lika värde.
I USA räcker det dock fortfarande att visa en bild på två män som gullar med en bebis (GAP) för att få fart på konversationen.
Visst vore det härligt om du med din marknadsbudget kan påverka vårt samhälle i en bättre riktning. Tänk om ditt varumärke får en röst som betyder något. På riktigt. Jag kan garantera att det blir roligare och mer meningsfullt att gå till jobbet.
Och träffar du rätt kommer ditt varumärke lyfta till oanade höjder.

Vill du veta mer: www.dearfriends.se

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa