Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 21 oktober 2017 - klockan 15:55
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE


LINDA SWARTZ/RIVISTA 2014-05-07

Bild: Bildbyrån: Niklas Larsson, Form: RIVISTA

Hon är närmast besatt av människor och deras berättelser. Därför är det inte så konstigt som det först kan verka att Erika Björnesparr tog steget från skådespelare till marknadschef på Skandinaviens största installationsföretag.

ERIKA BJÖRNESPARR TAR emot på Bravidas huvudkontor. Det fyller ett helt hus precis vid E4:an i Västberga söder om Stockholm. När hon i korta ordalag ska beskriva vad det är Bravida gör, visar det sig vara lätt.

– Vi kan göra vadsomhelst. Nej, men skämt åsido: Det är en av mina utmaningar att lyckas paketera oss och allt det vi gör och skapa en enhetlig ton, säger Erika Björnesparr. Alla de där sakerna Bravida gör faller in i en kedja: Planering, design, installation och efterföljande service av fastighetsteknik som el, ventilation, värme, larm- och sprinklersystem och så vidare. Det som utmärker Bravida är att företaget, trots att det är både stort och rikstäckande, har en tydlig förankring i det lokala.

– Tjusningen tycker jag är att Bravida har en så stark entreprenörsanda, men via en trygg gemensam plattform. Det är såklart också en utmaning från centralt perspektiv när mycket av ansvaret vilar lokalt. Det är viktigt för mig att ha en bra relation till cheferna där ute, säger Erika Björnesparr.

HON BÖRJADE ARBETA i huset vid motorvägen för fyra år sedan. Då var hon nyutexaminerad marknadskommunikatör och fick jobb direkt på Bravidas affärsområde TSM, som står för Technical Services Management. Att hon skulle hamna just där framstår som lite oväntat med tanke på att hennes bakgrund var en kandidatexamen i religionsvetenskap och en passion för skådespeleri.

– Jag skaffade min utbildning som skådespelare genom att engagera mig i Spegelteatern, en fristående teater i Stockholm. Sedan startade jag tillsammans med två killar en egen fri teatergrupp i Eskilstuna, säger Erika.

Varför just i Eskilstuna?
– Vi gjorde en marknadsundersökning, faktiskt. Vi kollade kulturklimatet och var vi skulle kunna få ett bra samarbete med kommunen. I tre år drev vi teatern. Det var roligt och utvecklande, men egentligen alldeles för jobbigt. För att få ihop ekonomin under teateråren jobbade Erika med ”allt”, som hon uttrycker det. Den röda tråden i jobben visade sig vid en tillbakablick vara just kommunikation. Erika närmade sig de trettio och började fundera på hur livet som kollektivboende teaterentreprenör skulle gå att kombinera med familj. Slutsatsen blev att plugga marknadskommunikation på Stockholms universitet. Och så är vi framme vid Bravida.

– Chefen på TSM, där jag började, anställer mycket medvetet medarbetare med olika bakgrund och tror på att det är lönsamt. Jag är glad att han vågade satsa på mig, annars hade jag nog fått leta jobb längre, säger Erika.

SENARE AVANCERADE HON till positionen som marknadschef för Bravidas största division: Stockholm. Där arbetar hon framför allt med att synliggöra allt som ”bravidianerna” åstadkommer inom divisionen, både internt och externt.

– Oavsett var man befinner sig i organisationen är det viktigt att kunna svara på frågorna: Vem är jag?, Hur vill jag framstå? samt Hur uppfattas jag av kunderna? Jag ser det som tre bubblor som är centrala i all kommunikation, säger Erika.

Hon framhåller att ett företag måste förstå sin omvärld och dess behov för att kunna göra rätt saker. Som marknadschef ska hon inte bara kommunicera vilka tjänster Bravida kan erbjuda, utan också plocka upp idéer till nya tjänster. Dessutom har hon i uppgift att skapa stolthet och vi-känsla internt. Erika Björnesparr hoppas kunna bidra till att Bravida blir ännu mer av ett föregångsföretag.

– Vi är vana att svara på förfrågningar om uppdrag, men jag skulle vilja att vi blir ännu mer proaktiva. Vi är marknadsledande och som sådana är det viktigt att föreslå en riktning och bidra till branschutvecklingen. Vi kan ju exempelvis göra avgörande och lönsamma energibesparingar. Då är det viktigt att vi faktiskt berättar det för våra kunder. Det är också vårt ansvar som marknadsledare att föreslå lösningar som kunderna inte hade förväntat sig.

PÅ BRAVIDA, PRECIS som på många andra företag i branschen, sköts sälj av chefer och montörer som är ute bland kunderna. – Våra servicemontörer – och det arbete de utför – kommer nog även i framtiden att vara vår viktigaste säljkanal, men jag arbetar för att förstärka systematiken kring marknad och sälj. Alla är överens om att vi har en potentiell jättemarknad att hugga in på, säger Erika.

Så hur var det egentligen med den där självklara kopplingen mellan skådespeleri och marknadsföring av ett teknikföretag?

Erika förklarar:
– Min drivkraft har alltid varit att ta reda på vad som händer med människor. Att förstå varför en människa fungerar som hon gör och ta fram hennes berättelse. Jag tycker att karaktärsarbetet som skådespelare och marknadsarbete är ganska lika. Du plockar upp berättelser och förmedlar dem, helt enkelt.


OM Erika Björnesparr
Ålder: Snart 41 år.
Bor: Södermalm.
Familj: Är ”lyckligt ogift” med sin sambo. De har två barn.
Gör på jobbet: Tillförordnad marknadschef för Bravida division Stockholm. Kommunicerar internt och externt på papper, digitalt och via Bravidas Facebooksida.
Gör på fritiden: ”Motverkar kroppens förfall, men jag tränar bara sådant jag tycker är roligt.” Gillar att resa och tar ibland sånglektioner för en av Sveriges främsta jazzsångerskor.

OM Bravida
Sveriges (och Skandinaviens) marknadsledande företag inom fastighetsinstallationer och dito service. Har verksamhet på 150 orter i Sverige, Norge och Danmark. 

Omsättning hela koncernen 2013: 11 080 MSEK
Resultat: 600 MSEK 
Anställda: 7 967 personer 

Omsättning division Stockholm 2013: 2 144 MSEK
Resultat: 103 MSEK 
Anställda: 1 248 personer. 

Stora projekt för division Stockholm: Nya Karolinska i Solna, Norra länken samt Facebooks anläggning i Luleå som är ett gemensamt uppdrag med Bravida division Nord. Ÿ

Slogan: ”Vi ger fastigheter liv.”

LINDA SWARTZ/RIVISTA


Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa