Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 21 oktober 2017 - klockan 10:31

Gör karriär åt sidan


Gunilla Larsson 2014-09-23


Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan. På New Career lär man sig hur.

Vi tänker aldrig rakt upp i en stege. Vi tänker spaljé, säger Cathrine.
Hon har varit med i New Career helt från starten 1994 och arbetar idag med marknadsföring och som karriärrådgivare.
Hon är utbildad lärare – adjunkt – inom svenska och religion och har även arbetat med vuxenutbildningar.

Jag kom in i det här jobbet via min man, Styrbjörn. Det började med att han fick sparken från sitt jobb. Styrbjörn fick efter uppsägningen en karriärrådgivare vid namn Frances Broman.

Frances var 1992 med att grunda Sveriges första privata företag som specialiserade sig på karriärutveckling - New Start.

Jag hängde över axeln på honom hela tiden när han fick hjälp av henne, skrattar Cathrine.
Hon bodde länge på Tahiti, och det var där hon kom i kontakt med Paul Stevens arbete gällande karriärrådgivning.

LYSANDE IDÉER FRÅN DOWN UNDER
Australiensaren Paul Stevens räknas som en av världens främste experter inom yrkes- och karriärsrådgivning. Han startade redan år 1980 The Centre for Worklife Counselling, i Sydney. Det blev en succé.

Frances tog med sig idéerna hem till Sverige och började tillsammans med kollegor arbeta med karriärsrådgivning. På 90-talet var det helt nytt i Sverige med karriär-coaching, säger Cathrine.

TRENDIGT MED JOBBCOACH
I dag har var och varannan människa en jobbcoach. Cathrine beskriver det som att ha en träningscoach. Man vet innerst inne vad som måste göras, men det hjälper att ha någon som pushar en framåt.

Gör karriär åt sidan.
Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan.

På New Career lär man sig hur. Det är en galen arbetsmarknad just nu. Vi jobbar med att lära människor hitta strategier för att överleva, säger hon ärligt.

Det blir inte fler jobb på arbetsmarknaden bara för att fler och fler skaffar sig en jobbcoach, men Cathrine slår fast att fler hittar sin rätta plats med New Careers metod.
Man får hjälp med att tydliggöra sin profil, att kartlägga sin kompetens och att hitta nya alternativ.

Efter en självinventerings genomgång börjar pusslandet med att sätta rätt människor i kontakt med varandra. 80 procent av alla jobb idag går genom nätverk, förklarar Cathrine.
Bara fyra till sju personer av hundra får ett jobb genom att söka på en annons.

KONTAKTER ÄR GULD VÄRT
Det gigantiska kontaktnät Cathrine och hennes kollegor sitter på är närmast en guldgruva. Hon säger att det i hennes jobb enbart är positivt att vara lite äldre. Hennes livserfarenhet är en enorm tillgång.

– Man arbetar för att få en lön, för att tjäna sitt uppehälle. Men Paul Stevens, Dick Knowdell, Richard Nelson Bolles och andra stora karriärrådgivare har också hela tiden påpekat att trivsel och glädje är minst lika viktigt.

Själv arbetar jag mycket med it-killar. De tjänar bra men många har skittråkigt på jobbet. De vill ha ut något mer av sina karriärer.

Det är där Cathrine och New Career kan kliva in och göra vad de gör bäst. Coacha, uppmuntra, dela med sig av kontakter och få saker att hända.

NÄTVERK I HELA SVERIGE
New Career har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Piteå. Konsulter finns även i Jönköping och Lomma.

De fyra delägarna heter Cathrine Lennesten, Patricia Adolfsson, David Novotny och Gunilla Eriksson.

New Career har också ganska nyligen startat ett samarbete med rekryteringsföretaget Adjoin där vd Ann van der Vliet är nära kollega.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa