Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 19 oktober 2017 - klockan 21:53
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Just Rivista 2014-11-27


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det en nödvändighet och en stor fördel att ha båda världarna och de olika perspektiven, säger han.


Det är många som reagerar på Erik Modigs breda repertoar.
Han arbetar både som forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och som konstnär.
Hans forskning undersöker konsumentpsykologin bakom effektiv kommunikation och tillhör Europas ledande center inom området.
– Mitt stora intresse är att förstå hur hjärnan fungerar och hur den styr vårt beteende och bearbetar den kommunikation vi utsätts för. Hur hjärnan påverkas av olika typer av budskap. Jag har svårt att släppa jobbet, funderar och observerar ständigt olika sälj - och köpbeteende.

Varför köpte hon den varan, varför ser menyn ut som den gör, varför har man placerat reklamen på det sättet? För mig är de tankarna en naturlig del av mitt liv.

ERIK MODIG ÄR i Göteborg över dagen för att göra den här intervjun som dels blir text, dels film som läggs upp på www. marknadsbiblioteket.se.
Vi ses på Röda Sten Konsthall en förmiddag för att prata om hans författarskap, hur det är att kombinera så olika yrken och om hans forskning.

Just nu har han fullt fokus på sin kommande bok, Kontroll- Kommunikation och kampen om våra tankar, som ges ut i februari och är riktad mot marknadschefer.
Boken blir hans tredje och en förlängning av doktorsavhandlingen Understanding Advertising Creativity.
– Det ska vara en ickeakademisk bok om ny forskning om hur hjärnan fungerar och hur man kan förhålla sig till och använda de nya kommunikationskanalerna.
En ny studie visar att endast 55 procent av Sveriges marknadschefer anser att de får ut tillräckligt av sin marknadsinvestering och hela 91 procent anser att man kan bli effektivare.

TIDIGARE HAR ERIK Modig skrivit boken, Värdet av konst, och den kommande boken är frukten av 5-6 års faktasamlande, föreläsningar, undervisning, diskussioner, stötande och blötande.
– I många frågor finns inga givna svar, ofta handlar det om ”best guesses”.
Jag gillar motstånd och argumentation, att min forskning och mina åsikter blir ifrågasatta.
Det är utvecklande och jag har inga problem med att byta åsikt.

I sin blogg på Dagens Media talar Erik Modig om vikten av onödig kreativitet och kreativt kaos för att inte fastna i ett alltför strukturerat, logiskt, argumentativt, linjärt tänk.
Han menar att kreativitet går att träna upp, ungefär som tesen att man blir bra på något först efter 10 000 timmars träning.
– För mig är kreativitet förmågan att skapa något nytt inom en ram. Onödig kreativitet är att våga släppa på ramarna, något som är nödvändigt för att utvecklas.
Riktigt kreativa människor är de som kan tänka snabbt på beställning och upprepa processen om och om igen.
En loop med idé- utvärdering, ny ide- utvärdering, ytterligare en idé som utvärderas...

EFTER GYMNASIET SÖKTE Erik Modig både Handelshögskolan och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han kom in på Handels och utbildade sig till civilekonom.
Men fortsatte att måla.
– Att måla är en härlig känsla, det finns inga måsten som att sälja eller föra ut ett specifikt budskap. Men jag kan vara en svår människa att leva med när jag målar eftersom jag glömmer tiden helt. Jag är mer social när jag forskar, skriver, undervisar och föreläser.

I MARS KOMMER Erik Modig till Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan.
Med sig har han sin nyss släppta bok och en föreläsning med massa tips och råd till Sveriges marknadschefer.
– Jag tror inte att det är svårare att vara marknadsförare dag än för 10-15 år sedan om man har rätt kunskap och vågar lita på den.
Däremot är det svårare att sticka ut, det finns fler kanaler och fler utmaningar.
Generellt tror jag att folk tycker om reklam som är ärlig och som uppfattas som värdefull information.
Konsumenten vill inte bli påprackad, istället vill man bli inspirerad och själv komma fram till vad man vill köpa och varför.

SE HONOM LIVE PÅ MARKNADSCHEFSDAGARNA!

ERIK MODIGS TRE TIPS TILL MARKNADSCHEFER FÖR EFFEKTIV OCH LYCKAD KOMMUNIKATION
1 Anpassa kommunikationen efter hjärnans villkor.
Ska produkten lösa ett problem, argumentera i text och tal hur ni löser det på bästa sätt. Handlar det om att förändra kundens självbild måste vi visa på den självbilden i reklamen i form av trovärdiga bilder, stämning eller musik.
Reklamen ska inspirera kunden att göra er produkt eller varumärke till hjälten i sitt framtida liv.

2 Anpassa kommunikationen efter kanalen. Bearbetar kunden informationen med högt engagemang såsom branschpress, organisk sök var specifik och tydlig.

Led till köp. Är det lågt engagemang i form av tv-tittande eller outdoor spela mer på känslor, varumärkesimage samt ren varumärkesexponering vilket bearbetas mer av vår perifera uppmärksamhet.

3 Resursoptimera. Det är viktigare att göra något bra än att göra allt.
Finns det ingen social aspekt på er produkt så kanske ni inte ska lägga så mycket krut på sociala medier.
Utvärdera vilken kanal som skapar försäljning och våga minska budgeten för de som inte gör det, även om de lyckas skapa massa likes, views etc.
Idag måste marknadschefen vara den som säger nej och kan prioritera de kanaler som fungerar, oavsett om det är print, tv, PR, mobilt, socialt eller events etc.
Välj din väg.

EXEMPEL PÅ BRA REKLAM Volvo Lastvagnar med Van Damme, ICA:s långsiktiga miniserier och Delicatos- Garanterat fritt från fullkorn.
– Vill inte nämna någon specifikt dålig reklam, men jag tror inte på att bara köra med prisargument.
Dessutom måste man förstå vilket varumärke som är avsändare. Jag gillar inte heller riktad reklam till ungdomar. 

ERIK MODIG Forskare vid Center för Konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.
Utbildad på Handelshögskolan i Stockholm
Aktuell med ny bok i februari, Kontroll- Kommunikation och kampen om våra tankar.
Är även konstnär med eget galleri
Född 1980
Bor i Stockholm med fru och son
Fritid: se på film och odla växter

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa