Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 15 november 2018 - klockan 17:59
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr.2. 2015

Personlig utveckling- nyckeln till lyckad försäljning


Maria Boborg- Trané 2015-09-22


Personlig utveckling är nyckeln för att lyckas med försäljning. Att skapa möjligheter till nya insikter hos individer, lag och företag, att tänka och agera annorlunda. Först när alla mentala spärrar har släppt är det dags att ta fram verktygen och bearbeta marknaden.

Michel Laporte Godorn, vd för Vimentis Group, har jobbat med försäljning i hela sitt liv. Han är övertygad om att all försäljning börjar med att utveckla individen.
– Det handlar om att sätta individen i fokus kopplat till bolagets mål och självklart till det egna försäljningsmålet.
En kommunikationsstrategi, där jag som individ blir uppmärksammad på mina styrkor, vem jag är som person men framförallt hur jag ska kunna jobba på bästa sätt med mina verktyg ute på marknaden.

Försäljningsprocessen är viktig att förstå, inte bara för säljavdelning utan den skall genomsyra allt i bolaget. För att skapa så effektiva kampanjer som möjligt är det av stor vikt att marknad och försäljning går hand i hand.
Säljarna måste dessutom ha större förståelse för hur företaget, marknaden men framförallt hur människor fungerar.

BRINNER FÖR FÖRSÄLJNING
Det syns att Michel brinner för försäljning. Hans engagemang lyser igenom, både i hans sätt att tala och i hans kroppsspråk.
Han vill verkligen förändra attityden till försäljning och utveckla medarbetarna att bli passionerade och engagerade på jobbet.
– Problemet med dagens försäljningsutbildningar är att de är utformade för att passa alla.
Tre av tio som går en utbildning gör bra ifrån sig, men resten har inte fått något resultat alls. Här kan vi göra skillnad. Om varje individ får möjlighet att utveckla sina egna möjligheter och styrkor och känna trygghet i sin yrkesroll, kommer han/hon att tackla marknaden på ett helt annat sätt än tidigare.

RÄTT ATTITYD OCH INSTÄLLNING
Michel återkommer ofta till hur yrket som försäljare har förändrats under de senaste tjugo åren. Förr var det informationen som var nyckeln till att skaffa nya kunder. Det var lätt att vara unik. Men i dag, när vi har ett överflöd av information, ser verkligheten helt annorlunda ut.
– Nu är det navigationen mellan informationen som är den stora utmaningen och sett ur ett försäljningsperspektiv blir utmaningen att hjälpa företag att hitta rätt ute på marknaden.
Är du passionerad och engagerad på jobbet – varje dag – och har rätt attityd och inställning, hanterar du den här informationen på ett helt annat sätt.

FÖRSÄLJNING ÄR SERVICE
Michel har en framgångsrik idrottskarriär bakom sig. Han vet att balans, målmedvetenhet och framförallt passion leder till framgång.
Det har ingen betydelse om det gäller idrott eller yrkesliv. Konceptet är detsamma; att hjälpa kunden, både strukturellt och kulturellt – eller som Michel uttrycker det: ”Att vara ett föredöme på livets alla scener och bygga broar mellan människor.”
– Det spelar ingen roll hur långsiktiga och högtflygande planer företaget har om inte ledningen har med sig personalen.
Värdegrunden ska genomsyra hela företaget. Ju mer jag höjer dig som medarbetare, kund eller medmänniska desto bättre blir vårt möte och våra framtida relationer.
Samtidigt som jag säljer ditt varumärke säljer jag också mitt eget.
Försäljning är ingenting annat än service där kunden är i fokus.

EN SPJUTSPETS PÅ MARKNADEN
Förståelsen för försäljning har aldrig varit viktigare än i dag.
– Nutidens köpbeslut baseras på en känsla. En känsla som kommer ur kundens känslor kring ett varumärke men också från individer inom ett företag.
Det är sällan du vinner en affär enbart på att din produkt eller tjänst är så pass unik att ingen annan kunde konkurrera med den.
Och även om du är unik i dag, kommer du att ha en konkurrent i morgon.
Därför är det så betydelsefullt att marknad och försäljning agerar tillsammans, som en spjutspets, ute på marknaden.
Det kan vara helt avgörande för att ta hem den där jätteordern.

Vill du veta mer: www.vimentis.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa