Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 23 oktober 2017 - klockan 17:20
Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«


Rivista/Olle Råde 2014-09-09


Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn Greenwald till Marknadschefsdagarna och berättar om sina avslöjanden, som satt en hel värld i svajning.

Sommaren 2013 fanns det bara en story i massmedia världen över. Edward Snowden och amerikanska NSA:s digitala massövervakning av enskilda individer. Journalisten som var först med att gå ut med informationen var Glenn Greenwald, som i en tv-intervju berättar om första gången han blev kontaktad av Edward Snowden.

– Jag får många mail av folk som säger att de har en otrolig story, sa det är svårt att veta när någon verkligen menar allvar. Det första som slog mig med Snowden var att hans mail var krypterade, så det tog ett tag att kunna läsa dem. När jag väl gjorde det insåg jag att han skickade helt makalösa dokument. Jag kunde bokstavligt talat inte andas när jag läste dem för första gången. Jag ömsom firade, ömsom flippade när jag förstod vikten av vad han just skickat mig. Dokumenten visade att amerikanska säkerhetsorganisationen NSA övervakar både telefonsamtal och e-post från individuella medborgare världen över. Med alibit att leta efter internationell terrorism kränks den personliga integriteten, vilket enligt Glenn Greenwald är en av de viktigaste friheterna i ett demokratiskt samhälle.

– Integritet ar avgörande för vilka vi är som människor och oumbärlig som form av mänsklig frihet. Om den försvinner och vi lever i ett övervakat samhälle så försvinner också möjligheterna till kreativitet och demokrati, säger han.

GLENN GREENWALD BELÖNADES med Pulitzer-priset för avslöjandet, men för att vara en av världens mest kända journalister håller han låg profil. Om man bortser från Twitter, där over 400 000 följer hans uppdateringar från den brasilianska djungeln utanför Rio de Janeiro, där han numera bor. – De amerikanska och brittiska regeringarna hatar den typen av journalistik som jag gör. Vad de då gör är att försöka skrämma en till tystnad. Det gjorde de genom att arrestera min partner, David Miranda, på Heathrow och hänvisa till terrorlagstiftning. Jag själv riskerar även att bli arresterad så fort jag sätter min fot i USA, så därför har vi bosatt oss utanför Rio de Janeiro, förklarar han.

I OKTOBER FÖRRA året meddelade Glenn Greenwald att han slutade på brittiska The Guardian för att börja arbeta med en ny satsning för undersökande journalistik. Med pengar från E-bays grundare Pierre Omidyar har han nu startat The Intercept, en ny plattform for undersökande journalistik på nätet. På deras hemsida uttalar de sin ambition att både fortsatta rapportera om de handlingar som lämnats av Snowden och sina framtida planer. – Vart långsiktiga mål ar att producera orädd journalistik över ett brett spektrum av frågor. Vi tror att det främsta värdet av journalistik är dess makt för att införa öppenhet och därmed ansvar, om de mest kraftfulla statliga och juridiska personerna, och våra journalister kommer att ges de fullständiga resurser och stöd som krävs för att göra detta.

FAKTA OM GLENN GREENWALD
Född: 6 mars 1967
Bor: Rio de Janeiro
Gör: Arbetar som undersökande journalist och redaktör för sajten The Intercept.
Webb: firstlook.org/theintercept
Twitter: @ggreenwald
Övrigt: Började sin karriär som jurist. Som försvarsadvokat tog han sig ofta an kontroversiella fall som porrsajter och personer inom vit-makt-rörelsen. Började skriva krönikor för the Guardian om mänskliga rättigheter och nationell säkerhet. Har även skrivit fler böcker, bland annat Storebror ser dig, om Edward Snowden och den globala övervakningsstaten.

GLENN GREENWALD PÅ MARKNADSCHEFSDAGARNA GÖTEBORG 5-6 MARS 2015
(ETT EVENT I SAMARBETE MED MEG/MEDIEDAGARNA)
Glenn Greenwald kommer till Marknadschefsdagarna i Göteborg nästa år. Han kommer att få sällskap av ytterligare 10–12 talare på hög internationell och nationell nivå. Programmet byggs upp under hösten, men redan nu vet vi att IT-gurun Joakim Jardenberg kommer, liksom trendspanaren Göran Adlén. Förutom bra talare får du också möjligheten att träffa hundratals andra marknadschefer/marknadsansvariga och utbyta erfarenheter.

Följ programmets utveckling och köp din biljett på www.marknadschefsdagarna.se

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa