Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 20 oktober 2017 - klockan 10:46
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


PeO Axelsson 2017-04-08

Bild: Lars Ardarve

Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing, som är en av föreläsarna på Marknadschefskongressen i höst. Där kommer hon bland annat att prata om forskning inom den digitala handeln.

Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR) på Högskolan i Borås är ett forskningsinstitut som är lite annorlunda. En mötesplats där handelsföretag bland annat kan dra nytta av en forskningsmiljö där nya affärsidéer kan utvecklas och digitala komplement testas. På plats finns också ett forskningslabb, uppbyggt som en butik med syftet att utveckla framtidens handel – oavsett om den är digital eller fysisk.

GRUNDAREN AV SIIR Malin Sundström, som redan 2007 skrev en avhandling om den växande e-handeln, har arbetat där sedan starten 2012. Hon forskar om konsumenters köpbeteenden, attityder och drivkrafter och hennes specialområde är den digitala handels utveckling och konsekvenserna för framtidens köpbeteende. Det hon har sett de senaste åren är att konsumenterna tvingat fram en utveckling.

– För tio år sedan trodde ingen att e-handeln skulle kunna hota den traditionella handeln. Nu har handelsföretagen tappat kontrollen över utvecklingen och blivit tvingade till nya innovationer och lösningar. Inom ett par år måste företagen ta tillbaka det kommandot, säger Sundström.

– Handeln är traditionellt väldigt gammaldags, men den marknadskompetens som i dag finns på många företag är bra. Men det byggs modeller som inte fungerar.

HON TROR INTE att enbart det grundläggande i handeln, där det sker ett utbyte mellan köparen, som kommer med pengar, och säljaren, som levererar en vara, kommer att vara vägen till lyckade affärer i framtiden. – Företag kommer i längden inte att vara lönsamma på att bara sälja en enda sak, utan att andra värden måste byggas på med andra värden som förlängt produktansvar, lojalitet och känslan av gemenskap, säger hon och väcker också en intressant tanke: – I affärer mellan två företag, kan man ta bort pengarna och varorna? Tänk om företagen i stället kan byta idéer?

SUNDSTRÖM KOMMER UNDER Marknadschefskongressen i höst att föreläsa om forskning inom digital handel. Vilka punkter kommer du att trycka extra mycket på? – Kundlojaliteten i den digitala världen är en aspekt jag kommer att prata om, sedan hur man som marknadschef alltid kan se till att han alltid har idéer och att man måste ha en bra struktur på dem. Sedan kommer jag nog också att tala om att innovation handlar om att tänka jämt och att man återkommande behöver ta till vara på idéerna.

Malin Sundström ansvarar för en välbesökt blogg som handlar om handelsforskning, konsumtion, affärsmodeller, handelsutveckling och mycket annat. 

Länk till bloggen: www.retailingresearch.blogspot.com 

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa