Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:47
Huvudtalare på Marknadschefsdagarna 2016

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"


Månadens Marknadschef 2015-12-08


Han säger att han inte gjort någonting annat än att observera och lyssna för att komma dit han är i dag, att han får de bästa idéerna när han hör en dålig, och att vi måste lite mer på intuition och känslor än logik och motiv. Möt Francois Bourgoin, creative and managing director på DDB i Bahrain, som är huvudtalare på Marknadschefsdagarna i Göteborg 7–8 april 2016.

HAN SKULLE BARA till Bahrain på semester under studietiden
– 30 år senare är Francois Bourgoin fortfarande kvar. Från huvudstaden Manama driver han sin byrå i DDB-koncernens namn.
– Jag tänker inte att jag ska stanna här för alltid, å andra sidan vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jag har mitt företag här och är för gammal för att starta ett nytt någon annanstans.
Och jag vill verkligen inte ha en chef som har en chef som har en chef.

Jag har alltid varit min egen chef och jag gillar det, säger han. Att återvända till Paris, som han älskar och fortfarande ser som sin hemstad, är han dock inget har är sugen på för tillfället. Livet, vädret, stressen och systemen i Europa är andra saker som gjort att han inte flyttat tillbaka. Terrorattacken i Paris i november har dock stärkt hans solidaritet och känsla av hammahörighet i staden.

OMGÅENDE EFTER ATT han flyttade till Bahrain fick han jobb på en reklambyrå, men han tröttnade tämligen omgående och startade i stället en egen byrå 1985.
– Det jag inte gillade var att byråerna inte brydde sig lika mycket om kreativiteten som de gjorde om pengarna, säger Bourgoin. Knappt tio år senare blev han kontaktat av den multinationella byrån DDB och tog klivet in i deras nätverk och blev deras samarbetsbyrå i landet.
– Det var en bra möjlighet. Vi är självförsörjande, men kan få support från andra kontor inom koncernen när det behövs och vi kan lära från varandra. Vi samarbetar ganska mycket med DDB i Oman.
I själva Bahrain är marknaden väldigt begränsad.
– Ekonomin tappade 80 procent här 2011 och har inte återhämtat sig.
Den mesta delen av våra affärer görs i Saudiarabien. Utvecklingen i Mellanöstern de senaste 50 åren har varit enorm, det har gått fortare än på många ställen i Europa.
De sociala förändringarna i Saudiarabien är många och framför allt blir kvinnorna starkare och starkare.
– Situationen i Saudiarabien när de inte har haft frihet utanför hemmet har skapat subkulturer online. Där har fokus inte legat på att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan de har startat initiativ som varit viktiga på andra sätt.

EN AV DE SAKER som Francois Bourgoin kommer att prata om under Marknadschefsdagarna i Göteborg 7–8 april är hur världen hela tiden förändras och vilken roll marknadsföringen spelar i dag. Han menar att det måste finnas motparter i allt, att det krävs en bättre balans i samhället.
– Vi kan lära oss mycket från att identifiera sociala beteendemönster för att förstå vad deras motsvarigheter kan vara i en annan världsbild.
Det i sin tur kan ge oss några intressanta ledtrådar till hur världen förändras.
Förhoppningsvis kan vi lära oss från det och förbereda oss för det. Bourgoin är också säker på att världen hade kunnat se mycket bättre ut om den var styrd mer av kvinnor.

– Den maskulina makten kommer från tävlingar, där man alltid måste vara bättre än någon annan. Vad vi förstör för att komma till toppen är oväsentligt så länge vi kommer dit.
Det handlar om att ha så mycket makt och tjäna så mycket pengar som möjligt i jämförelse med andra, att skapa så vinstdrivande verksamheter som möjligt.
– Tänk om det hade varit motsatt, hur skulle världen se ut om den styrdes mer på känslor och intuitioner än i ett syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt.

– Vi har så mycket talang och kan i dag göra saker som tidigare generationer inte ens kunde drömma om, men vi måste också lita på känslorna. Steve Jobs litade på sina känslor och jag vill säga att han förändrade världen till något bättre.
Han visste vad de behövde innan de själv visste. Det kom aldrig från någon marknadsundersökning och kanske kan vi lära oss från det.

IDÉARBETET ÄR FÖRSTÅS oerhört viktigt för en creative and managing director, men Bourgoin säger att han fortfarande efter 30 år blir rädd när han ska komma upp någonting bra. Det finns inget enkelt recept för honom.
– Många gånger kommer man på idéerna när det är för sent, annars brukar jag få de bästa idéerna när jag får höra en som inte passar i just det sammanhanget eller kanske inte är så bra. Man samlar tankar i skallen som normalt inte är ihopkopplade, sen kan någon säga någonting som triggar dem att plötsligt kopplas samman.
Kreativiteten är enligt honom överexploaterad i dag med alla sociala medier, marknadsföring, underhållning eller andra kanaler som vuxit sig starka.

– Miljontals av idéer publiceras i både sociala och traditionella medier och sen är livstiden på dem från några minuter till några dagar, sedan går de inte att använda igen.
Om vi värderade våra idéer bättre skulle vi inte behöva slösa bort dem.
– Ta Facebook som exempel, många miljoner ser samma idé, sen är den borta.
Det finns ingen bärighet i den. För många litar i dag på andras kreativitet i stället för sin egen. Vad händer om världen tar slut på idéer? Och tänk på hur många bra idéer som skulle komma fram om alla inte är beroende av att tjäna så mycket pengar som möjligt, men tyvärr är ingen beredd att betala för de bästa idéerna.

Francois Bourgoin
Ålder: 57.
Familj: Fru och tre vuxna barn som bor i Paris, Abu Dhabi och i Bahrain.
Bor: Manama, Bahrain.
Nationalitet: Fransk.
Yrke: Managing and creative director på DDB Bahrain.
Intressen: Att se världen på ett annat sätt än vi blivit lärda och att spela gitarr. "Men jag är verkligen inte bra på det".
Kör: Volkswagen Passat.
Senaste sedda filmer: Ricky and the Flash och Specter.

Text:Daniel Vandor

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa