Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 18 december 2017 - klockan 06:09
Marknadscheferna, Nr 3, 2013

Elanders vill VÄXA I USA


PeO Axelsson 2014-05-07

Bild: Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Peter Thyrén gör det som många drömmer om att göra: Han jobbar utomlands för ett svenskt företag. Baserad i Acworth utanför Atlanta, har han som uppdrag att sätta fart på Elanders affärer i USA . Detta äventyr skulle han för allt i världen inte vilja gå miste om.

EN DEL ASSOCIERAR Elanders med telefonkatalogen, men det var länge sedan den försvann. Idag är företaget framförallt en global, grafisk partner till internationella företag. Det var egentligen en slump att Peter Thyrén hamnade i den grafiska branschen. Han utbildade sig till marknadsekonom på IHM.

– Jag trodde att jag skulle arbeta på en reklambyrå eller marknadsavdelning, men istället hamnade jag på ett tryckeri av en tillfällighet och fick istället reklambyråer och marknadsförare som kunder, berättar han.

Peter började 1992 på Götene Tryckeri där han fick sin grundläggande grafiska utbildning. Därefter jobbade han på Strokirk-Landströms Tryckeri innan han 1997 köpte Skövde Offset tillsammans med en kollega. Det drev han framgångsrikt tills det 2004 köptes upp av Elanders. Då fick Peter jobb som försäljningschef och därefter som VD för Elanders i Falköping. De senaste tre åren i Sverige var han marknads- och försäljningschef för Elanders i Sverige och Polen.

DEN FÖRSTA MARS i år började han tjänsten i USA, som Vice President för Elanders USA. Uppdraget är att få Elanders att växa i USA. Atlantaområdet är, påpekar Peter, ett av de mest intressanta tillväxtområdena i USA. Det rankas som USA:s sjätte viktigaste ekonomiska centrum och hamnar på 15:e plats i hela världen*. Många utländska bolag etablerar sig här, då det är gynnsamt såväl ur skatteoch kostnadshänseende som vädermässigt. Dessutom är Atlanta en viktig kommunikationsknytpunkt när det gäller tågtrafik och motorvägar och med världens mest trafikerade flygplats.

Atlanta är bland annat känt för företagen Coca Cola och CNN och för att sommar-OS anordnades här 1996. Medan Detroit är staden för amerikansk bilindustri, är det i delstaten Georgia, där Atlanta ligger, som många europeiska och asiatiska bilföretag är etablerade. Därför är det inte förvånande att Elanders USA bland annat satsar på att växa mer med kunder inom fordonsbranschen.
– Planen är att vi ska växa både organiskt och genom förvärv.

DEN GRAFISKA BRANSCHEN i USA påminner om den i Sverige. Traditionellt tryck minskar, men digitalt växer.

– En skillnad är att Elanders är marknadsledande i Sverige, medan vi är en liten aktör här med stora tillväxtmöjligheter. De konkurrensfördelar företaget har hemma i Sverige är annars ungefär samma i USA, nämligen att vara en av få leverantörer som kan leverera tryck i flera världsdelar. De erbjuder samma mix av tjänster, både traditionellt tryck och avancerade IT-lösningar och förpackningar. Idag jobbar 25 av 200 personer i USA bara med IT.

– Vi tror mycket på våra produkter inom e-commerce och vi har också förvärvat bolag inom B2C som levererar olika fotoprodukter och personligt tryck på till exempel tröjor och tapeter. Där har vi ett nytt ben att stå på. Men den stora skillnaden ligger istället, menar Peter, i hur man gör affärer. I USA är människor mer artiga och positiva. Det är till exempel inte ovanligt att han får ett handskrivet brev från en leverantör som tack för mötet. Men det är på gott och ont, man får lära sig spelreglerna.

– Ibland kan jag tycka att allt låter jättebra, men så händer ändå ingenting, kommenterar han angående hur man kan misstolka signaler och tro att en affär i stort sett redan är i hamn.

I USA ÄR DEN sociala biten viktigare, saker tar längre tid. Men när man väl talar affärer är det rakt och professionellt. Att vara chef i USA är inte heller samma sak som hemma i Sverige.

– Här vill man gärna informera chefen om allt. Många är ängsliga för att fatta egna beslut och vill gärna förankra allt hos chefen först. Därför får chefen många mail ...

Samtidigt tycker Peter att det kan vara svårt att veta vad medarbetarna egentligen menar eftersom folk har svårare att vara raka och föra fram en ärlig åsikt. I varje fall om den är negativ. En anledning är förstås de tuffare anställningsvillkoren, men också en önskan att alltid vara artig. Och det uppfattas inte artigt att ha en åsikt som är tvärt emot. Peter som är van vid en rak dialog får jobba på att få det här också, att få det förtroendet från medarbetarna.

Men det som är positivt vill man däremot gärna ska märkas.
– Amerikaner firar gärna sina framgångar. Och det är mycket viktigt att synas, både i jobbet och privat. Peter tycker att det är ett fantastiskt roligt land att jobba i och att den positiva mentaliteten ger energi.

– Det är inte lagom som hemma, utan folk har en vinnarinstinkt och är inte rädda för att visa det, säger han.

På frågan om det finns något han verkligen skulle vilja hinna göra i livet svarar han utan en sekunds tvekan:
– Det jag gör just nu! Att jobba utomlands. Det är en fantastisk utmaning mitt i livet.

OM Peter Thyrén
Ålder: 44 år.
Familj: Fru Marielouise, dottern Hannah, 7 år och sonen Alexander, 5 år.
Utbildning: Marknadsekonom från IHM.
Bor: Acworth utanför Atlanta (där finns både bostaden och Elanders kontor).
Fritidsintressen: Inte mycket fritid just nu. Annars golf, fiske och båtliv, samt att umgås med familjen förstås.
Läser: Mycket! Allt från historia till självbiografier och deckare. Just nu Patrik Sjöbergs Det du inte såg. Nästa blir en bok om det amerikanska inbördeskriget.

OM Elanders
Grundat 1908, huvudkontor i Mölnlycke, utanför Göteborg.
1 900 medarbetare i nio länder, varav drygt 200 arbetar i USA.
3 000 kunder i 30 länder.
Drygt 1,9 miljarder kronor (2012) i omsättning.
Produktionsanläggningar i nio länder på fyra kontinenter.

OM Elanders i Atlanta
Grundat 1972, ingår i Elanders sedan 2008.
Omsättning: 12–13 miljoner dollar.
55 anställda.
Utval av kunder: AT&T, Mercedes, BMW, Porsche, Cox Media Group, Volvo.
Elanders har ytterligare ett bolag i USA: Midland Information Resources i Davenport, Iowa.



Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa