Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 26 april 2018 - klockan 03:58
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.


Daniel Vandor 2017-09-14

<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik Wahroléns arbete som PR– och kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige.


Många intressanta talare kommer att medverka på Marknadschefskongressen 2017 i Stockholm, Göteborg och Malmö i november. En av dem är Fredrik Wahrolén som kommer från en bransch där det går undan på mer än ett sätt.

SEDAN DRYGT TRE år tillbaka är han PR- och kommunikationschef på Mercedes- Benz i Sverige och har på nära håll fått se hur både hans egen arbetsgivare och konkurrenterna arbetar med framtidens mobilitet. Det är också temat på hans tal på Marknadschefskongressen. Utmaningarna i hans jobb är många, möjligheterna likaså.

– Jag hade alltid varit intresserad att jobba i bilbranschen och när möjligheten dök upp var det inget att tveka på. Företaget tillverkade världens första bil och har alltid haft ett starkt varumärke. Alla vet direkt vad Mercedes är och många har åsikter om varumärket. I kombination med nya innovationer och snygg design finns det hela tiden något att bygga kommunikationen omkring, säger Wahrolén.

ÄVEN OM PERSONBILSSIDAN är störst har Mercedes en stark position även när det gäller lastbilar och transportbilar. Och där skiljer sig sättet att kommunicera en del. Där har Wahrolén nytta av sina erfarenheter från att både ha jobbat på konsument- och B2B-sidorna hos stora företag.

– Jag trivs verkligen med att få arbeta med hela spannet. Medan mycket av personbilsförsäljningen handlar om känslor säljs lastbilar ofta med mer rationella köpargument som driftskostnader. Mercedes har just nu ellastbilar på test ute hos kunder i Tyskland och snart är det dags för lanseringen i Sverige.

– Inriktningen mot utsläppsfria fordon är tydlig även där och det finns ett mycket stort intresse. Och på personbilssidan kommer vi att lansera tio helt elektriska modeller mellan 2019 och 2022. Hela vårt modellsortiment kommer att kunna fås elektriskt och kommer inte att kosta mer än en välutrustad motsvarande modell gör idag. Självkörande bilar är en annan sak som kommer att bli vanligare framöver. Undersökningar som Mercedes gjort i Sverige visar att sex av tio personer vill ha självkörande bilar, såväl ur säkerhetssom tidsperspektiv.

– Nästan alla olyckor i dag beror på den mänskliga faktorn och med smart teknik kan vi minska olyckorna. Det kommer hela tiden nya självkörande funktioner. Adaptiva farthållare, bilar som styr och byter fil själv och som saktar ner i kurvorna finns redan i våra modeller idag. Alla de sakerna minskar risken för mänskliga misstag och successivt kommer fler och ännu bättre funktioner, men övergången till självkörande bilar går inte över en natt. Ratten kommer att finnas kvar länge till.

NYA MOBILITETSTJÄNSTER SOM bildelningsappen car2go och moovel (där användarna med hjälp av en app kan få ihop hela trafikkedjan med olika trafikslag) är exempel på hur Mercedes moderbolag Daimler storsatsar på nya former av mobilitet.

– När vi pratar om innovationer är det viktigt att visa att det inte handlar om science fiction. Vi behöver på ett lättförklarligt sätt få kunden att förstå nyttan av våra produkter och tjänster. Människor i dag är mer teknikorienterade än tidigare, men det gäller att inte bara fokusera på att tekniken i sig, utan på vilka behov tekniken kan lösa, säger Wahrolen och adderar vikten av att få med det emotionella i sin marknadsföring.

– Oavsett om det handlar om privatköp eller tjänstebilar så finns ofta en dröm hos kunden att köra en Mercedes. Den drömmen förstärker vi i vår kommunikation samtidigt som vi visar på förmånliga erbjudanden för till exempel privatleasing eller vad man kan få för vissa basbelopp. För att hitta rätt i kommunikationen behöver vi kommunicera både med hjärna och hjärta. Jag tror att det är en stor anledning till att vi har trogna kunder.

FAKTARUTA

Namn: Fredrik Wahrolén
Ålder: 44 år
Bor: Lund
Familj: Gift och tre barn
Kör: Olika Mercedes-modeller, just nu en V-Klass
Titel: PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige.
Tidigare arbetsgivare: Peab, Duni och IKEA samt olika byråer
Läser: Dagens Industri, Omni och Monocle samt en massa bilpress
Intressen: Resor, tennis och skidåkning
Gör om tio år: Jobbar med att stärka varumärken


BILDER: J
enny Leyman
SKRIBENT: Daniel Vandor


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Tema: Entreprenörer)

Från regn i Göteborg - TILL SOLEN I GREKLAND.


>> du kan själv välja var ditt skrivbord ska stå!


Strand, turkost vatten och ljudet av havets vågor. Det är inte bara vackert. Det får oss att må...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Andreas Carlsson - Från idé till succé

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef

»Integritet förutsättning för demokrati«

Tänk om! Hela tiden!

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa