Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 19 oktober 2017 - klockan 20:13
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


Daniel Vandor 2016-09-19


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Grafisk designer, konstnär, regissör, skådespelare, manusförfattare, musiker, museiföreståndare. Lasse Åberg har många titlar på sitt cv och kan välja vad han ska kalla sig efter situationerna han befinner sig i.

– Jag får helt enkelt ta den titel som passar bäst med det jag gör just då. Nu har jag precis kommit hem från en spelning med Electric Banana Band, så jag får väl vara ett popsnöre nu, säger han och skrattar.
Att som 76-åring turnera med ett band ser inte Lasse Åberg som något konstigt. Tvärtom.
Att uppträda med Janne Schaffer och Klasse Möllberg är lika roligt som det var när bandet startade för 36 år sedan.
– Lust är ett bra ord. Jag tycker fortfarande att det är jättekul. Vi tycker om att ses och vi får uppskattning för det vi gör av stora publiksamlingar. Senast spelade vi inför 10 000 åskådare. Det är ingen ansträngning, utan bara givande.
Vem som formgett affischerna för bandet sedan starten? Lasse Åberg så klart.

I HELA SITT yrkesverksamma liv har Lasse Åberg, född i Hofors men uppvuxen i Stockholm, stått för marknadsföringen av sig själv, filmerna han medverkat i och konsten han legat bakom. Han har en magisterexamen i grafisk formgivning från Kostfackskolan.
– Jag har alltid försökt göra snygga produkter och tyckt att det är bra att inleda ett projekt genom att börja med reklammaterialet. Många regissörer värjer sig mot marknadsföringsbiten, tycker att de inte ska hålla på med det, men jag har alltid tyckt tvärtom. Med filmaffischerna till exempel låg utmaningen i att det var lång inarbetningstid för att få folk att förstå att filmen fanns. Kombinationen regi, skådespeleri och formgivning har gett filmsuccér som Repmånad (1979), Sällskapsresan (1980), SOS – en segelsällskapsresa (1988), Den ofrivillige golfaren (1991) och Hälsoresan (1999).

– Jag fick en propå från Bo Jonsson, som jag kände sedan tidigare, och antog utmaningen att göra igenkänningskomedier. Filmerna har förstås tagit en stor plats i mitt liv och många förknippar mig också med Trazan, trots att det var nästan 40 år sedan de spelades in.
Nyligen kom en liten flicka i femårsåldern fram till mig och det första hon sa var ”Hälsa Banarne”

Är det jobbigt att bli igenkänd?
– Nej, det tycker jag inte. Folk är väldigt uppskattande. Det jag slapp för 20 år sedan var alla selfies. Förut var det autografer, i dag har alla en kamera och ska fotografera sig med kändisar.

PARALLELLT MED REGISSERANDET och skådespelarinsatserna har Lasse Åberg också blivit en av Sveriges mest kända konstnärer. Han är starkt förknippad med Musse Pigg, som han egentligen inte har några större känslor för.
– Jag gillade popkonstens mantra, att hittar man ingenting inom en meter att teckna av är man ingen riktig konstnär. Jag fastnade för popens innehållslösa motiv, man försökte inte hitta landskap att rita av utan tog någon serieruta eller burk man hade framför sig. Så det blev Musse Pigg för mig. I dag hade jag nog valt Hello Kitty. Hon är vida spridd, välkänd, men också innehållslöst. Åbergs Musse- och Disneysamling växte genom åren och efter att han blivit intervjuad av GP-journalisten Sture Hegerfors fick han ett förslag.
Hegerfors var ständig president för Svenska serieakademin.
– Han hade en massa serieoriginal och jag en massa konst med serieanknytning och vi kom på den lysande idén att slå ihop samlingarna. Seriekopplingar, som vi kallade utställningen, hade premiär i Malmö konsthall 1991 och vandrade runt på 40 olika länsmuseer och konsthallar från Ystad i söder till Luleå i norr.

JU MER ÅREN gick, ju mer önskade Lasse Åberg att utställningen skulle få ett permanent hem. För 14 år sedan öppnade han därför Åbergs museum i Bålsta, strax norr om Stockholm. Tillsammans med hustrun Inger, deras två barn och deras svärdotter Carina, som är vd, driver han museet. I år har de haft över 35 000 besökare på museet, där det finns något för både stora och små. Och vem passar bättre som marknadsförare av det än han själv? Inte heller här väljer han att se det som en utmaning.
– Nej, jag upplever det inte så. Jag gör saker som jag tycker är kul. När jag känner att det här skulle jag vilja visa för människor, då gör jag det. Ibland uppskattas det, ibland inte.

Vad gör du när du känner att det du gör inte uppskattas?
– Då får jag göra någonting annat. Känner jag att något inte kommer att uppskattas eller säljas så får jag byta spår. Det är en ynnest att få jobba så.

Vad har du för tips att ge dagens marknadsförare?
– Jag vet inte om jag är rätt person att ge tips. Jag tror att många marknadsförare är fångade i ett system oavsett om de gillar produkten eller inte. Deras uppgift är att sälja den. För mig är det annorlunda, jag kan avsluta det jag gör och hitta på något nytt om det inte funkar.

Tre saker man inte får missa på Åbergs museum, enligt Lasse Åberg:
>> Serieutsällning med teckningar av bland andra Carl Banks, Burne Hogarth och Harold Foster
>> Konstsamlingen med grafik och original av Pablo Picasso, Keith Haring, Roy Lichtenstein och Andy Warhol.
>> Disneysamlingen.

Namn: Lasse Åbberg.
Ålder: 76.
Bor: Bålsta.
Familj: Hustrun Inger, barnen Max och Anna.
Yrke: Grafisk designer, konstnär, skådespelare, regissör, manusförfattare, museiföreståndare, musiker.

Foto: Max Åberg (alla bilder) Text: Daniel Vandor

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa