Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 24 oktober 2017 - klockan 09:45

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag


Rita Platzer 2014-06-18


Annika Sund är marknadschef i familjeföretaget Leksands Knäckebröd grundat 1929. Men familjen har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden i Leksand i minst sex generationer. Leksands Knäckebröd har som utmanare till marknadsledaren utvecklat hela knäckebröds-segmentet och är idag Sveriges näst största tillverkare av knäckebröd och den i särklass största svenskägda med drygt 24 procent av knäckebrödsmarknaden.

Familjen Joon är företagare och entreprenörer med visionen att vårda en affärsidé och ett ansvar gentemot anställda och kunder nu och i framtiden.

Vi frågade Annika – dotter och syster till företagets ordförande respektive vd: Hur det är att vara marknadschef i det egna familjeföretaget? Hur kan man skilja på jobb och privat när man hela tiden har familjen runt sig? När byter man identitet från att vara marknadschef till att vara syster eller dotter – går det?

- Familjeföretag är annorlunda. Det kombinerar två världar - familjen och företaget. Detta kräver speciell uppmärksamhet av oss som driver den här typen av företag.

Mitt arbete som marknadschef ser jag som väldigt centralt, särskilt i ett familjeföretag. Det är jag som är ansvarig för företagets branding. Som jag ser det är varumärket hjärtat i verksamheten. Det ska vårdas och här vi ska berätta familjens historia. Något som vi verkligen gjort i vår senaste serie, Tre Kullor. Där går vi tillbaka till rötterna och berättar historien om familjens driftiga kvinnor som började baka vårt goda knäckebröd.

I vår familj där alla är enormt engagerade och vill vara med och tycka blir det här jobbet en extra stimulerande utmaning. Det gäller verkligen att kunna skilja på sak och person, när diskussionerna blir intensiva och alla vill hävda sin åsikt .

- Självklart är det en speciell situation att vara både anställd, syster, dotter och ägare. För att hålla isär alla dessa olika roller pratar vi oss samman så vårt gemensamma mål blir tydligt. Vi sätter upp regler, skapar vision och värdegrund. Det är oerhört viktigt att vi tre - far som är styrelseordförande, Peter som är vd och jag som är marknadschef - har ett gemensamt mål. Jag tycker vi har lyckats bra med det, säger Annika.

- Affärsplanen är än mer central i ett familjeföretag, lägg till värdegrunden, kulturen osv. Inte minst måste vi ha koll på hur vi reagerar i familjen. Det är noga med att alltid skilja på sak och person. På jobbet är jag marknadschef och Peter vd. Vid söndagslunchen är vi syster och bror. Det är utomordentligt viktigt att skilja på dessa två roller och sätta en tydlig gräns. Vi har satt den vid kontorsbyggnaden.

Respekt för klenoden
- Att vara med och driva ett så här gammalt familjeföretag kräver respekt både för företaget och traditionen. Det kan kännas lite betungande, men samtidigt väldigt inspirerande. Det är en rejäl utmaning att tänka på den fina klenod som mina förfäder grundat och som jag ska föra vidare till mina barn. Jag får helt enkelt inte misslyckas. Jag förvaltar den till nästa generation, ett lån att lämna vidare i ännu bättre skick. Det taggar mig, det är roligt och engagerande. Det känns både inspirerande och ansvarsfullt, säger Annika Sund.  

Annikas konkreta råd till en marknadschef i ett familjeföretag:
- Viktigt att alltid hålla sig till sakfrågan.
- Förankra dina idéer i ledningsgruppen
- Vision och mål ska vara gemsamma för hela familjen.
- Skaffa en extern styrelse - det har varit av stor betydelse för oss
- Family Business Network* - har varit till stor hjälp för oss


* Family Business Network FBN Sweden grundades 1996 och är den svenska underavdelningen i ett internationellt nätverk av 5 000 familjeföretag och forskare. Det svenska nätverket syftar till fördjupad kunskap om frågor som generationsskifte, ägarstyrning och samarbete inom familjen.
Mer om FBN hittar du här: http://www.fbn-sweden.se/om-fbn/


Rita Platzer 2014.06.16

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa