Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 22 september 2018 - klockan 16:45
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.


Daniel Vandor 2017-12-17

Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och grupper som Britney Spears, Bon Jovi, Westlife, Celine Dion och Backstreet Boys, men är kanske mest känd i Sverige för sina år som jurymedlem i Idol.

De senaste åren har Andreas Carlssons liv tagit en annan riktning. Musiken är fortfarande den centrala delen i vardagen, men han har flyttat sig till både teater och filmscenen.

Förra året komponerade han Paramour för Cirque Du Soleil, den första produktionen någonsin som specifikt tagits fram för Broadway, dessutom har han fått kontrakt på sin första tv-serie, med svindlaren Lou Pearlman, mannen bakom pojkbanden N’Sync och Back Street Boys, som centralgestalt. Nu är han aktuell med musikalen The Greatest Showman på Sands Casino i Kina, en produktion som även blir film i slutet av nästa år.

Andreas Carlsson behöver i alla fall inte oroa sig för att vara sysslolös – och då har vi inte ens nämnt hans uppdrag som motivationsföreläsare, investerare i startupbolag, styrelsemedlem och skolgrundare. – Jag har börjat min andra livsresa, säger 44-åringen.

Varifrån kommer det driv du har?
– Jag har haft turen att få ha umgåtts med fina människor. Min morfar var en stor humanist och är en förebild för mig. Jag kunde beundra hans förmåga att göra rätt saker. Jag har insett att det är viktigt att engagera sig i större frågor än bara de i ens egna sfär. Min morfar lärde mig att det är viktigt att lämna över något efter sig själv som kan glädja andra.

– En av morfars husgudar hette Karl-Bertil Jonsson och den julsagan har inspirerat mig i mitt liv. Jag har inga förutfattade meningar om andra, utan strävar alltid efter att möta alla med respekt. Man vet aldrig vilka som kommer att sitta på vilka positioner framöver. Det bästa råd jag någonsin fått var att titta på vad människor som är goda har gjort.

Om du som 15-åring hade vetat var du är i dag, hade du då varit nöjd?
– En 15-årings referensramar är rätt snäva. Jag trodde nog inte då att jag skulle ha en internationell karriär inom musiken, men jag äg jätteglad över det jag åstadkommit. Kanske hade jag som 44-åring sagt till en 15-årig mig själv att ta en annan livsresa, men jag vet inte om 15-åringen hade lyssnat. Hade jag haft engagerade föräldrar hade de kanske styrt in mig på Handels, men då hade jag nog inte skrivit en självbiografi när jag var 36.

Medan Andreas i USA är känd som en framgångsrik låtskrivare, förknippar många i Sverige honom med Idol, trots att det var mer än sex år sedan han lämnade juryn.

Följer du Idol i dag?
– Jag tittar lite ibland och måste medge att det känns som en liten klassåterträff. Jag beundrar verkligen de som sitter i juryn. Det är enormt tidskrävande under en lång period och när jag slutade kände jag att jag inte hade en replik kvar att säga. Jag har fått frågan att komma tillbaka, men media är inte forumet jag vill synas i. Jag kände att jag ville hjälpa fram unga människor på andra sätt. Ett sätt att lyfta hjälpa andra har varit att starta en musikskola, vilket han gjorde i Tingsryd. Skolan finns nu även i Vara och Örnsköldsvik. – Min vision var att skapa en skola som jag skälv hade velat gå på. Egentligen finns det bara en skola som håller måttet och det är Hogworth i Harry Potter. Jag ville vara med och forma en skola som fungerar i både samtid och framtid, som fokuserar på karaktären.

Du har under hösten medverkat i MCPLAY (se www.mcplay.se).
Vad kan du lära ut till marknadschefer?

– Egentligen ingenting, på ett sätt är jag bara ett popsnöre. Men det finns en oräddhet i mig som har hjälpt mig framåt. Blyga pojkar får ju inte kyssa vackra flickor. Det finns fem begrepp som har hjälpt mig att lyckas. Ett är en övertro på min egen förmåga, sen lyckas jag förmedla bra energi. Handlingskraft och mod är andra faktorer för att lyckas liksom förmågan att sätta andra människor före sig själv.


FAKTA - ANDREAS CARLSSONS BÄSTA SAKER MED USA

>> Bästa produkten får alltid vinna. Det är den fria konkurrensens land.

>> Ett modernt land byggt av immigranter och där alla är välkomna.

>> Den verkliga glädjen för folk som lyckas och har framgång.

 

FAKTA - ANDREAS CARLSSONS BÄSTA SAKER MED SVERIGE

>> Den svenska humorn och mentaliteten. Tar vi bara bort jantelagen är svenskarna världens bästa folk.

>> Den svenska naturen och allemansrätten som gör att individen har mycket frihet.

>> Enkelheten. Sverige är bekvämt att vara i och det finns otroligt mycket möjligheter.





Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Tema: Entreprenörer)

Från regn i Göteborg - TILL SOLEN I GREKLAND.


>> du kan själv välja var ditt skrivbord ska stå!


Strand, turkost vatten och ljudet av havets vågor. Det är inte bara vackert. Det får oss att må...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Andreas Carlsson - Från idé till succé

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef

»Integritet förutsättning för demokrati«

Tänk om! Hela tiden!

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa