Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 09:13
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Huvudtalare på Marknadschefsdagarna 2016

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"


Månadens Marknadschef 2015-12-08


Han säger att han inte gjort någonting annat än att observera och lyssna för att komma dit han är i dag, att han får de bästa idéerna när han hör en dålig, och att vi måste lite mer på intuition och känslor än logik och motiv. Möt Francois Bourgoin, creative and managing director på DDB i Bahrain, som är huvudtalare på Marknadschefsdagarna i Göteborg 7–8 april 2016.

HAN SKULLE BARA till Bahrain på semester under studietiden
– 30 år senare är Francois Bourgoin fortfarande kvar. Från huvudstaden Manama driver han sin byrå i DDB-koncernens namn.
– Jag tänker inte att jag ska stanna här för alltid, å andra sidan vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jag har mitt företag här och är för gammal för att starta ett nytt någon annanstans.
Och jag vill verkligen inte ha en chef som har en chef som har en chef.

Jag har alltid varit min egen chef och jag gillar det, säger han. Att återvända till Paris, som han älskar och fortfarande ser som sin hemstad, är han dock inget har är sugen på för tillfället. Livet, vädret, stressen och systemen i Europa är andra saker som gjort att han inte flyttat tillbaka. Terrorattacken i Paris i november har dock stärkt hans solidaritet och känsla av hammahörighet i staden.

OMGÅENDE EFTER ATT han flyttade till Bahrain fick han jobb på en reklambyrå, men han tröttnade tämligen omgående och startade i stället en egen byrå 1985.
– Det jag inte gillade var att byråerna inte brydde sig lika mycket om kreativiteten som de gjorde om pengarna, säger Bourgoin. Knappt tio år senare blev han kontaktat av den multinationella byrån DDB och tog klivet in i deras nätverk och blev deras samarbetsbyrå i landet.
– Det var en bra möjlighet. Vi är självförsörjande, men kan få support från andra kontor inom koncernen när det behövs och vi kan lära från varandra. Vi samarbetar ganska mycket med DDB i Oman.
I själva Bahrain är marknaden väldigt begränsad.
– Ekonomin tappade 80 procent här 2011 och har inte återhämtat sig.
Den mesta delen av våra affärer görs i Saudiarabien. Utvecklingen i Mellanöstern de senaste 50 åren har varit enorm, det har gått fortare än på många ställen i Europa.
De sociala förändringarna i Saudiarabien är många och framför allt blir kvinnorna starkare och starkare.
– Situationen i Saudiarabien när de inte har haft frihet utanför hemmet har skapat subkulturer online. Där har fokus inte legat på att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan de har startat initiativ som varit viktiga på andra sätt.

EN AV DE SAKER som Francois Bourgoin kommer att prata om under Marknadschefsdagarna i Göteborg 7–8 april är hur världen hela tiden förändras och vilken roll marknadsföringen spelar i dag. Han menar att det måste finnas motparter i allt, att det krävs en bättre balans i samhället.
– Vi kan lära oss mycket från att identifiera sociala beteendemönster för att förstå vad deras motsvarigheter kan vara i en annan världsbild.
Det i sin tur kan ge oss några intressanta ledtrådar till hur världen förändras.
Förhoppningsvis kan vi lära oss från det och förbereda oss för det. Bourgoin är också säker på att världen hade kunnat se mycket bättre ut om den var styrd mer av kvinnor.

– Den maskulina makten kommer från tävlingar, där man alltid måste vara bättre än någon annan. Vad vi förstör för att komma till toppen är oväsentligt så länge vi kommer dit.
Det handlar om att ha så mycket makt och tjäna så mycket pengar som möjligt i jämförelse med andra, att skapa så vinstdrivande verksamheter som möjligt.
– Tänk om det hade varit motsatt, hur skulle världen se ut om den styrdes mer på känslor och intuitioner än i ett syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt.

– Vi har så mycket talang och kan i dag göra saker som tidigare generationer inte ens kunde drömma om, men vi måste också lita på känslorna. Steve Jobs litade på sina känslor och jag vill säga att han förändrade världen till något bättre.
Han visste vad de behövde innan de själv visste. Det kom aldrig från någon marknadsundersökning och kanske kan vi lära oss från det.

IDÉARBETET ÄR FÖRSTÅS oerhört viktigt för en creative and managing director, men Bourgoin säger att han fortfarande efter 30 år blir rädd när han ska komma upp någonting bra. Det finns inget enkelt recept för honom.
– Många gånger kommer man på idéerna när det är för sent, annars brukar jag få de bästa idéerna när jag får höra en som inte passar i just det sammanhanget eller kanske inte är så bra. Man samlar tankar i skallen som normalt inte är ihopkopplade, sen kan någon säga någonting som triggar dem att plötsligt kopplas samman.
Kreativiteten är enligt honom överexploaterad i dag med alla sociala medier, marknadsföring, underhållning eller andra kanaler som vuxit sig starka.

– Miljontals av idéer publiceras i både sociala och traditionella medier och sen är livstiden på dem från några minuter till några dagar, sedan går de inte att använda igen.
Om vi värderade våra idéer bättre skulle vi inte behöva slösa bort dem.
– Ta Facebook som exempel, många miljoner ser samma idé, sen är den borta.
Det finns ingen bärighet i den. För många litar i dag på andras kreativitet i stället för sin egen. Vad händer om världen tar slut på idéer? Och tänk på hur många bra idéer som skulle komma fram om alla inte är beroende av att tjäna så mycket pengar som möjligt, men tyvärr är ingen beredd att betala för de bästa idéerna.

Francois Bourgoin
Ålder: 57.
Familj: Fru och tre vuxna barn som bor i Paris, Abu Dhabi och i Bahrain.
Bor: Manama, Bahrain.
Nationalitet: Fransk.
Yrke: Managing and creative director på DDB Bahrain.
Intressen: Att se världen på ett annat sätt än vi blivit lärda och att spela gitarr. "Men jag är verkligen inte bra på det".
Kör: Volkswagen Passat.
Senaste sedda filmer: Ricky and the Flash och Specter.

Text:Daniel Vandor

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa