Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 17 december 2017 - klockan 22:38
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.


PeO Axelsson 2017-04-09

\

"Jag hoppas kunna ge några tankeställare och fortsatt tro på människan som den eviga problemlösare hon redan i tusentals år visat sig vara"



Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare än vi tror att komma till rätta med både kvardröjande fattigdom och klimathotet. Det hävdar Rune Westergård i boken ”Ett jordklot räcker”.

RUNE WESTERGÅRD, I Vasa i den svenskspråkiga delen av Finland, har ägnat de senaste åren till att forska i framstegens mekanismer. I hemmet finns hyllmeter av böcker i ämnen som berör hållbar utveckling och teknologisk evolution. Jag har arbetat med miljö- och energiteknik i både rika och fattiga länder i 30 år, så det är inte så konstigt att jag ofta funderat på frågan om hållbar utveckling. För några år sedan sålde han teknikkonsultföretaget CITEC, som han grundat, med 1 200 anställda i elva länder. Jag fick plötsligt tid över och händerna fria för forskande och skrivande, säger han.

Jag blev allt mer fascinerad av att studera och gräva i teknologisk evolution och framstegens underliggande drivkrafter. Det blev bok ”Ett jordklot räcker” utgiven hösten 2016. Nu får jag glädjande nog också möjlighet att dela med mig av detta, som en av föreläsarna på Marknadschefskongressen i november. Jag skall också berätta om varför jag tror att företagen har en mer hållbar verksamhet än dom själva insett.

FRÅN STENYXA TILL MOBIL
Den teknologiska evolutionen har varit sammanvävd med den mänskliga sedan urminnes tider. Under senare tid har den allt snabbare förändrat vår vardag. Internet, datorn och mobiltelefonen har gått igenom otroliga utvecklingsfaser under 25 år. När mobiltelefonen kom skälldes den för ”yuppienalle” – en leksak för välbärgade vita unga män.

Idag är mobilen ett billigt superverktyg som gör tillvaron tryggare och enklare för miljoner fattiga kvinnor i hela tredje världen. Fundera förresten på vad som hänt om vi skulle anammat delningsekonomin och byggt fler telefonkiosker istället för mobiler på 1980-talet. Konsumtion är en av urkrafterna bakom utveckling och framsteg, säger Rune.

ENDAST BOSTADSLÖSA VEGANER HAR TILLRÄCKLIGT LITET FOTAVTRYCK
I sin bok driver Rune Westergård flera teser som går på tvärs mot etablerade uppfattningar inom dagens resurs- och miljödebatt. En av teserna är att det är omöjligt att snåla sig ur klimathotet genom att dra ner på konsumtionen: Vi brukar prata om ”ekologiska fotavtryck” och illustrera det med att minst tre jordklot behövs om alla i världen konsumerade som vi gör i Norden. Men om man tittar närmare på den beräkningen visar det sig att endast bostadslösa veganer lämnar ett tillräckligt litet ekologiskt fotavtryck, säger Rune Westergård.

ATT KÖPA NYTT ÄR KLIMATSMART
Vi kan inte rädda världen från klimathotet genom att minska bilkörandet, flyga mindre eller äta mindre kött. En sådan livsstilsförändring skulle motverka sitt syfte – minskad konsumtion betyder att teknikskiftet mot smarta lösningar går långsammare. Medelklassen i världen ökar enligt EU:s prognoser från 1,9 miljarder för några år sedan, till hisnande fem miljarder år 2030. När dessa miljarder människor skaffar kylskåp år 2030 kommer de att kunna köpa klimatsmarta modeller som förbrukar cirka 75 procent mindre energi än kylskåpen gjorde 30 år tidigare.

Att använda så lite energi och material som möjligt är inbyggt i marknadsekonomins logik. Det är därför bilar hela tiden blir allt lättare och bränslesnålare, och det är därför förpackningar och verktyg idag väger en bråkdel jämfört med för några årtionden sedan. Den här bantningskuren är inte ordinerad av miljöpolitiken utan den är en effekt av marknadsmekanismernas naturliga styrmedel – nämligen mer funktion för mindre pengar.

FRAMTIDSTRO GER HANDLINGSKRAFT
Det är viktigt att inte måla framtiden i allt för svarta färger, anser Rune Westergård. Han är alls ingen ”klimatförnekare”, men påpekar att det är lika nödvändigt att visa på möjligheterna som på hoten för att inte skapa handlingsförlamning. Med mina budskap vill jag visa på den oerhört rika källa av olika lösningar som vi människor har att ösa ur för att lösa kvardröjande fattigdom och miljöproblem.

Ambitionen har varit att förmedla det begripligt för alla, inte bara de teknikkunniga. Jag hoppas kunna ge några tankeställare och fortsatt tro på människan som den eviga problemlösare hon redan i tusentals år visat sig vara, säger han.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa