Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 20 februari 2018 - klockan 06:47
Marknadscheferna Nr.2. 2015

Personlig utveckling- nyckeln till lyckad försäljning


Maria Boborg- Trané 2015-09-22


Personlig utveckling är nyckeln för att lyckas med försäljning. Att skapa möjligheter till nya insikter hos individer, lag och företag, att tänka och agera annorlunda. Först när alla mentala spärrar har släppt är det dags att ta fram verktygen och bearbeta marknaden.

Michel Laporte Godorn, vd för Vimentis Group, har jobbat med försäljning i hela sitt liv. Han är övertygad om att all försäljning börjar med att utveckla individen.
– Det handlar om att sätta individen i fokus kopplat till bolagets mål och självklart till det egna försäljningsmålet.
En kommunikationsstrategi, där jag som individ blir uppmärksammad på mina styrkor, vem jag är som person men framförallt hur jag ska kunna jobba på bästa sätt med mina verktyg ute på marknaden.

Försäljningsprocessen är viktig att förstå, inte bara för säljavdelning utan den skall genomsyra allt i bolaget. För att skapa så effektiva kampanjer som möjligt är det av stor vikt att marknad och försäljning går hand i hand.
Säljarna måste dessutom ha större förståelse för hur företaget, marknaden men framförallt hur människor fungerar.

BRINNER FÖR FÖRSÄLJNING
Det syns att Michel brinner för försäljning. Hans engagemang lyser igenom, både i hans sätt att tala och i hans kroppsspråk.
Han vill verkligen förändra attityden till försäljning och utveckla medarbetarna att bli passionerade och engagerade på jobbet.
– Problemet med dagens försäljningsutbildningar är att de är utformade för att passa alla.
Tre av tio som går en utbildning gör bra ifrån sig, men resten har inte fått något resultat alls. Här kan vi göra skillnad. Om varje individ får möjlighet att utveckla sina egna möjligheter och styrkor och känna trygghet i sin yrkesroll, kommer han/hon att tackla marknaden på ett helt annat sätt än tidigare.

RÄTT ATTITYD OCH INSTÄLLNING
Michel återkommer ofta till hur yrket som försäljare har förändrats under de senaste tjugo åren. Förr var det informationen som var nyckeln till att skaffa nya kunder. Det var lätt att vara unik. Men i dag, när vi har ett överflöd av information, ser verkligheten helt annorlunda ut.
– Nu är det navigationen mellan informationen som är den stora utmaningen och sett ur ett försäljningsperspektiv blir utmaningen att hjälpa företag att hitta rätt ute på marknaden.
Är du passionerad och engagerad på jobbet – varje dag – och har rätt attityd och inställning, hanterar du den här informationen på ett helt annat sätt.

FÖRSÄLJNING ÄR SERVICE
Michel har en framgångsrik idrottskarriär bakom sig. Han vet att balans, målmedvetenhet och framförallt passion leder till framgång.
Det har ingen betydelse om det gäller idrott eller yrkesliv. Konceptet är detsamma; att hjälpa kunden, både strukturellt och kulturellt – eller som Michel uttrycker det: ”Att vara ett föredöme på livets alla scener och bygga broar mellan människor.”
– Det spelar ingen roll hur långsiktiga och högtflygande planer företaget har om inte ledningen har med sig personalen.
Värdegrunden ska genomsyra hela företaget. Ju mer jag höjer dig som medarbetare, kund eller medmänniska desto bättre blir vårt möte och våra framtida relationer.
Samtidigt som jag säljer ditt varumärke säljer jag också mitt eget.
Försäljning är ingenting annat än service där kunden är i fokus.

EN SPJUTSPETS PÅ MARKNADEN
Förståelsen för försäljning har aldrig varit viktigare än i dag.
– Nutidens köpbeslut baseras på en känsla. En känsla som kommer ur kundens känslor kring ett varumärke men också från individer inom ett företag.
Det är sällan du vinner en affär enbart på att din produkt eller tjänst är så pass unik att ingen annan kunde konkurrera med den.
Och även om du är unik i dag, kommer du att ha en konkurrent i morgon.
Därför är det så betydelsefullt att marknad och försäljning agerar tillsammans, som en spjutspets, ute på marknaden.
Det kan vara helt avgörande för att ta hem den där jätteordern.

Vill du veta mer: www.vimentis.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa