Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 18 december 2017 - klockan 11:46
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer


PeO Axelsson 2017-04-09

\
"Vi lever bland filterbubblor där människor tar till sig av nyheter som bekräftar deras världsbild - och det är allvarligt"

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att göra aktiva etiska överväganden för att främja ett transparent och medmänskligt samhälle.

Sveriges Kommunikatörer har intervjuat Anders Kompass, tidigare chef för FN:s kontor för mänskliga rättigheter, som tilldelades årets hedersutmärkelse på Stora Kommunikatörspriset.

Den 15 juli 2014 får Anders Kompass en rapport på sitt bord: fredsbevarande soldater under FN-flagg har begått sexuella övergrepp på barn i Centralafrikanska republiken. Anders Kompass slår omedelbart larm och meddelar franska myndigheter om att några av deras soldater har begått övergrepp mot barn. Soldaterna identifieras, skickas hem och rättsprocesser inleds. Anders Kompass känner sig trygg i att han har gjort sitt jobb.

CHOCKBESKEDET
Sju månader senare kommer chockbeskedet - Kompass anklagas för grovt tjänstefel och ombeds att avgå. När han vägrar blir han hemskickad, avstängd från sitt arbete och belagd med yttrandeförbud. Men i slutet av 2015 får Anders Kompass upprättelse – en oberoende FN-utredning frikänner honom från alla anklagelser och visar att han gjorde rätt när han slog larm till de franska myndigheterna. Sedan munkavlen föll har Anders Kompass tagit vara på varje möjlighet att prata om vikten av att stå upp för de mänskliga rättigheterna och yttrandefriheten.

Vad fick dig att inte ge upp när du anklagades för tjänstefel och stängdes av från ditt arbete?
– Det var flera faktorer. Jag visste att jag hade gjort mitt jobb. När du får vetskap om brott mot mänskliga rättigheter räcker det inte med att dokumentera – du är skyldig att följa upp och stoppa det. FN kan formellt inte ställa soldater inför rätta så jag vände mig till franska myndigheter för att jag litar på Frankrike som rättsstat. Dessutom fick jag mycket stöd av vänner, oberoende journalister, diplomater, fru och familj – och två fantastiska hundar.

Vi lever i en tid där ogrundade påståenden framställs som verklighet och där opinionen blir alltmer polariserad. Vad kan den enskilda människan göra för att vända utvecklingen?
– Detta är inte någonting nytt, särskilt inte om man har jobbat med mänskliga rättigheter. Människor med makt har i alla tider försökt presentera sin version av verkligheten som den riktiga. – Vi i väst måste bli bättre på att vara kritiska när vi tar till oss nyheter genom att vända oss till olika källor, ifrågasätta och gå till botten. Vi lever bland filterbubblor där människor tar till sig av nyheter som bekräftar deras världsbild – och det är allvarligt. I en demokrati måste man nämligen lyssna och kontrastera olika versioner av verkligheten både i de små och i de stora enheterna – i familjen, i skolan och samhället i stort.

Anders Kompass betonar därtill att modiga journalister var ett kraftfullt stöd under tiden då han blev utfryst och isolerad av sin egen organisation. När Kompass var belagd med yttrandeförbud och spekulationerna tilltog fanns journalisterna där för att hålla allmänheten underrättad, kontrastera ryktena och granska. Om det inte vore för journalisterna hade sanningen sannolikt kommit bort i FN-byråkratin.

VÄRNA OM YTTRANDEFRIHETEN
– I många länder är det direkt farligt att vara journalist och risken för våld är överhängande. Men det finns också en annan fara – nämligen självcensuren. Alternativa fakta och falska nyheter tar över om vi censurerar oss själva och inte vågar uttrycka vår yttrandefrihet på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt. Här har också kommunikatören en oerhörd uppgift – kommunikatören måste kunna kontrastera olika versioner av verkligheten, säger Kompass.

Vad har du att säga till den som ser missförhållanden på sin arbetsplats men fruktar för karriären?
– Många unga som pratar med mig bär på en rädsla för att uppmärksamma missförhållanden. Samhället förlorar jättemycket om de känner att de måsta vara tysta. De unga kan hjälpa oss att bryta invanda mönster och omvärdera normer vi har vant oss vid. Kompass tillägger att organisationer har ett ansvar för att skapa en miljö där medarbetarna vågar uppmärksamma missförhållanden internt. När man hellre vänder sig till externa journalister än den egna ledningen för att få gehör i etiska frågor vittnar det om att organisationen inte är tillräckligt lyhörd.

Vad har du för framtidsplaner?
– Jag har flyttat tillbaka till Sverige och vill ge tillbaka, dela med mig och engagera människor. Jag skriver en bok om mina erfarenheter, och talar varje vecka – bland annat till studenter, pensionärsföreningar och i kyrkliga sammanhang.


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa