Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 18 oktober 2017 - klockan 09:12
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Daniel Vandor 2015-09-15


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att svensk handboll ska få en ny storhetstid – och att landslagen ska få slåss om medaljerna på hemmaplan.

Det har gått sex år sedan Stefan Lövgren lade handbollsskorna på hyllan. Efter elva framgångsrika år i Tyskland bestämde han sig för att flytta hem, men handbollen släppte han aldrig taget om.
Eller rättare sagt, handbollen släppte inte taget om Lövgren. Han hade redan börjat arbeta som expert på TV4 och efter flytten hem började han att arbeta som instruktör på ett handbollsgymnasium i Uddevalla – trots att han tidigt bestämde sig för att inte bli tränare.
– Jag var färdig med att vara borta varje kväll och helg, det oerhört inrutade sättet jag hade levt på. Det var faktiskt skönt när jag slutade spela och man fick en vanlig arbetsrytm, säger Lövgren.

Efter att Sverige stått som värd för VM på herrsidan 2011 – ett mästerskap som blev en succé såväl sportsligt som ekonomiskt – fick Lövgren en förfrågan om att bli vd för Svenska Handbollslandslaget AB.
– Kraven på organisatören av ett internationellt mästerskap är i dag så höga att ett förbund går på knäna om man ska göra det samtidigt som den normala verksamheten ska skötas.
Det här var första gången i Sverige som inte förbundet organiserade och genomförde ett mästerskap, utan det gjordes i bolagsform, helägt av förbundet men med separat kompetens för stora event och efter framgångarna bestämde man sig för att fortsätta att ha ett bolag som driver de frågorna, och jag fick frågan.

Beslutet att tacka ja var inte svårt att fatta, men Lövgren lät det ändå smälta in ett tag.
– Jag hade stor respekt för allt som en sådan roll skulle innebära. Att leda en verksamhet som ska utvecklas, det hade jag inte gjort i den omfattningen.
Men jag är glad att jag sa ja, och jag är glad för den stöttning jag fått längs vägen.
I början var rollen tvådelad, där en del var att vara sportsligt ansvarig för i första hand seniorlandslagen och där den andra delen var att driva bolaget kommersiellt.
– Till slut blev det ohållbart, på ett positivt sätt. Båda organisationerna utvecklades starkt och från och med i januari i år har jag enbart ansvar för den kommersiella delen.
I dag är uppdraget enkom marknadsmässigt, med alla rättighetsfrågor, arrangemang och sponsorer.

STEFAN LÖVGREN VAR långt från den naturliga handbollstalangen. Medan de flesta andra i ”Bengan Boys” – killarna som under Bengt Johanssons ledning blev ett av Sveriges mest framgångsrika och populära landslag genom tiderna – tog vägen via ungdoms- och juniorlandslag slog Stefan Lövgren igenom sent.
När det överraskande VM-guldet 1990 spelades hem hade Lövgren inte ens debuterat i elitserien. Vid det andra guldet, i EM 1994 fick han sitt stora genombrott. Och efter OS-silvret i Atlanta 1996 tog han över som lagkapten, 26 år gammal.

Varför föll valet på dig?
– ”Bengan” kanske inte bara såg något i mig, utan såg något som behövdes för laget.
Det fanns massvis med ledargestalter, många som är starka ledare i dag, och jag blev en brygga mellan de äldre och yngre.
Men jag tror och hoppas att han såg min inställning som en stor tillgång, min vilja att aldrig ge upp oavsett vad det stod i matcherna, säger Lövgren, som de kommande åren fick lyfta så många bucklor att han tappade räkningen.
Som landslagskapten ledde han Sverige till segrar i EM 1998, VM 1999, EM 2000 och EM på hemmaplan 2002, Sveriges senaste guld på ett seniormästerskap.
Tolv gånger, elva gånger som lagkapten, har han dessutom blivit svensk eller tysk mästare. Lägg därtill segrar i Champions League, EHF-cupen, tyska cupen, tyska supercupen så inser ni att han hade kunnat öppna en guldbutik när karriären tog slut.

I DECEMBER NÄSTA år spelas damernas EM i Sverige, det första mästerskapet som Stefan Lövgren har arbetat med att få till Sverige. Lövgrens kontrakt går ut ett år senare.
– Från början sa vi två år för att se om det var hållbart för förbundet och för svensk handboll. Nu har jag kontrakt till 2017, men sen ska vi arrangera EM på herrsidan 2020 och vi söker VM 2023 för herrar tillsammans med Polen, något som avgörs i november.
Med tanke på det vill jag gärna jobba vidare med de mästerskap som man själv ansvarat för att få hit.

Hur viktigt är det för Sverige att arrangera internationella mästerskap?
– Det är oerhört viktigt ur flera olika aspekter. Svenska Handbollförbundet har uttalat att Sverige ska fortsätta att söka mästerskap för att få handbollen i rampljuset, vilket i sin tur ökar intresset för sporten och ger positiva möjligheter till nyrekrytering av ungdomar och nya kommersiella möjligheter. Sedan finns det en ekonomisk uppsida med det också om man gör ett bra jobb. Det senaste mästerskapet i Sverige gav ett överskott på mer än 20 miljoner kronor.

Hur mycket betyder ditt kontaktnät i ditt jobb?
– Jag tror att mitt kontaktnät hjälpte mig mer när jag arbetade med de sportsliga frågorna.
Nu har jag börjat bygga upp ett nytt kontaktnät vad gäller den marknadsmässiga sidan och vet var jag har människor när jag behöver hjälp och tips.
Det är klart att det är en förmån att bland annat ha en så framgångsrik näringsledare som Hans Vestberg (vd och koncernchef för Ericsson) som ordförande och Anders Nissen (vd för Pandox) som mentor i olika frågor.
Dessutom har vi Jan Wifstrand i organisationen som är oerhört duktig i mediala frågor. Jag är fortfarande nykomling i det här, men lär för livet.

Hur svårt är det att sälja in handbollen?
– Det är svårt ur den aspekten att det är långa processer när det handlar om rättigheter och partnerskap, men det är med en oerhörd stolthet som jag pratar om svensk handboll och våra värderingar.
Förbundets strategi är att handboll ska vara för alla och vi har fått se handbollen som första förbund i Pridetåget, vi har stöttat ett svenskt lag i Euro Games, vi har vunnit silver i Special Olympics.
– Det är inte bara att sälja en skylt i dag, det handlar om så mycket mer. Man ska matcha ihop rätt värderingar, man måste leva tillsammans för att utveckla ett partnerskap med både stora och mindre företag.
Vi har arbetat målmedvetet och har en ny varumärkesplattform som vi och våra partners vill stå för. Vi jobbar mycket med orden äkta, nära och modig. Vi vill våga visa hur det faktiskt är, vi vill att det ska vara äkta. Och vi vill låta handbollens partners och fans komma närmare landslaget än vad något annat landslag gör, skapa något unikt.

Stefan Lövgren
Ålder: 44.
Familj: Frun Ann-Sofie, barnen Linus, 15, och Thea, 12.
Bor: Villa i Kungälv.
Yrke: VD med marknadsansvar för Svenska Handbollslandslaget AB.
Karriär som spelare: Skepplanda BTK (–1990), Redbergslids IK (1990–1998), TV Niederwürzbach (1998–1999), THW Kiel (1999–2009). Meriter i urval: VM-guld 1999, EM-guld 1994, 1998, 2000, och 2002, OS-silver 1996 och 2002, VM-silver 1997 och 2001, VM-brons 1995, bragdguldmedaljör 1998, fem SM-guld, sju tyska ligatitlar, en Champions League-titel, årets handbollsspelare i Sverige tre gånger, 268 landskamper (1 138 mål).

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa