Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 19 september 2018 - klockan 17:21
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Huvudtalare på Marknadschefsdagarna 2016

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"


Månadens Marknadschef 2015-12-08


Han säger att han inte gjort någonting annat än att observera och lyssna för att komma dit han är i dag, att han får de bästa idéerna när han hör en dålig, och att vi måste lite mer på intuition och känslor än logik och motiv. Möt Francois Bourgoin, creative and managing director på DDB i Bahrain, som är huvudtalare på Marknadschefsdagarna i Göteborg 7–8 april 2016.

HAN SKULLE BARA till Bahrain på semester under studietiden
– 30 år senare är Francois Bourgoin fortfarande kvar. Från huvudstaden Manama driver han sin byrå i DDB-koncernens namn.
– Jag tänker inte att jag ska stanna här för alltid, å andra sidan vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jag har mitt företag här och är för gammal för att starta ett nytt någon annanstans.
Och jag vill verkligen inte ha en chef som har en chef som har en chef.

Jag har alltid varit min egen chef och jag gillar det, säger han. Att återvända till Paris, som han älskar och fortfarande ser som sin hemstad, är han dock inget har är sugen på för tillfället. Livet, vädret, stressen och systemen i Europa är andra saker som gjort att han inte flyttat tillbaka. Terrorattacken i Paris i november har dock stärkt hans solidaritet och känsla av hammahörighet i staden.

OMGÅENDE EFTER ATT han flyttade till Bahrain fick han jobb på en reklambyrå, men han tröttnade tämligen omgående och startade i stället en egen byrå 1985.
– Det jag inte gillade var att byråerna inte brydde sig lika mycket om kreativiteten som de gjorde om pengarna, säger Bourgoin. Knappt tio år senare blev han kontaktat av den multinationella byrån DDB och tog klivet in i deras nätverk och blev deras samarbetsbyrå i landet.
– Det var en bra möjlighet. Vi är självförsörjande, men kan få support från andra kontor inom koncernen när det behövs och vi kan lära från varandra. Vi samarbetar ganska mycket med DDB i Oman.
I själva Bahrain är marknaden väldigt begränsad.
– Ekonomin tappade 80 procent här 2011 och har inte återhämtat sig.
Den mesta delen av våra affärer görs i Saudiarabien. Utvecklingen i Mellanöstern de senaste 50 åren har varit enorm, det har gått fortare än på många ställen i Europa.
De sociala förändringarna i Saudiarabien är många och framför allt blir kvinnorna starkare och starkare.
– Situationen i Saudiarabien när de inte har haft frihet utanför hemmet har skapat subkulturer online. Där har fokus inte legat på att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan de har startat initiativ som varit viktiga på andra sätt.

EN AV DE SAKER som Francois Bourgoin kommer att prata om under Marknadschefsdagarna i Göteborg 7–8 april är hur världen hela tiden förändras och vilken roll marknadsföringen spelar i dag. Han menar att det måste finnas motparter i allt, att det krävs en bättre balans i samhället.
– Vi kan lära oss mycket från att identifiera sociala beteendemönster för att förstå vad deras motsvarigheter kan vara i en annan världsbild.
Det i sin tur kan ge oss några intressanta ledtrådar till hur världen förändras.
Förhoppningsvis kan vi lära oss från det och förbereda oss för det. Bourgoin är också säker på att världen hade kunnat se mycket bättre ut om den var styrd mer av kvinnor.

– Den maskulina makten kommer från tävlingar, där man alltid måste vara bättre än någon annan. Vad vi förstör för att komma till toppen är oväsentligt så länge vi kommer dit.
Det handlar om att ha så mycket makt och tjäna så mycket pengar som möjligt i jämförelse med andra, att skapa så vinstdrivande verksamheter som möjligt.
– Tänk om det hade varit motsatt, hur skulle världen se ut om den styrdes mer på känslor och intuitioner än i ett syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt.

– Vi har så mycket talang och kan i dag göra saker som tidigare generationer inte ens kunde drömma om, men vi måste också lita på känslorna. Steve Jobs litade på sina känslor och jag vill säga att han förändrade världen till något bättre.
Han visste vad de behövde innan de själv visste. Det kom aldrig från någon marknadsundersökning och kanske kan vi lära oss från det.

IDÉARBETET ÄR FÖRSTÅS oerhört viktigt för en creative and managing director, men Bourgoin säger att han fortfarande efter 30 år blir rädd när han ska komma upp någonting bra. Det finns inget enkelt recept för honom.
– Många gånger kommer man på idéerna när det är för sent, annars brukar jag få de bästa idéerna när jag får höra en som inte passar i just det sammanhanget eller kanske inte är så bra. Man samlar tankar i skallen som normalt inte är ihopkopplade, sen kan någon säga någonting som triggar dem att plötsligt kopplas samman.
Kreativiteten är enligt honom överexploaterad i dag med alla sociala medier, marknadsföring, underhållning eller andra kanaler som vuxit sig starka.

– Miljontals av idéer publiceras i både sociala och traditionella medier och sen är livstiden på dem från några minuter till några dagar, sedan går de inte att använda igen.
Om vi värderade våra idéer bättre skulle vi inte behöva slösa bort dem.
– Ta Facebook som exempel, många miljoner ser samma idé, sen är den borta.
Det finns ingen bärighet i den. För många litar i dag på andras kreativitet i stället för sin egen. Vad händer om världen tar slut på idéer? Och tänk på hur många bra idéer som skulle komma fram om alla inte är beroende av att tjäna så mycket pengar som möjligt, men tyvärr är ingen beredd att betala för de bästa idéerna.

Francois Bourgoin
Ålder: 57.
Familj: Fru och tre vuxna barn som bor i Paris, Abu Dhabi och i Bahrain.
Bor: Manama, Bahrain.
Nationalitet: Fransk.
Yrke: Managing and creative director på DDB Bahrain.
Intressen: Att se världen på ett annat sätt än vi blivit lärda och att spela gitarr. "Men jag är verkligen inte bra på det".
Kör: Volkswagen Passat.
Senaste sedda filmer: Ricky and the Flash och Specter.

Text:Daniel Vandor

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa