Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 24 oktober 2017 - klockan 09:41
Marknadscheferna Nr.2.2015

Det är det lilla i våra liv som räknas


2015-09-22


Vi håller hela tiden koll på våra siffror, våra målsättningar, personalens prestationer och kundrelationer. Vad händer med det där att stanna upp och bara andas en stund?

Jag tänker inte sitta här och säga hur jag tycker att saker och ting ska vara. Jag tänker faktiskt inte heller gnälla på smått som stort. Men jag har funderat på en sak.
Jag var väl en så där en fem år, det var sommar och vi var på landet. Det regnade rejält och min pappa, som älskar ljudet av regn, tog med mig upp till vindsloftet.
Där låg vi sedan, pappa och jag i kutterspånen, och tittade ut över vidderna (ja, utsikt vet jag väl inte, men det var i alla fall en gräsmatta och lite träd).
Där lyssnade vi på regnets smattrande medans min pappa läste sagoboken Jag vill inte sa Sara – för bara mig. Då stod tiden still.

NÄR JAG TÄNKER på detta minne och sen tänker på allt som händer runt omkring oss idag – varje dag – blir jag nästan mörkrädd.
Hjulen rullar fortare och fortare och vi hinner inte ens med att se nuet.
Vi håller hela tiden koll på våra siffror, våra målsättningar, personalens prestationer och kundrelationer. Vad händer med det där att stanna upp och bara andas en stund?
För när vi vill försöka ge råd och vägledning och dela våra tankar till andra så glömmer vi så lätt bort grunden i våra egna liv. Det som gör oss till den vi faktiskt har förmånen att få vara. Vi själva! Det är ju precis den människan vi är – och har blivit – idag!

I MIN VÄRLD handlar nämligen våra liv om det enkla som uppstår i en samhörighet.
Värmen man får av ett varmt handslag, en kram eller varandras närhet.
Och om någon faktiskt vill prata så lyssnar vi utan att döma. Så det är det lilla som räknas.
Det lilla leendet, en bekräftelse på att det en annan människa gör är viktigt och att vi är viktiga – för vår egen skull. Att vara en bra kollega som ger och ser, det är viktigt.
Hur hög chef man än är. Tänk på att små stjärnor lyser också i mörkret.
Så skäms inte över din historia eller ditt nu, den inspirerar ofta andra.

MÅNGA FÖRSUMMAR den lilla lyckan, medans de förgäves väntar på den stora.” Pearl S Buck 1892–1973 Fundera en stund på detta och gå sedan ut och ge lite glädje och hopp.
Det förtjänar du.

ÅSA TÖNNE
Ålder: 47 år.
Bor: Centrala Stockholm.
Gör: Driver sitt eget företag Springling Inspiration och kommunikation som populär föreläsare, projektledare och mentor.
Har nyss gett ut boken Jag gråter inte – det är bara tårarna som rinner.
Familj: Två barn, ny man och hans två barn.
Drivkraft: Känslan att jag kan få göra skillnad.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa