Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 10:27
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


PeO Axelsson 2018-04-15


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till tryggheten i Sverige. Han har hittat hem, men sina rötter kommer han aldrig att glömma. Idag säljer han kaffe som gör gott. Rebu skapar arbetstillfällen för kaffebönderna i hemprovinsen, samtidigt som en del av vinsten går till den specialistklinik han och flickvännen startat i staden Uvira.

Familjen Burubwas tillvaro i Kongo-Kinshasa (Demokratiska Republiken Kongo) förändrades i takt med att fadern började engagera sig politiskt. När det brutala kriget utbröt 1996 tvingades fadern fly för sitt liv. Familjen blev hotad, förföljd och tvingades hålla sig gömda. Ständigt på sin vakt.
– Vi var skräckslagna. Mest rädd var jag på natten, men svårast var att känna sig utanför, att se hur släkt och vänner undvek oss, minns Rebu som då bara var sju år. Den sista tiden i hemlandet kantades av flykt och skräckscener, då bland annat hans mamma misshandlades svårt av rebellerna. Till slut lyckades familjen fly till grannlandet Burundi och med hjälp av UNHCR kunde Rebus mamma, pappa och yngsta syskonet ta sig till Sverige. Först ett år senare fick Rebu och hans andra syskon följa efter.

DRÖMMAR OCH ENVISHET
Rebu landade i Sollefteå mitt i smällkalla vintern för drygt tio år sedan. Från 30 graders värme till 30 minus. Enorma skillnader, både gällande klimat och kultur. Rebu fick kämpa för att passa in. För att bli accepterad och omtyckt. Språkbarriären var svår och det blev en tuff tid på gymnasiet. Till slut lyckades han få ett jobb inom telekombranschen och drömmen om en fast lön och flickvän infriades redan före 25-årsdagen. Han gjorde ett bra jobb som teamledare, men hjärtat klappade hela tiden för något annat. För att hjälpa.
– Jag har varit så arg, på allt och alla. Det var aldrig min plan att vara med om det svåra jag har varit med om. Men nu blev det så och det är som att en röst inom mig säger; vad gör vi av det här? Vilka möjligheter finns?

IMPORTERAR KAFFE
Den stora kampen för livet och den smärtsamma barndomen har satt spår. Att ta ansvar för sig själv, och andra, har blivit hans motto i livet. Genom sitt entreprenörskap har han skapat en möjlighet att hjälpa människor i sitt hemland.

REBU OCH HANS sambo Stefanie Hedén startade för ett par år sedan företaget Rutasoka. De importerar kaffe från bönder i Södra Kivu i Kongo, rostar det i Sverige och distribuerar det sedan till butiker och företag. Kongo-Kinshasa var en stor kaffenation innan kriget
– jordmånen och de fuktiga bergssluttningarna är ideala för produktion av kaffeplantor.
– Kaffet är fantastiskt och samtidigt skapar kaffeodlandet självständighet för bönderna. Lustigt nog dricker man inte kaffe i samma utsträckning där nere, men i Sverige finns det många experter på mikrorosterier och baristabarer. Kombinationen är perfekt, berättar Rebu.

KVINNOKLINIK I HEMBYN
Rebu vill genom sitt företagande inte bara bidra till att skapa fler och rättvisa arbetstillfällen i hemlandet, utan också till bättre förutsättningar för vård. Därför startade han och sambon en medicinsk klinik för kvinnor och barn i Uvira. För knappt ett år sedan öppnade de upp dörrarna och idag har de 15 anställda. Målet är att minska komplikationer vid förlossningar och rädda liv. Från att första bebisen tittade ut förra året har idag drygt 600 patienter vårdats på kliniken, och de har haft över 200 förlossningar.
– Vi var nere och besökte kliniken i januari i år. Vi satt i ett möte som plötsligt avbröts av en pågående förlossning. Det kändes helt overkligt. Jag är så tacksam för den här möjligheten vi har att hjälpa, och att vi räddar liv är fantastiskt.

SKAPAR JOBBTILLFÄLLEN
Kriget i Kongo-Kinshasa är en av världens blodigaste konflikter. Även om det officiellt skrevs ett fredsavtal mellan de stridande parterna 2003, präglas landet fortfarande av militära oroligheter och sexuellt våld. Situationen för kvinnorna på landsbygden är tuff. Tillgången till medicinsk vård är i många fall obefintlig. Mer kvalitativ sjukvård skulle underlätta situationen i provinsen. Rebus vision är att skapa ett nätverk av kliniker med den första som nav. Men han har fler drömmar.
– Jag vill bekämpa fattigdomen i Kongo och hjälpa till att skapa bättre infrastruktur. Människorna på landsbygden har det värst, men vi kan stötta dem med vår affärsmässiga kunskap och hjälpa dem att bli självförsörjande. Det finns potential att förändra. Genom att importera kaffe skapar vi jobbtillfällen och ekonomisk möjlighet att stötta samhället. Drivkraften att göra skillnad, har han fått från den tuffa resan i livet, men också från sina föräldrar. – Min mamma är en stor förebild. Hon har alltid varit idérik, självständig och stark. Hon har lärt oss barn att ta ansvar. Även pappa, med sin drivkraft som politiker, har gett mig mycket. Visst, det har varit en riktigt tuff start på livet, men utan dessa erfarenheter skulle jag inte veta vad drömmar är eller hur jag sätter mål.

FAKTA _ Rebu Burubwa
Ålder: 28 år
Arbete: Driver tillsammans med sin flickvän Stefanie företaget Rutasoka som importerar ekologiskt kaffe från bönder i Kongo-Kinshasa och distribuerar till svenska företag och butiker. Delar av vinsten från företaget går till att finansiera en medicinsk klinik för kvinnor och barn i hembyn Uvira.

VILL DU KONTAKTA REBU OCH STEFANIE?
Hemsida: www.rutasoka.se
Telefon: 031-797 21 14


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Tema: Entreprenörer)

Från regn i Göteborg - TILL SOLEN I GREKLAND.


>> du kan själv välja var ditt skrivbord ska stå!


Strand, turkost vatten och ljudet av havets vågor. Det är inte bara vackert. Det får oss att må...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Andreas Carlsson - Från idé till succé

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef

»Integritet förutsättning för demokrati«

Tänk om! Hela tiden!

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa