Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 18 december 2017 - klockan 15:42

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Peter Lindecrantz 2015-05-06


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina ögon, magisk ryggsäck, så var jag såld. Det blev inte sämre av att se Carl Lewis vinna fyra guld i friidrott inför en fanatisk hemmapublik. Varumärket OS var laddat med både spänning och glädje och inne på olympiastadion tävlade de bästa idrottarna från världens alla hörn. Inget varumärke var starkare än OS och drömmen om att en gång själv få tävla mot de bästa i världens största tävling var född.

Det är först idag jag förstår att det var så mycket mer än det idrottsliga jag föll för. Jag har nog alltid varit lite av en sucker för varumärken som är laddade med kombinationen glädje och resultat. Detta hänger med mig även idag. Attityden i varumärket är för mig helt avgörande för dess attraktionskraft.

Idag sitter jag i HiQs ledningsgrupp och jobbar som marknads- och informationschef. HiQ är ett IT-konsultbolag med 1400 medarbetare i Norden och Ryssland. Vi är ett av de starkaste varumärkena i vår bransch och när vi mäter vårt varumärke bland kunder och anställda, så står även vi för resultat i kombination med glädje. Styrkan i varumärket gör bland annat att många av de bästa i branschen söker sig till oss och att vi i år utsetts till ett av Sveriges Karriärföretag.

16 år efter den häftiga invigningen i L.A, tävlade jag i längdhopp inför över 100 000 åskådare på Olympiastadion i Sydney. Även om jag inte vann någon medalj, så var upplevelsen precis så där magisk som jag hade föreställt mig. Att jag sexton år innan hade format en vision om att en dag delta i ett OS var nog inget jag egentligen förstod då. Vad det handlade om var att jag hade tillåtit mig själv drömma – drömmar som sedan ledde till handlingar. Jag anmälde mig till den lokala friidrottsklubben, började träna och tävla och hoppade lite längre för varje år. Drömmen och visionen fanns där hela tiden – i medgång och motgång.

Allt fler företag förstår vikten av att ha en vision och mening i vad de gör. Detta bidrar till vår motivation. Få har väl idag missat Simon Sineks hyllade TED talk om ”why”. Vad vi gör är viktigt, men varför är det som verkligen skapar mening för kunder och anställda. Mitt ”why” inom idrotten var tydligt och skapade en mening av hårt arbete varje dag. För det är inte kul att till exempel springa intervaller i regntungt Borås en måndag i november. Men med en tydlig mening och riktning tillsammans med en engagerad tränare och ett grymt team runt sig, så funkar det. Det kan till och med bli kul.

På HiQ säger vi att ”simplicity is the new innovation”. Att förenkla människors liv och göra världen lite bättre är vårt ”why”. Att vi på HiQ idag kan göra de mest högteknologiska lösningar som finns tas idag mer eller mindre förgivet. Bevisföringen och syftet är alla de fantastiska case som visar på hur vi förenklar. Som till exempel när vi underlättar för parkvakter i Kenya att övervaka utrotningshotade djur eller när vi hjälper fordonsindustrin med aktiva säkerhetssystem som varnar bilföraren innan olyckan är framme.

Som kommunikatör blir det allt viktigare att skapa ett relevant innehåll som visar vad företaget står för och vad meningen med verksamheten är. Identiteten har aldrig varit viktigare. Ta till exempel Google. Det är enklare att idag säga vad Google står för än vad de faktiskt gör.

Än idag fascineras jag av killen som flög in på OS-arenan 1984. Jag vill fortfarande ha den där ryggsäcken och kunna flyga. Jag vill alltid våga drömma och vill att min omgivning ska göra detsamma. Drömma om framtiden – vart vi vill ta oss och tro att ingenting är omöjligt. Resan är en del av målet och att kommunicera vart vi är på väg och varför vi finns till har aldrig varit viktigare. Marknadschefer och kommunikatörer har här en väldigt viktig roll i företag för att skapa mening. Drömmen om framtiden har aldrig varit mer spännande!

Peter Häggström Lindecrantz, Marknads- och Informationschef på HiQ peter.lindecrantz@hiq.se

Information
Jobbar som: Marknads- och Informationschef på HiQ
Bor: I Stockholm, kommer ursprungligen från Borås
Idrottsliga meriter: Hoppat 8.07 meter i längdhopp, sprungit 100 meter på 10.30. 6 SM-guld i längdhopp
Övrigt: Flitigt anlitad föreläsare och moderator, jobbat som expertkommentator på Sveriges Television

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa