Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 08:17
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Tema: Entreprenörer)

Från regn i Göteborg - TILL SOLEN I GREKLAND.


PeO Axelsson 2018-04-15


>> du kan själv välja var ditt skrivbord ska stå!

Strand, turkost vatten och ljudet av havets vågor. Det är inte bara vackert. Det får oss att må bra också. Människor som älskar stranden mår bättre och jobbar bättre, detta bevisas av flera forskare sedan många år tillbaka. Något som Elwira Kotowska och Elias Johnsson från Göteborg tror och vill ta vara på, ett par entreprenörer (55+) med visioner och mål.

Elwira Kotowska (projektledare) och Elias Johnsson (verksamhetskonsult) drömde sedan 2014 om ett liv i solen som kan kombineras med deras arbete. Elwira, född i Warszawa och inflyttad till Sverige 1991, har en riktig entreprenörssjäl och en kosmopolitisk inställning till livet och boende. Elias, född i Aten och inflyttad till Småland 1968, har lite mer pragmatisk inställning till verkligheten. Efter tre års planering och förberedelse styrde de i december 2017 bilen mot sin drömplats: Grekland, Peloponnesos och det vackra Maniområdet.

NI SÅLDE ALLT NI ÄGDE OCH BARA RUSADE IVÄG? DET ÄR GANSKA VÅGAT BESLUT?
– Rusade och rusade, det var en grundlig planering bakom, det är ju mitt yrke. Vi lade det som treårsprojekt och var tydliga med det som ska komma ske både mot familj, vänner och affärsbekanta.
– Vi har generellt inte definitiva och slutliga tryggheter i livet. Med min Excel så vågar jag påstå att jag har koll på läget. Det är ju det som jag är bäst på!

ELWIRA OCH ELIAS berättar att många av deras vänner och familjemedlemmar trodde att det “går över”, andra att de kanske skulle avvakta tills “ekonomin där nere bli stabilare” och att det skulle vara klokare att vänta tills de är glada pensionärer.
– Ett sådant beslut kräver att man utvärderar hur relationerna ska utvecklas i framtiden. Alla våra familjemedlemmar bor i olika städer och länder. Vi träffas ett par gånger om året dock alltid något hastigt och kort vid varje tillfälle.
– Hur blir det framöver? Det visuella behovet fixas lätt via videotjänster och jag är övertygad att längre besök kommer att öka kvalitén på våra relationer. Förstärka och fördjupa.

VARFÖR VALDE NI GREKLAND OCH PELOPONNESOS?
– Grekland var för oss ett självklart val: Elias har grekisk bakgrund och jag är uppväxt i ett land som har en förkärlek till den anrika grekiska historien och kulturen.
– Och det var också klart att det bli fastlandet för ingen av oss är all inclusive-fantast och skulle vilja bo i ett område med alldeles för många turister.

PARET BERÄTTAR ATT man behöver vara vaken under resor som görs innan flytten och träffa andra likasinnade landsmän eller greker i Grekland. Det är viktigt att skapa ett nätverk innan man flyttar, kolla på de sociala medier man själv är verksam i: vilka som har gjort det och hur de har gjort det.
– Både jag och Elias har med oss uppdrag som vi kan jobba remote med men vi har även ett projekt under utveckling: Husigrekland.se som vänder sig mot både privatpersoner och företag samt andra entreprenörer.

DE BÅDA BRINNER för flexibla arbetsplatser och tror att digitalisering öppnar upp för en arbetsmarknad där gränserna mellan fritid och arbete suddas ut. Även kompetensutveckling och kurser borde erbjuda destinationer och utbildningsformer där finns tid för eftertanke.
– Att jobba på distans och remote är inte längre något som bara den yngre generationen kan göra. Du behöver inte kalla dig för en digital nomad om du vill jobba i 6- 8 månader utanför ditt kontor! Du får vara 55+ som vi är och jobba med annat är resereportage!
– Vi alla behöver kompetensutveckling för att klara framtiden men utbildningsformer borde ses över. Hur annars hinner vi omsätta den nya kompetensen i praktiken när man behöver gå till kontoret dagen efter?

MED HUSIGREKLAND.SE KONCEPTET vill de erbjuda projektledning och research i Peloponnesos och Messinia för de företag som vill hitta kombinerade semester- och jobbställen för egna anställda och för de entreprenörer som letar efter attraktiva kursdestinationer.


VILL DU VETA MER OM KURSER ELLER CO-WORKINGPLATSER I GREKLAND OCH PELOPONNESOS
Kontakta Elwira Kotowska på info@husigrekland.se eller 0046-703247949
www.husigrekland.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Tema: Entreprenörer)

Från regn i Göteborg - TILL SOLEN I GREKLAND.


>> du kan själv välja var ditt skrivbord ska stå!


Strand, turkost vatten och ljudet av havets vågor. Det är inte bara vackert. Det får oss att må...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Andreas Carlsson - Från idé till succé

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef

»Integritet förutsättning för demokrati«

Tänk om! Hela tiden!

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa