Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 18 december 2017 - klockan 12:01

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen


SAP 2014-09-24


Mjukvaruföretaget SAP har gått från att vara synonymt med ERP-system för stora företag till att satsa på att väva ihop nya teknologier till lättanvända företagslösningar för alla tänkbara användningsområden och företagsstorlekar. I en marknad, där inte längre bara CIOn beslutar och köper mjukvara utan alla affärsområden i växande grad lägger budget på IT och därmed blir målgrupper, har SAP’s marknadsföring förändrats radikalt. Det gäller att ändra ett traditionellt B2Bupplägg inom branding och marknadskommunikation till att nå ut till slutkunderna – användarna av mjukvara – och skapa en upplevelse.



Var står ni i förändringen idag? – Marknadsvisionen är tydlig: vi vill inspirera företag överallt att SAP kan frigöra deras affärspotential. Just 2014 har vi tagit flera stora steg som kommer att ge vårt varumärke en ordentlig skjuts åt rätt håll över tid. Det gäller framförallt vilka värden SAPs varumärke är laddat med, definition av målgrupper, vilka teman vi satsar på, vår digitala marknadsföring och den totala mixen.

Konkret: vad har ni ändrat och vad har ni uppnått?
– Vi når nu ut till användarna inom alla affärsområden – alltså personalansvariga, säljare, inköpare och marknad etc. – istället för att fokusera på CIOn.
Det har gett enormt mycket större kontaktyta och därmed ökat våra marknadsingångar.
Vi har sedan några år ställt om från produktorienterad till en värde- och nyttoorienterad kommunikation som utgår från din roll, dina behov och dina mål.

Därför håller vi också på att bygga om den digitala upplevelsen helt och hållet, med dynamiskt innehåll och enkel navigering. Vi sköter content management globalt, men har fått större möjligheter att anpassa lokalt, vilket ökar relevansen.

Vi satsar även mer på pull-format än push. Våra stora sponsringar inom fotboll, segling, tennis mm drivs i dag som så kallad »technology showcases«, alltså hur mycket bättre våra sponsringspartner blir genom att använda SAP.

Ifall någon missat det: SAP bidrog till Tysklands VM-seger genom att tillhandahålla spelarna och tränarna en app som analyserar både den egna och det andra lagets speltaktik.

Något vi är mycket stolta över! Men vi har en hel del kvar. Något som sysselsätter mina tankar är: hur kan vi bli ännu bättre på att segmentera kunder efter intresse och beteende, inte funktioner.

Vad behöver man ha med sig som marknadsförare i dag?
– Ett ärligt intresse att nå ut till den enskilde kunden på hans eller hennes förutsättningar och en aldrig sinande nyfikenhet på att göra invanda saker på ett nytt sätt.

Och att tänka strategiskt från A till Ö!

Det räcker inte att vara specialist på en typ av media eller marknadsföring längre.
Jobbar man inom marketing idag, behöver man framförallt vara mycket affärskunnig. Marknadsfunktionen inom företag har blivit klart strategisk och spelar en pådrivande roll i att utveckla företaget, det märker jag tydligt i min egen roll.
Länken till företagsledningen och försäljningen samt serviceavdelningen har blivit mycket tajtare.

Det är ett resultat av ändrat informations- och köpbeteende hos kunderna och deras förväntningar, som i sin tur förändrats genom omvälvande fenomen som social media och globaliserade affärsmodeller. Inget nytt i sig, men det tar upp mer fart nu.

Hur gör ni för att få medarbetarna inom marketing med er på den nya resan?
– Företaget har förstått att om vi vill vara framgångsrika med att ge 261 000 kunder i 130 länder en bra upplevelse, så kan inte 1 600 marknadsmedarbetare ensamt ansvara för det. Med andra ord: marketing handlar inte längre om marknadsavdelningen, utan att få alla våra knappt 67 000 medarbetare till att bli och agera som ambassadörer oavsett roll och funktion.

För att få med folk på resan krävs det bra ledare, mycket utbildning, och fantastisk content.

Här har vi faktiskt kommit en bra bit på väg! Numera kan alla medarbetare företagsstrategin i sömnen med att både generera och sprida intressanta, relevanta och förhoppningsvis även roliga innehåll på alla möjliga kanaler, både internt som externt.

Vilken roll spelar IT-stöd för dig som marknadschef idag?
– Utan smart IT-stöd har du som marknadschef idag inte en chans att göra ditt jobb, så enkelt är det. Och det kommer bara bli viktigare.

Tre stora drivkrafter: du behöver tillgång och insikt i dynamisk extern data om marknaden, om trender, om bestående och potentiella kunder.
Det köper de flesta in dyrt i dag. Och kunder använder långt fler kanaler i dag, både till information, nöje och köp – och oftast samtidigt.

Till sist behöver man som marknadschef kunna plocka fram nyckeltal och statistik i större omfattning än tidigare. Man kan omöjligt ha koll på allt detta utan teknikstöd. Men sen är det lite som med bagarnas barn…Vi använder naturligtvis vår egen mjukvara, framförallt då vårt CRM-system, som vi just har lagt upp i vårt eget moln för att snabbare få tillgång till nya funktioner.

Men vi vill såklart också ha stöd för multikanal och dynamisk målgruppsbildning, nåt som åtskilliga av våra kunder redan kör…vi jobbar på det.

Några tankar som du vill dela med dig av till dina marknadskollegor ute i landet?
– Att skapa en kundupplevelse istället för att kränga produkter har blivit något av den heliga marknadsgralen, men jag ser också att rätt många marknadskollegor känner sig osäkra hur de ska ta tag i det för sin del.

För det innebär till en del att man måste släppa taget om att varje enskild marknadsaktivitet måste ha en kopplad outcome.

En enkät visar att 57 procent av marknadsförarna i dag inte har någon tydlig multikanalstrategi, och att bara 10 procent av marknadsavdelningarna idag nyttjar intern och extern data till insikt på ett systematiskt sätt.

Jag tror vi marknadskollegor behöver nätverka långt mer över alla branscher och profiler, för att utbyta »best practices« just inom den delen.
Hur gör jag alltså helt konkret, vad är första, andra, tredje steget?

Detta berör alla branscher. Själv vill jag också lära mig mer om hur andra gör. Kanske nåt Marknadscheferna kan ta tag i om intresse finns?


OM: Anders Freijs, 42 år
Gör: Marknadschef SAP Norden och medlem i SAP`s europeiska marknadsledningsgrupp.
Favoritmotto: " Business has only two functions: marketing and innovation" ( Millan Kundera)
Dröm: Att Big Data hjälper att hantera och lösa riktiga världsproblem inom
medicin, miljö, säkerhet.
Bästa/ värsta egna upplevelsen som kund: Hotell/ bröllop

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa