Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 20:33
Marknadscheferna Nr.2. 2015

Personlig utveckling- nyckeln till lyckad försäljning


Maria Boborg- Trané 2015-09-22


Personlig utveckling är nyckeln för att lyckas med försäljning. Att skapa möjligheter till nya insikter hos individer, lag och företag, att tänka och agera annorlunda. Först när alla mentala spärrar har släppt är det dags att ta fram verktygen och bearbeta marknaden.

Michel Laporte Godorn, vd för Vimentis Group, har jobbat med försäljning i hela sitt liv. Han är övertygad om att all försäljning börjar med att utveckla individen.
– Det handlar om att sätta individen i fokus kopplat till bolagets mål och självklart till det egna försäljningsmålet.
En kommunikationsstrategi, där jag som individ blir uppmärksammad på mina styrkor, vem jag är som person men framförallt hur jag ska kunna jobba på bästa sätt med mina verktyg ute på marknaden.

Försäljningsprocessen är viktig att förstå, inte bara för säljavdelning utan den skall genomsyra allt i bolaget. För att skapa så effektiva kampanjer som möjligt är det av stor vikt att marknad och försäljning går hand i hand.
Säljarna måste dessutom ha större förståelse för hur företaget, marknaden men framförallt hur människor fungerar.

BRINNER FÖR FÖRSÄLJNING
Det syns att Michel brinner för försäljning. Hans engagemang lyser igenom, både i hans sätt att tala och i hans kroppsspråk.
Han vill verkligen förändra attityden till försäljning och utveckla medarbetarna att bli passionerade och engagerade på jobbet.
– Problemet med dagens försäljningsutbildningar är att de är utformade för att passa alla.
Tre av tio som går en utbildning gör bra ifrån sig, men resten har inte fått något resultat alls. Här kan vi göra skillnad. Om varje individ får möjlighet att utveckla sina egna möjligheter och styrkor och känna trygghet i sin yrkesroll, kommer han/hon att tackla marknaden på ett helt annat sätt än tidigare.

RÄTT ATTITYD OCH INSTÄLLNING
Michel återkommer ofta till hur yrket som försäljare har förändrats under de senaste tjugo åren. Förr var det informationen som var nyckeln till att skaffa nya kunder. Det var lätt att vara unik. Men i dag, när vi har ett överflöd av information, ser verkligheten helt annorlunda ut.
– Nu är det navigationen mellan informationen som är den stora utmaningen och sett ur ett försäljningsperspektiv blir utmaningen att hjälpa företag att hitta rätt ute på marknaden.
Är du passionerad och engagerad på jobbet – varje dag – och har rätt attityd och inställning, hanterar du den här informationen på ett helt annat sätt.

FÖRSÄLJNING ÄR SERVICE
Michel har en framgångsrik idrottskarriär bakom sig. Han vet att balans, målmedvetenhet och framförallt passion leder till framgång.
Det har ingen betydelse om det gäller idrott eller yrkesliv. Konceptet är detsamma; att hjälpa kunden, både strukturellt och kulturellt – eller som Michel uttrycker det: ”Att vara ett föredöme på livets alla scener och bygga broar mellan människor.”
– Det spelar ingen roll hur långsiktiga och högtflygande planer företaget har om inte ledningen har med sig personalen.
Värdegrunden ska genomsyra hela företaget. Ju mer jag höjer dig som medarbetare, kund eller medmänniska desto bättre blir vårt möte och våra framtida relationer.
Samtidigt som jag säljer ditt varumärke säljer jag också mitt eget.
Försäljning är ingenting annat än service där kunden är i fokus.

EN SPJUTSPETS PÅ MARKNADEN
Förståelsen för försäljning har aldrig varit viktigare än i dag.
– Nutidens köpbeslut baseras på en känsla. En känsla som kommer ur kundens känslor kring ett varumärke men också från individer inom ett företag.
Det är sällan du vinner en affär enbart på att din produkt eller tjänst är så pass unik att ingen annan kunde konkurrera med den.
Och även om du är unik i dag, kommer du att ha en konkurrent i morgon.
Därför är det så betydelsefullt att marknad och försäljning agerar tillsammans, som en spjutspets, ute på marknaden.
Det kan vara helt avgörande för att ta hem den där jätteordern.

Vill du veta mer: www.vimentis.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa